خوزستان نیازمند اصلاحات جدی در صنعت ساختمان است

هورنیوزبهنام برومندزاده در جلسه مشترک هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با معاون عمرانی استاندار خوزستان که چهارم آذرماه در محل این سازمان در اهواز برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور بالاترین مقام عمرانی استان در جمع هیات مدیره این سازمان اظهار کرد: در این دوره از هیات مدیره تلاش شده که سالم‌سازی و اصلاح قانونی گردش‌های کاری در ارائه خدمات مهندسی در اولویت کارها قرار بگیرد، به همین منظور پس از آسیب شناسی وضعیت موجود، تلاش کردیم تا با بسترسازی‌های لازم و تعامل با اعضا و سایر دستگاه‌های مرتبط با ساختمان، اصلاحات و برنامه‌های مدنظر را پیش ببریم.

وی با بیان این‌که استان خوزستان در موضوع صنعت ساختمان نیازمند اصلاحات جدی است، تصریح کرد: هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌افتد بیشتر به صورت احساسی به قضیه پرداخته و کمتر کسی به معایب زیرساخت‌ها توجه دارد. بر همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان ضروری به نظر می‌رسد.

برومندزاده افزود: یکی از کارهای اساسی، تعامل و همراهی متولیان صنعت ساختمان در اجرای هر چه دقیقتر مقررات ملی ساختمان و جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی برخی ارگان‌های مربوطه است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت ساختمان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: آسیب شناسی وضعیت فعلی نشان می‌دهد که تعامل مستمر و کافی بین فعالان صنعت ساختمان وجود ندارد و همین موضوع بر روی کیفیت صنعت ساخت و ساز تاثیرات منفی مشهودی داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: هیات مدیره به شناسایی نقاط ضعف و قوت موضوعات صنعت ساختمان پرداخته و در سه محور اقدام به پیگیری موضوعات کرده است.

وی اضافه کرد: یکی از این موضوعات عدم رعایت الزام کنترل طرح‌ها و طی فرآیند کنترل صلاحیت و کسر ظرفیت اعضاء حقیقی و شرکت‌های حقوقی (مشاور) در بخش طراحی و نظارت توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان است. این فرآیند در حال حاضر در اکثر پروژه‌های بزرگ و مهم به صورت غیرقانونی در استان در حال اجراست.

برومندزاده اظهار کرد: تمام پروژه‌های غیردولتی باید به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برسند اما در حال حاضر با اقدام خلاف قانون شهرداری‌ها، بسیاری از طرح‌ها تحت کنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار نمی‌گیرد و بسیاری از پروژه‌های مهم و تجاری بدون نظارت و کنترل نظام مهندسی ساخته می‌شوند و پیروی آن تخلفات متعدد دیگری رقم خواهد خورد که اثرات نامطلوب متعددی بر صنعت ساختمان در استان خواهد گذاشت و علی رغم مکاتبات متعدد با نهادهای نظارتی و شهرداری، همچنان بسیاری از پروژه‌های کلان شهری بدون کنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هر کسی بخواهد در هر موضوعی فعالیت حرفه‌ای داشته باشد نیازمند کسب مجوزها و صلاحیت لازم از مراجع مربوطه است اما در صنعت ساختمان استان خوزستان این اتفاق نیفتاده و هر کسی وارد عرصه ساخت و ساز شده است و عملا حرفه ساختمان در بخش اجرا در دست مهندسان و صاحبان صلاحیت نیست.

برومندزاده با بیان این‌که مجریان ساخت و ساز باید دارای مجوزها و صلاحیت‌های لازم از اداره کل راه و شهرسازی استان باشند، عنوان کرد: بر اساس مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان و نیز مصوبات هیات چهار نفره استان، إلزاما می‌بایست مجریان ذیصلاح دارای صلاحیت اجرا از اداره کل راه و شهرسازی متولی اجرای ساختمان‌ها باشند و شهرداری‌ها متعهد هستند در زمان صدور پروانه ساخت، قرارداد مجریان ذی صلاح را از سازندگان مسکن مطالبه کند اما عملاً این کار به دلایل نامعلوم انجام نشده و هیچکس پاسخگوی معایب و نزول کیفیت اجرای ساختمان‌ها نیست.

وی با انتقاد از اینکه مگر می‌شود قانون را نادیده گرفت، گفت: شهروندان حق دارند در ساختمانی زندگی کنند که مجری ذی صلاح آن را ساخته باشد و امیدواریم این موضوع مورد توجه دلسوزان صنعت ساختمان استان قرار گیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات، بحث لزوم صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان است. این موضوع صراحتا در قانون نظام مهندسی پیش بینی و در بیشتر استان‌ها هم اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: در شناسنامه فنی ملکی کلیه مشخصات ساختمان لحاظ شده و خریدار با مطالعه آن متوجه کیفیت و کمیت کلیه اجزاء ساختمان ملک موردنظر خود می‌شود و در واقع هویت و اصالت هر ساختمان است.

همچنین وی نوید این موضوع را داد که در صورتی که شهرداری‌ها همکاری لازم را داشته باشند از اول دی ماه صدور شناسنامه فنی ملکی آغاز می‌شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کلیه تدابیر لازم جهت صدور این شناسنامه ساختمانی را فراهم کرده است.

در ادامه برومندزاده از معاون عمرانی استانداری خوزستان خواست که به مانند گذشته حوزه عمرانی استانداری از اقدامات موثر سازمان استان حمایت کرده و همچنین خواستار توصیه‌های لازم به دستگاه‌های مرتبط جهت اجرای دقیق قوانین ساختمانی و احترام به ساخت و ساز اصولی در استان شد.

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/669719کپی شد!
1765