چوب ناکارآمدی اداره کل میراث فرهنگی بر تن نحیف گردشگری استان

به گزارش هورنیوز خوزستان، قلب تپنده کشور است که هرگوشه آن دارای ظرفیت های بسیاری است؛ با قدمتی چند هزار ساله و دارا بودن اماکن تاریخی مانند معبد  چغازنبیل، سنگ نگاره های ایلامی ایذه، سازه های آبی تاریخی شوشتر، محوطه باستانی جندی شاپور بعنوان تنها دانشگاه ایران باستان، منطقه “بریم” و “بوارده” در آبادان قدیمی‌ترین تلمبه خانه نفت خاورمیانه در دارخوین، وجود چهار رودخانه بزرگ و سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس، چهار تالاب بزرگ، دشت “شیمبار” در مسجدسلیمان، دریاچه سد “دز” در اندیمشک و آبشار شوی در دزفول و صدها آثار باستانی دیگر به عنوان یک موزه طبیعی شناخته می شود.

همچنین لباس های رنگارنگ زنان بختیاری، چادرهای سیاه قوم لر، رسم قهوه خوری عرب ها و… همگی از جاذبه هایی است که در صورت پرداخته شدن می تواند باعث جذب بیشتر گردشگر شود.

از سویی دیگر در روستاهای خوزستان غذاهای محلی متعددی پخت می‌شود که تنها با کمی بسیج روستاییان و ساماندهی می‌توان غرفه‌های پخت تدارک دید. در عین حال وجود گونه‌های متعدد گیاهان دارویی در طبیعت استان خود یکی از زمینه‌های جلب نظر گردشگران محسوب می‌شود.

با این وجود عملکرد ضعیف اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان سبب شده تا بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و مسئولان استان لب به انتقاد بگشایند.

امید حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان در همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری با انتقاد از شرایط گردشگری استان گفت:  صنعت گردشگری در استان از جمله صنایعی است که مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.  توجه به صنعت گردشگری به تنهایی می تواند مشکلات اقتصادی استان را حل کند.

همچنین شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به اینکه حوزه گردشگری عرصه خلاقیت، سرعت در تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری مستمر است اما وضعیت حاکم بر استان خوزستان نشان‌دهنده این خلاقیت نیست، گفت: استان خوزستان به لحاظ تاریخی و جاذبه‌های عمومی اهمیت بالایی دارد. اما با وجود جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی و ثبت سه اثر جهانی (چغازنبیل، شوش و سازه‌های آبی شوشتر) در خوزستان چرا در جذب گردشگر ضعیف بوده است؟

او تاکید کرد: متأسفانه در خوزستان توجه چندانی به این امر نشده و این استان مستعد و مملو از جاذبه و جذابیت نتوانسته است در قامت و مظهر یک استان توریستی ظاهر شود.

عموری یادآور شد: هم‌جواری خوزستان با عراق موجب تبدیل‌ شدن مرزهای زمینی استان به مرکز تردد عراقی‌ها به ‌عنوان گردشگر سلامت شده است اما متأسفانه ما نتوانستیم از این فرصت به شکل شایسته‌ای، استفاده کنیم.

همچنین استاندار خوزستان نیز پیش از این بارها از شرایط نه چندان مساعد میراث فرهنگی و گردشگری استان گله و حتی تا پای تهدید این مدیرکل به عزل نیز پیش رفته است.

بی شک استان خوزستان با قدمت تاریخی بالا، ظرفیت عظیم گردشگری، بناها و آثار تاریخی و همچنین ۳ اثر ثبت جهانی شایسته نیست که چنین اداره کلی کم تحرک داشته باشد و استاندار خوزستان باید هرچه سریعتر نسبت به پویایی بیشتر میراث فرهنگی، تصمیمی قاطعانه اتخاذ نماید.

در بررسی عملکرد دوساله مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نخستین سؤالی که در ذهن مخاطبان، رسانه ها و کارشناسان شکل می گیرد آنست که جزء برگزاری جُنگ شادی، جشنواره اقوام، تعیین سفیران گردشگری خوزستان تاکنون چه اقدام شاخصی برای حفظ آثار باستانی و معرفی جاذیه های گردشگری صورت گرفته است؟

https://hoorkhabar.ir/666080کپی شد!
131