وقتی استان همسایه با طرحی ابداعی پیشتاز کاهش حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی می شود

به گزارش هورنیوز سخن گفتن از حجم بی شمار مشکلات استان خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز که معلول حوادث تلخ و شیرینی چون جنگ تا بروز صنعتی شدن در آن است، حالا دیگر به یک مرثیه تکراری تبدیل شده است.مرثیه ای که با هر بار گفتن داغ دل های بسیاری تازه می شود اما گوش شنوایی برای عمل به آن وجود ندارد.


بی شک یکی از اصلی ترین مصائب این استان درحال حاضر حاشیه نشینی است، مشکلی که در طول دهه های گذشته نه تنها حل نشده بلکه دامنه آن بسیار افزایش پیدا کرده است.

جنگ تحمیلی و بی خانمانی مردم شهرهای مرزی، خشکسالی های پیاپی، ساخت سدها و سیاست های انتقال آب، بیکاری و صدها عامل دیگر دست به دست هم دادند تا امروز کلانشهر اهواز به عنوان یکی از بزرگترین جمعیت حاشیه نشنین کشور شناخته شود.

هربار که از روند و جریان اصلاح این امر پرسش می شود دولت ها و مسئولان پیشتر سرزنش و گسترده بودن حجم کار بهانه می شود تا آنجا که مدیرکل مستعفی راه و شهرسازی خوزستان چنید پیش با متهم کردن رسانه هاف خبرنگاران را عامل بروز این امر عنوان کرد!

در این میان برخی استان های دیگر با درک زوایای مختلف از عوامل گسترش حاشیه نشینی و عواقب ناخوشایند آن دست به طرح های ابداعی در جهت کاهش این آسیب اجتماعی زده اند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان با اشاره به اینکه طرح کمربند سبز با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان و پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی در هرمزگان اجرا می شود، گفت:قانونگذار از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از گسترش این مناطق را ایجاد کمربند سبز به دور شهرها ذکر کرده که اختصاصاُ از وظایف شهرداری ها است.

در تقسیم کار ملی وظیفه پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه نشین به عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه واگذار گردید تا ضمن جلوگیری از گسترش این بافتهای ناهمگون به پیشگیری از افزایش جرایم در این مناطق با استفاده از ابزارهای فرهنگی ، وضعی و امنیتی بپردازد.
و این بدان معناست که گسترش حاشیه نشینی ارتباط مستقیمی با افزایش جرایم و آسیب های اجتماعی دارد؛ مسأله ای مهم که اگر به همین شیوه نسبت به آن کم توجه بود در آینده اثرات بسیار ناخوشایندتری به بار خواهد گذاشت.

از سویی دیگر اتفاق قابل تقدیری که مسئولان استان خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز باید از آن الگو بردارند، شیوه اجرایی شدن این طرح در استان هرمزگان است.
بی شک افزایش جمعیت کیفری زندان از چالش هایی است که در سالیان اخیر قوه قضاییه و دستگاه های فرهنگی و امنیتی کشور را درگیر خود نموده است. چالشی که هم بار مالی فراوانی را متحمل دولت می نماید و هم تبعات نامبارک محیط زندان از بسیاری از مجرمین جرایم خرد و مجرمین اتفاقی ، یک مجرم حرفه ای می سازد.

در همین راستا بیش از ده هکتار از اراضی بندرعباس با استفاده از نهال های مقاوم و بومی توسط محکومین جرائم خردی که بجای مجازات حبس در مورد ایشان مجازات جایگزین به انجام خدمات جنگلداری توسط محاکم کیفری بندرعباس صادر شده است و به منظور بازاجتماعی نمودن مجرمین جرایم خرد ، کاهش جمعیت کیفری و نیز پیشگیری از گسترش حاشیه نشینی درختکاری می شود.

نکته قابل تأمل آنست که چند سال پیش در راستای بهبود شرایط آب و هوایی کلانشهر اهواز و کاهش حجم ریزگردها، طرحی تحت عنوان احداث کمربند سبز در حومه شهر اهواز منعقد شد، مصوبه ای که با گذشت چند سال همچنان روی کاغذ مانده است!

اگرچه رفع ریشه ای معضل حاشیه نشینی در شهری همچون اهواز نیازمند همت ملی و برنامه ای بلند مدت است اما بی شک بکارگیری روش های ابداعی و هوشمند در کنترل و حتی کاهش بزه های اجتماعی نقش بسزایی خواهد داشت؛ به شرط آنکه مسئولان شهر به این باور دست یابند که نیازهای مردم مناطق محروم صرفا تأمین آب شرب و آسفالت خیابان نیست!

https://hoorkhabar.ir/665730کپی شد!
173
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.