فیلتری که به جان محیط زیست افتاده است

حتما هنگامی که در خیابان راه می روید تعداد زیاد فیلتر سیگارهای رها شده خودنمایی می کند. فارغ از مشکلاتی که سیگار برای سلامتی ایجاد می کند اما فیلتر آن سلامت جامعه را به خطر می اندازد. تا جایی که رها شدن فیلتر سیگار در پارک ها و فضاهای عمومی به معضل زیست محیطی بدل شده است.
چرا ته سیگار برای طبیعت مضر است؟
ته سیگار شیء ظاهرا کوچکی است که به راحتی در هر جایی رها یا به زیر پا انداخته و له می کنیم و فکر می‌کنیم که کار تمام است؛ در حالی که ماجرا تازه از اینجا شروع  می شود؛ از کوچه‌ها و جوی‌ها بگیر تا داخل مخزن سد، همانند ساندویچ ته‌سیگار دیده می‌شود. اما ته‌سیگار یک ماده مصنوعی و غیر قابل تجزیه است. تصفیه‌خانه‌ها نمی‌توانند مواد آلی سنگین را تصفیه کنند و احتمال دارد داخل آب مصرفی مردم از این آلاینده‌ها وجود داشته باشد. تک تک شهرهای ایران با مشکل انداختن ته‌سیگار در خیابان‌ها یا جوی‌ها مواجه هستند و این مساله میزان نگرانی مردم را برای آب مصرفی و تصفیه شده‌شان افزایش می‌دهد. ته سیگارهای رها شده در طبیعت نه‌تنها سلامت انسان بلکه زندگی موجودات زنده دیگر را به خطر می‌اندازد.
در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری مانند نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از ۱۲هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه ناپذیر جا سازی شده اند.
چه اتفاقی برای ته سیگارهای رها شده می افتد؟
ته سیگار ماده ای است که سالانه سبب مرگ میلیون ها پرنده و آبزیان می شود و این چرخه ای است که در زنجیره غذایی در نهایت به انسان باز می گردد.
رها کردن فیلتر سیگار در آب‌های روان سبب می‌شود که این فیلترها به داخل مخازن سدهایی که آب شرب را تامین می‌کنند وارد شوند و به دلیل عدم تجزیه‌پذیری،مواد خطرناک خود را در آب رها کنند.
آمارها چه می گویند؟
در این خصوص محمد درویش، کارشناس محیط زیست آمار های جهانی آسیب های ته سیگار برای محیط زیست را این گونه اعلام کرد: «در حقیقت، وزن ته سیگارهایی که سالانه فقط در امریکا در محیط رها می شود به حدود ۸۰ میلیون کیلوگرم می رسد. برآوردها حکایت از آن دارد که روزانه یک هزار و ۲۰۰ میلیون سیگاری جهان، چیزی حدود دو میلیارد ته سیگار در محیط رها می کنند که بنابراین، مقدار سالانه آن به رقم باورنکردنی هفت هزار میلیارد ته سیگار می رسد که وزن آنها به حدود ۴۰۰ میلیون کیلوگرم بالغ می شود. زباله های بسیار خطرناکی که فقط میزان آرسنیک موجود در آن به بیش از یک تن می رسد و می توانند به راحتی بیش از هفت میلیارد متر مکعب آب سالم را از آبزیانش برای همیشه پاکسازی کرده و از بین ببرند. این در حالی است که در این بررسی عملا از بخشی از فرآیند سیگار که همانا انتشار گازهای آلاینده است، صرف نظر شده که خود داستان دیگری دارد. اما فقط بدانید که مقدار ۵۰ الی ۶۰ میلی گرم از نیکوتین کافی است تا یک انسان بالغ را از پای درآورد»
چه می توان کرد؟
بر همین اساس دوستداران محیط زیست با نام سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت در این راستا اقدام به پاکسازی پارک های سطح شهر می کنند؛ پارک هایی که امروزه مملو از ته سیگار است. طبق گفته پاکبانان، در پارک ها هر چه محیط سرسبز تر و به اصطلاح دنج تر باشد ته سیگار بیشتری در آن منطقه می بینید و تجمع آن قابل مشاهده است؛ اما اگر افراد مصرف کننده از معضلاتی که این فیلتر خطرناک برای انسان درست می کند آگاهی داشته باشد شاید فکر دیگری برای آن بردارند و بر روی زمین رها نکنند. دوستداران محیط زیست اعتقاد دارند که از یک سو متولیان امر شهری باید زیر سیگاری مخصوص مکان های عمومی و پارک ها تدارک ببینند و از سوی دیگر مردم با آگاهی از مضرات این فیلتر خطرناک، از رها کردن آن در محیط جلوگیری کنند. بر این اساس دسته ای از دوستداران طبیعت اقدام به جمع آوری این فیلترها در ساعاتی که جمعیت درخوری پارک ها را دربرگرفته، می کنند و از این طریق علامت سوال بزرگی برای افرادی که آگاهی ندارند ایجاد کنند. این کار چرا انجام می شود؟
 شاید این دسته اعتراضات برای حفاظت محیط زیست تاثیر بیشتری بر جامعه داشته باشد و دولت را به حمایت از این دسته گروههای مردم نهاد وادارد.
https://hoorkhabar.ir/663093کپی شد!
96