نوش دارو پس از مرگ سهراب!

به گزارش هورنیوز حادثه دلخراش سقوط تخته سنگ بر دو خانه حوالی ساعت ۷ صبح امروز در کوی رمضان باعث شد تا دو کودک بیگناه با همه رویاهای شیرین بچگانه با چرخ گردون خداحافظی کرده و مادر و پدری را تا ابد داغدار کنند.

سکونتگاه هایی که به زعم برخی از مسئولین می بایست سالها پیش تخلیه می شد و ساکنین آن به مکان هایی دیگر انتقال می یافتند، امروز مورد توجه همه رسانه ها و مسئولین استانی و کشور قرار گرفت، ولی حیف که نوش دارو پس از مرگ سهراب است! توجهی که باعثش مرگ تلخ دو کودک در خواب شیرین صبح بود!

در همین خصوص و با دستور استاندار جلسه ای تشکیل شد و مسئولین ذیربط هرکدام مواردی را اشاره کردند که آرزو داریم پرونده اینگونه حوادث در همینجا بسته شود و دیگر شاهد اینچنین وداها با کودکانمان نباشیم.

غلامرضا شریعتی در جلسه امروز که تحت عنوان شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع وضعیت منازل مسکونی منبع آب اهواز در استانداری خوزستان برگزار شد گفت: خانه‌هایی که در این منطقه تاکنون تخریب شده بودند باید فورا جایگزین می‌شدند تا از ساخت مجدد خانه‌ها در این منطقه جلوگیری شود. اکنون ۸۴ خانوار ساکن کوی رمضان در اولویت جابه‌جایی هستند و در مجموع ۸۱۸ خانوار در پهنه‌های پر خطر قرار دارند.

وی با اشاره به شهرهای شیرین‌شهر و رامین که گزینه‌های مورد نظر برای جابه‌جایی خانوارها هستند، عنوان کرد: مشکل آورده این خانوارها پس از جابه‌جایی را می‌توان به گونه‌ای حل کرد. باید همین امروز تصمیم عاجلی گرفته شود و برای این‌ کار اقدام شود.

شریعتی ادامه داد: خواهشمندم مردم این منطقه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در حد توان خود کمک کنیم تا این مساله به خیر حل شود و بیش از این آسیبی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه درمان مصدومان این حادثه کاملا به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: من از این منطقه بازدیدهایی داشتم و مسئولان کشوری را نیز به آنجا بردم اما عدم وجود تمهیدات لازم باعث شده بود این کار به تاخیر بیفتد.

در بخشی دیگر کیامرث حاجی زاده مدیرکل بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: منطقه منبع آب یکی از مناطق حادثه خیز بالقوه است که بارها بالفعل شده و در گذشته باید فکر عاجلی برای آن می کردند. اینکه مردم بدون مجوز پای کوه را گودبرداری کرده و خانه ساختند یک طرف موضوع و مسئولیت انسانی ما نیز طرف دیگر قرار دارد.

حاجی زاده بیان کرد: امروز برای جابه جایی سریع این خانوارها تصمیم گیری جدی شود و حتی اگر در شهر اهواز مکانی نباشد باید با یک فکر عاجل آنها را به شهر جدید رامین و شیرین شهر منتقل کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: نباید فقط جلسات را تشکیل داده و مصوباتی را در آن داشته باشیم؛ باید هرچه سریعتر نسبت به اجرایی شدن مصوبات اقدام کنیم چون اگر کار عملیاتی جابجایی برای آنها انجام نشود حوادثی مثل امروز رخ می دهد.

همچنین محمد جعفر فلسفی رئیس شورای شهر اهواز در خصوص حمله و هجمه مردم کوی رمضان و پیام آن گفت: اگر برای این مردم کاری انجام ندهیم قطعا به یک معضل اجتماعی تبدیل می شود.

فلسفی با موضع گیری در مقابل دولت اظهار کرد: در آینده احتمال رخداد حوادث و خطرات بدتری برای این منازل پرخطر وجود دارد. به نظر من یا دولت توان دارد و یا اینکه ندارد؛ باید امکان همکاری دولت مشخص شود در غیر این صورت حداقل فراخوان عمومی داده شود تا خیران و حتی خود مردم به این افراد کمک کنند.

در بخش ی دیگر منصور کتانباف شهردار اهواز در خصوص این حادثه دلخراش گفت: متأسفانه با وجود تخریب هایی که طی سال های قبل انجام شده بود، باز هم ساخت منازل جدید انجام شد.

وی خبر داد: هماهنگی هایی انجام شده و فردا ساعت ۶ صبح در محل تشکیل جلسه خواهیم داد.

شهردار اهواز تأکید کرد: راه و شهرسازی باید این مناطق را در حوزه سکونتگاه های پرخطر خود در دستور کار قرار دهد. البته تعدادی از منازل جابجا شده اند که آمار دقیق آنها را فعلا در دسترس نداریم.

کتانباف با تأکید بر لزوم اقدام جدی برای جابه جایی این منازل پرخطر هشدار داد: قطعا در بارندگی ها نیز شرایط بهتر از این نخواهد بود و احتمال ریزش و تخریب مجدد وجود دارد.

همچنین ارسلان شهنی شهردار منطقه هفت اهواز نیز در این نشست گفت: طرحی به اسم مینا در سال ۸۵ با تولیت فرمانداری شروع شد که بر اساس آن تملک، تخریب و تبدیل به فضای سبز ۲۷۰ باب منزل مسکونی در دستور کار قرار گرفت. با اجرای این طرح ۲۰۰ منزل مسکونی تخریب شد و تعدادی از آنها به هر دلیل از جمله اتمام بودجه یا اراده اجرای طرح باقی ماند.

وی افزود: ۵۵ باب خانه را در سال قبل برای تملک در دستور کار شرکت عمران و مسکن سازان قرار دادیم ولی این کار انجام نشد. عدم وجود متولی برای خانه دار کردن این اهالی یکی از مشکلات اصلی است و شهرداری فقط وظیفه شناسایی این منازل و تبدیل زمین به فضای سبز را بر عهده دارد.

شهنی اضافه کرد: از سمت منبع آب نیز آب شرب به صورت چشمه چهار فصل در دلایه های کوه این منطقه درز پیدا کرده است. در حال حاضر اهالی خیابان های بختیاری، یک طباطبایی و چهار خالدی در منطقه کوی رمضان و منبع آب وضعیت مناسبی ندارند. در حال حاضر خیابان یک طباطبایی از همه پرخطرتر است و اگر تخته سنگ موجود در آن سقوط کند حداقل سه خانه تخریب می شود. در این خیابان ها ۸۴ باب منزل مسکونی در معرض ریزش خیلی فوری و در اولویت هستند.

وی تصریح کرد: ۴۷ خانه را هفته قبل تخریب کردیم و با توجه به فقر این خانوارها اگر بحث سکونت مردم این مناطق را حل نکنیم، امکان دستیابی به نتیجه مطلوب وجود ندارد.

در پایان و در خصوص اتفاقاتی اینچنین می توان گفت: یک عزمی باید وجود داشته باشد که بتواند مشکلات شهر اهواز را حل کند و نمایندگان، اعضای شورای شهر، شهردار همراه با دولتیها با لابی در مجلس و مرکز بودجه ای را برای این قبیل مشکلات مطالبه کنند، نه اینکه با برپایی جلساتی در استان و با مصوبات و بدون خروجی منتظر اتفاقی دیگر باشیم…

https://hoorkhabar.ir/668869کپی شد!
812