امروز نباید فرصت داد که برخی مدیران، بی تدبیری، ناتوانی و بی برنامگی خود را تحت عنوان شرایط ویژه مملکت پنهان نمایند

به گزارش هورنیوز، حمید زنگنه نماینده مردم اهواز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در خصوص تنش آبی موجود در استان خوزستان به خبرنگار ما گفت: مشکل بی آبی در خوزستان به یک بحران حاد زیست محیطی تبدیل شده است و شهروندان همه شهرهای استان در گرمترین ماههای سال گرفتار این معضل شده اند و طی روزهای جاری شاهد تبدیل آن به یک بحث امنیتی بوده ایم.

وی در مورد وضعیت آب شرب شهرهای مختلف استان افزود: خوزستان دچار بلا و بی تدبیری در این مهم شده است و روزانه شاهد شیوع بیماریهای لا علاج در همه سنین مردم این استان هستیم، و این سوال همیشه مطرح بوده که چگونه دولتهای مختلف سالهاست به بهانه آب مازاد در خوزستان پروژه های متعددی برای انتقال آب با صرف هزینه های سرسام آور، از سرچشمه های رودخانه های خوزستان را در دستور کار قرار داده اند و مسئولین مربوطه درگذشته و حال، که بعضی از آنها کماکان، در وزارت و مدیریت ها باقی مانده اند و هیچ بحرانی و قائله ای کوچک ترین دغدغه ای برای آنان بوجود نمی آورد، براحتی ادامه کار میدهند، آیا وجدانشان در مقابل مردمی که همه چیزیشان را برای نظامی دادند که امروز آنان بر صندلی های ریاستش تکیه زده اند، آرام است و حتی تلنگری به آنان نمی زند؟

این نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: چرا دولتمردان قبلی و فعلی بخصوص وزیران نیرو و معاونین و مسئولین امور آب کشور، با ارائه آمارهای غیرواقعی آب مازاد در استان خوزستان، براساس لابی ها و منافع منطقه ای به تاراج و نابودی آب و بودجه های کلان مملکت در اینخصوص پرداخته اند، امروز پاسخگوی این اقدامات خلاف قانون و منافع و امنیت ملی خود نیستند و هیچ مقام و مسئولی در دولت و دستگاههای نظارتی به اقدامات غیر قانونی و زیان آور آنان رسیدگی نمی کند؟

زنگنه در بخشی دیگر افزود: کجاست آن دولت و وزیری که بدون انجام مطالعات زیست محیطی، فنی، منافع ملی و امنیت ملی، موافقت و دستور انتقال آب را صادر نمود، و به اعتراضات و مخالفت های مردم و کارشناسان و اساتید دانشگاهها توجه ای نکرد. در حالیکه هزاران میلیارد تومان برای این پروژه ها از پول ملت هزینه شده و از اول هم مشخص بود غیر کارشناسی است و نه تنها مشکلات ساکنین شهرهای مقصد انتقال آب را حل نمی کند، بلکه مشکلات فراوانی برای مردم ساکن در شهرهای پائین دست مسیر روان رودخانه ها بوجود می آورد.

وی تصریح کرد: همه میدانستند که این بحران در استان خوزستان درکل شهرها وجود دارد و امروز فریاد مردم آبادان و خرمشهر و… برخواسته و قطعاً شهرهای استان یکی پس از دیگری شاهد حوادثی چون آبادان و خرمشهر و حتی بدتر می شوند، همانند مردم مظلوم رامهرمز که خبر مسمومیت جمع زیادی از خانوادهای آنها در بین خبر حوادث آبادان و خرمشهر کم رنگ شد و در واقع این موضوع مایه شرمساری است.

این نماینده اسبق مجلس در ادامه افزود: بدلیل خشک کردن رودخانه ها دراستان، درکنار مشکل حاد آب شرب و مصیبت های دیگر از قبیل بیماریهای پوستی و عفونی و لاعلاج، پدیده ریزگردها، تعطیلی بیش از حد مراکز اداری، آموزشی، صنعتی و تجاری، خشک شدن تالابها و بیکاری صیادان، وارد شدن آسیب جدی به کشاورزی استان خوزستان و مصیبت های دیگر که بواقع سبب وارد گردیدن آسیب های جدی به همه سطوح زندگی مردم بخصوص وضعیت آموزشی و درمانی وازهمه مهمتر اقتصادی گردیده است و سبب کوچ نخبگان و متخصصین ، صنعت و سرمایه از استان شده که حاصل آن درنهایت باقی ماندن مردمی دردمند و بیکار و ناچار خواهد بود.

زنگنه افزود: باید از وزیر نیرو فعلی که اتفاقا” در دولت آقای خاتمی معاون وزیر نیرو درامور منابع آب کشور و از مدافعان و موافقت کنندگان با انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون بوده، سوال کرد آیا انتقال آب درست بود؟ و آیا جوابگوی مشکلات جاری و ظلمی که به مردم ایران برای ازبین بردن منابع آنها در اجرای غیر کارشناسی پروژه های آب و همچنین درد و رنج مردم خوزستان گردید، می باشد.

وی افزود: باید از ایشان سوال کرد شما که کاملاً با وضعیت بحرانی آب دراستان خوزستان و اعتراضات و نگرانی مردم آگاهی داشتید و وضعیت رودخانه کارون را که دراستان کلاً تبدیل به جزایر بزرگ و جوی فاضلاب گردیده، از نزدیک دیده بودید، چرا اقدامی بعمل نیاوردید؟ و همچنین باتوجه به مشکلات پیش آمده آیا بواقع، وقوع بی آبی و مشکلات جاری قابل پیش بینی نبود؟پس چه شد که چاره ای اندیشیده نگردید!؟

زنگنه تصریح کرد: چطور است که پس از هر بحران و مشکلات طاقت فرساء مردم، که سبب اعتراضات و ایجاد درگیریهای زشت و نامطلوب و خدشه دار کردن چهره نظام جمهوری اسلامی گردید، بلافاصله باصرف هزینه های قطعا چندین برابر، نسبت به اجرای پروژه آبرسانی با شتاب و پر خطاء فنی و تخصصی، اقدام میگردد و تازه منت هم بر مردم گذارده میشود که مثلا” پروژه یکساله را یکماهه انجام داده ایم و بلافاصله لوحهای تقدیر هم به علت شایستگی! به مدیران تقدیم میگردد.

وی ادامه داد: به نظر میرسد برای بعضی از مسئولین، جان و مال مردم و از همه مهمتر حیثیت نظام آنهم در شرایط بسیار حساس داخلی و بین المللی که از هر زمانی بیشتربه وحدت و آرامش نیاز است، ارزش اندیشیدن و تلاش ندارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس هفتم افزود: لازم است مدیران ارشد کشور در گذشته و حال در جهت رفع نگرانی و افزایش اعتماد مردم رنجور خوزستان، پاسخگوی اقدامات خود باشند. اول پاسخگوی هزینه های مالی بسیار بالای انتقال های غیرکارشناسی آب و در ادامه جوابگوی هزینه های پروژه های تامین مجدد آب انتقال شده به شهرهای پائین دست، و از همه مهمتر باید پاسخگوی رنج ها و دردها و آسیبهای وارد شده به مردم دردمند و به ویژه ضربات بعضاً غیر قابل جبران که به پیکره اعتماد ملت به نظام مدیریتی جمهوری اسلامی وارد نموده اند، باشند. ضرباتی که سبب التهاب و نگرانی در بین مردم شده و متاسفانه سبب سوء استفاده عناصر ضد انقلاب، منافق و معاند، در شرایط بسیار حساس داخلی و خارجی ایران گردیده است.

وی ادامه داد: چرا سعی میشود نقد و اعتراض به بی تدبیری و ناتوانی مدیران مربوطه و از بین بردن منابع مالی و آسیب رساندن به سلامت، جان و مال مردم را تحت عنوان شرایط خاص و حساس داخلی و خارجی مملکت در نطفه خفه کنند. اتفاقا” نقد و برخورد با مدیران ناتوان اصلی ترین حمایت از نظام و مدیران و کارگزاران دلسوز مملکت میباشد.

زنگنه افزود: امروز نباید فرصت داد که برخی مدیران، بی تدبیری، ناتوانی و بی برنامگی خود را تحت عنوان شرایط ویژه مملکت پنهان نمایند و با جلوگیری از نقد عملکرد و افشاء آسیب های حاصل از مدیریت خود، در حاشیه امن و عدم پاسخگویی قرار‌ گیرند.

وی ادامه داد: مردم دیگر از خطاها و اتلاف منابع مالی خدادادی مملکت توسط مدیران نالایق و ناتوان و دارای سوءمدیریت خسته شده اند.

این نماینده اسبق مجلس عنوان کرد: هربلایی برسر این ملت می آورند و با یک کلمه عذرخواهی آنهم کاذب سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند. مردم، دیگر از شنیدن عذرخواهی توسط مدیران نالایق، چندششان میشود و میگویند: عذرخواهی نکنید، خجالت بکشید و استعفاء بدهید، بگذارید ملت قدری در آرامش باشند.

عضو سابق شورای برنامه ریزی و مدیریت استان افزود: پسندیده و قطعا خواست مردم است که سریعا رئیس محترم دولت نسبت به جلوگیری از تداوم هرگونه انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان، اقدام بعمل آورده و در رفع مشکلات جاری تسریع و با مدیران ناتوان و خاطی برخورد و نسبت به عزل آنان اقدام نمایند. و همچنین باتوجه به اینکه ریشه اصلی و عمده مشکلات جاری بدلیل اقدامات غیرکارشناسی در دوران مدیریت ها و دولت های قبلی‌ است، لذا باید از مدیران پر تلاش و عوامل زحمتکش که در جهت رفع مشکلات موجود بصورت شبانه روزی در حال تلاش‌ میباشند، به نحو شایسته قدردانی گردد. و لازم است از مردم شریف خوزستان این همراهان همیشگی نظام بخصوص آسیب دیدگان دلجویی لازم بعمل آید.

حمید زنگنه در پایان گفت: انتظار است که سازمانها و دستگاههای نظارتی، در جهت تحکیم اعتماد موجود میان ملت و نظام و پاسخ مثبت به خواست عمومی، نسبت به بررسی علل و پیدایش ریشه مسائل و مشکلات موجود و نقش مدیران گذشته و حال در ایجاد حوادث تلخ جاری، بخصوص تصمیم گیرندگان اصلی منابع آب کشور و بویژه انتقالهای غیرکارشناسی و فاقد مجوزهای قانونی و خسارات مالی وارده، اقدام نموده و با برخورد لازم و قانونی از منابع و ذخائر کشور و همچنین منافع و امنیت ملی، دفاع و حفاظت نمایند که قطعا سبب رضایت ملت بزرگ ایران و سرمشق و تجربه ای ارزشمند برای مدیران کشور خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/674142کپی شد!
621