پای مشکلات خوزستان به مجلس باز شد

به گزارش هورنیوز گزارش کمیسیون انرژی مجلس در خصوص بحران اخیر قطعی آب، برق و مخابرات در استان خوزستان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرائت شد؛ در این گزارش عنوان شده که مقوله قطعی آب، برق، مخابرات و لغو پروازها با توجه به شرایط اقلیم و جغرافیایی خوزستان قابل پیش‌بینی و پیشگیری و تعلل مدیران استان در این قطعی محرز بوده است.

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در جلسه علنی امروز، گزارش این کمیسیون در مورد بحران قطعی اخیر آب برق و مخابرات در استان خوزستان را قرائت کرد.

در این گزارش ضمن شرح حادثه منشا داخلی و خارجی ریزگردها، تغییرات اقلیمی و قطع شبکه برق و آب مورد اشاره قرار گرفته و در نهایت عنوان شده که آلودگی‌های زیست محیطی به صورت ریزگردها با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی خوزستان با منشا داخلی و خارجی وجود داشته اما در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به دلیل اجرا نشدن دقیق مصوبات مربوط به خروج از این وضعیت و برخی مدیریت‌های نامناسب تشدید شده است.

همچنین در این گزارش اشاره شده که مقوله قطعی برق، آب، مخابرات، لغو پروازها، تعطیلی مراکز آموزشی، توقف تولید نفت خام و … قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود اما به دلیل مدیریت نامناسب در بخش برق استان و انجام ندادن مسئولیت‌ها، تعهدات و وظایف محوله در زمانبندی خود باعث شد آب، برق و مخابرات قطع شود لذا تعلل مدیران برق استان در این قضیه محرز است.

کمیسیون انرژی مجلس در این گزارش همچنین برخی راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل مشکل ریزگردها در استان خوزستان را مورد اشاره قرار داده است.

مردم خوزستان دچار مشکلات روحی و جسمی شده اند

همچنین یحیی کمالی پور عضو کمیسیون قضائی حقوقی مجلس در خصوص گزارش کمیسیون انرژی درباره بحران اخیر قطعی آب،برق و مخابرات استان خوزستان گفت: در دنیای متمدن امروزی که تکنولوژی و فناوری های دنیا این امکان را برای ما فراهم کرده تا بتوان در ارکان تصمیم گیری در حوزه مسائل زیربنایی و زیرساختی اقدام های لازم را انجام دهیم، ایران نیز جزء کشورهایی است که در چند دهه گذشته با بحران های متعددی روبه رو بوده و با همت و تلاش از این بحران ها عبور کرده ایم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این چه بدعت ناروایی است که یاد گرفتیم اجازه دهیم بحران ها ایجاد و سپس در سایه بحران آن را مدیریت کنیم تا از بحران ها عبور کنیم؛اینکه در استان خوزستان با پدیده ریزگردها تمامی مسائل زیرساختی و زیربنایی دچار مشکل شده و مردم این استان از نظر روحی و روانی با مشکل روبه رو می شوند؛ هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: آیا نمی توان تمامی اقدامات را قبل از بحران انجام داد که شاهد این مشکلات در خوزستان و کشور نباشیم؛ اگر اقدامات صورت گرفته در خوزستان برای مدیریت ریزگردها پایدار نباشد نمی توان دغدغه ها و مشکلات این استان را رفع کرد.

کمالی پور افزود:کار کارشناسانه باید درحوزه ریزگردها انجام شود؛امروزه مدیریت ناکارآمد،عدم مدیریت منابع آب،ایجاد سدهای غیرکارشناسی،انتقال آب از بالادست رودخانه ها و عدم رعایت استانداردهای لازم در بحث کارخانجات دست به دست هم داده و با شیوع ریزگردها درخوزستان و به تبع آن در سیستان، کرمان، خراسان جنوبی و ده ها استان دیگر شاهد کانون های ریزگرد خواهیم بود بنابراین باید راهکار علمی، عملی برای مدیریت آن ها ارائه شود.

استان خوزستان با وجود دارا بودن سرمایه‌هایی مانند نفت و گاز یک استان محروم محسوب می‌شود/تالاب‌های استان خوزستان احیاء شود

در بخشی دیگر سید فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:در ۸ سال جنگ تحمیلی مردم خوزستان شهیدان زیادی را تقدیم انقلاب کردند و مردم آن دیار با جان و مال خود غیورانه از وطن دفاع کردند و امروز ما به عنوان قانونگذار برای ارج نهادن به مردم این خاک سرخ باید نگاهی ویژه به این منطقه داشته باشیم.

نماینده مردم تهران،ری شمیرانات ،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:درحالی که میزان بارندگی در خوزستان کمتر از یک سوم متوسط جهانی است از طرفی این استان با وجود دارا بودن سرمایه‌هایی مانند نفت و گاز یک استان محروم محسوب می‌شود که البته جای تأسف دارد.

وی ادامه داد:مردم استان خوزستان از ابتدایی‌ترین امکانات شهروندی مانند آب و برق هم به طور مناسب در طول سال برخوردار نیستند، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص لزوم توجه ویژه حاکمیت به بحران اخیر استان خوزستان، باید اقدامات دولت در زمینه رفع بحران در استان خوزستان تقویت شود و این اقدامات با تداوم و جدیت پیگیری شود تا نتیجه به نحوی باشد که انتظار می‌رود و این نتایج باید در ارتقای کیفیت زندگی مردم خوزستان مشهود باشد.

حسینی افزود: افت ولتاژ برق و نوسانات مستمر در شبکه برق خوزستان موجب خسارت وسایل الکترونیکی مردم این منطقه شده است و پیشنهاد می‌شود حداقل تعرفه‌های آب و برق در فصل تابستان در این مناطق اصلاح شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تالاب‌های استان خوزستان احیاء شود و نکته دیگر اینکه در بودجه سال ۹۶ پیشنهادی مطرح شد که ۳ درصد از مبلغ هر یک از قراردادهای داخلی و خارجی نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز برای رفع اثرات مخرب زیست محیطی در آن منطقه صرف شود؛ اما به دلیل بار مالی شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد اما دولت می‌تواند این مهم را پیگیری کند.

بر سر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد

سپس همایون یوسفی نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع مشکلات خوزستان تاثیر زیادی بر توسعه کشور خواهد داشت ؛زیرا خوزستان سد اول دفاعی اقتصادی کشور است.

وی با بیان اینکه خوزستان آیینه تمام نمای ایران در تمامی طول تاریخ است، گفت: طبق نقشه های جهانی پدیده تغییر اقلیم و حاصل آن گردوغبار و گرمایش بالا و خشکسالی از جنوبی غربی به ایران و خوزستان و ورود به فلات ایران است و چنانچه چاره اندیشی نشود در آینده ای نه چندان دور فلات ایران را خواهد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه محیط زیست هیچ استانی به اندازه خوزستان دستکاری نشده است،تصریح کرد: متاسفانه هنوز این اقدامات در حوزه های مختلف وزارت نفت، کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی ملاحظات محیط زیستی ادامه دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم با بیان اینکه مشکلات قطعی آب و برق و گاز خوزستان ریشه در گرد و غبار و کمبود منابع آب است، افزود:شاه بیت کنترل مشکلات این استان مدیریت منابع آب و عدم انتقال است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با یادآوری اینکه آورده کارون و رودخانه های خوزستان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: متاسفانه امروزه بر سر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد.

لایحه مدیریت بحران هرچه زودتر تعیین تکلیف شود

همچنین اسماعیل نجار رییس ستاد مدیریت بحران با اشاره به اقدامات دولت در خصوص مبارزه با بحران ریزگردها گفت: باید هر چه زودتر بحث ریزگردها تعیین تکلیف شود.

نجار ادامه داد:تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن روبرو هستیم و کشور را تحت تاثیر قرارداده است و پدیده گرد و غبار و ریزگرد از این تغییر اقلیم متاثر است.بخش عمده این موضوع به عراق و بیرون از مرزها مرتبط است و ۲۰ درصد منشا داخلی دارد، اما به خاطر مشکلاتی که این کشورها دارند حل این موضوع در اولویت آنها قرار ندارد.

رئیس ستاد مدیریت بحران گفت:جمهوری اسلامی ایران و دولت تلاش کردند از طریق دیپلماسی راه حلی پیداکنند که از مشکلات بکاهند؛بالاخص از طریق مجامع بین‌المللی که تقریبا موثر واقع شده است.بخشی از این موضوع که منشا داخلی دارد از سال ۹۳ اقدامات زیادی برای آن انجام شده است؛ ازجمله تدوین سندملی منشا گرد و غبار داخلی برای شناخت کانون‌های فعال داخلی به منظور برنامه ریزی صحیح و درست و شناسایی منشا گرد و غبار در ۲۶ استان کشور خصوصا خوزستان است.

وی تشکیل ستاد مقابله با گرد و غبار براساس مصوبه دولت آبگیری تالاب هورالعظیم به عنوان منشا گرد و غبار،برنامه ریزی برای کاشت نهال در کانون های فوق بحرانی در ۴۲ هکتار، احداث تونل انتقال آب به طول ۴۵ کیلومتر از رودخانه کارون، کاشت نهال در ۳۰۰۰ هکتار و مالچ پاشی در ۳۶۰۰ هکتار از اراضی خوزستان برای تثبیت شن های روان و بیابان زدایی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.

https://hoorkhabar.ir/661705کپی شد!
119