خانه های خالی از سکنه، از کاهش قدرت خرید مردم تا خلأ قانونی جامع

به گزارش هورنیوز  بخش مسکن یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های اقتصاد است و نقش این بخش در کمک به سایر بخش‌های اقتصادی غیرقابل انکاراست.

بررسی سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که ۱۳۱ هزار و ۳۷۰ واحد مسکونی خالی در خوزستان وجود دارد.

بر اساس آخرین سرشماری خوزستان دارای چهار میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۹ نفر جمعیت است که سه میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۰۵ نفر را جمعیت شهری و یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۵۹۶ نفر را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور درهمین خصوص با بیان این‌که در ۵ سال گذشته تعداد مستأجرین حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: تا سال ۹۰ در کشور بر اساس آمارها حدود ۵ میلیون مستاجر وجود داشت که این تعداد از سال ۹۰ تا ۹۵ بیش از ۲ میلیون مستاجر افزایش پیدا کرده و اکنون بیش از هفت میلیون مستاجر در کشور وجود دارد که این مساله یک تهدید برای بازار مسکن است.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: معمولا فصل نقل و انتقالات تاثیر خود را روی بازار می‌گذارد و آنچه در یک‌ماه گذشته مشاهده شده، آن است که به تعداد موردنیاز مردم، واحدهای اجاره‌ای مناسب در بازار نداریم.

وی یادآور شد: این مسأله در شرایطی است که بر اساس آمارهای نفوس و مسکن، حدود ۲٫۵ میلیون واحد مازاد بر نیاز یا بدون استفاده در کشور وجود دارد و بر اساس آن انتظار می‌رفت تا بازار در حالت تعادل باشد اما چنین اتفاقی نیافتاد و بازار اجاره شرایط متفاوت‌تری از سال گذشته دارد و مردم نتوانسته‌اند ساختمان موردنیاز خود را پیدا کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن کشور ادامه داد: عدم توانمندی مردم برای خرید مسکن یکی دیگر از دلایلی است که این تعداد خانه خالی در کشور داریم.

از آنجا که مالکان واحدهای مسکونی مالیات پرداخت نمی‌کنند و انتظار دارند با جهش قیمتی هزینه راکد بودن سرمایه را به‌دست آورده و علاوه‌بر آن سود قابل‌توجهی کسب کنند، بنابراین رفتار کسب سود فردی آنها زیان‌های اجتماعی قابل‌توجهی بر اقتصاد کشور وارد می‌سازد و دولت نیز هیچ تلاشی در جهت تغییر رفتار سفته‌بازان بازار مسکن انجام نداده و درصدد کنترل و تغییر آن نبوده است.

https://hoorkhabar.ir/661384کپی شد!
153