حمایت از حقوق مصرف کننده، حلقه مفقوده در ساماندهی دستفروشان

به گزارش هورنیوز پیشرفت و توسعه اقتصادی همراه با پیچیده‌ تر شدن فنّاوری ساخت انواع کالا و خدمات در چند دهه گذشته به‌ خصوص در سال های اخیر سبب شده است که قشر عظیم مصرف کنندگان در مقابل گروهی دیگر به نام تولیدکنندگان و عرضه کنندگان قرار بگیرند. این درحالی است که حمایت از مصرف کنندگانی که ناگزیر باید از کالا و خدمات استفاده کنند، با حقوق خود آشنایی کافی ندارند و چه‌ بسا از تبلیغات تولیدکنندگان این کالاها و خدمات مغبون و متضرر می‌شوند.
همه‌ی ما از صبح که از خواب بیدار می‌شویم تا شب، مصرف کننده‌ی کالاها و خدمات متعددی هستیم. اگر این موارد را در طول دوران زندگی‌مان مورد بررسی قرار دهیم، به خوبی گستردگی آن را درک خواهیم کرد؛ استفاده از خوراک، پوشاک، مسکن، لوازم مختلف منزل و… و همین‌طور استفاده از خدماتی همچون خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات آموزشی، خدمات مالی و مشاوره‌ای، خدمات گردشگری و تفریحی، حمل و نقل، بیمه‌ها و … صرفا بخش کوچک و ضروری این مصارف را تشکیل می‌دهند.
حال با توجه به گستردگی و تنوع این حوزه، اگر قرار باشد در هر موردی که با کالا یا خدمات معیوب یا نامطلوبی مواجه می‌شویم برای مطالبه‌ی حقوق خود به دادگاه‌ها مراجعه کنیم، ضمن ایجاد ترافیک شدید قضائی در محاکم، باید بخش عمده‌ای از دوران زندگی خود را در مراجع قضائی سپری کنیم.
مصرف کننده همه افراد شهرها و روستاها را شامل می شود که کالاها و خدماتی را مصرف می کنند و برای به دست آوردن این کالاها و خدمات ناگزیر از ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی و به عبارت دیگر با تولیدکنندگان هستند. اما این روزهای تهران کمتر تولید کننده به خود میبیند. بلکه دلالانی میبینیم که واسط بین مصرف کننده و تولید کننده هستند و به هیچ قاعده و قانونی برای دو طرف معامله قائل نیستند.
دستفروشان یا دلالان بدون مسئولیت
بدون تردید پل عابر پیاده ،ایستگاه متروو یا پیاده راهی در تهران نمی یافت که حداقل ۱۰۰ دستفروش در آن اطراق نکرده باشند. معضل دستفروشی و روی آوردن مردم که غالبا مهاجران هستند به شغل های کاذب هر روز پر رنگ تر می شود و به دلیل برخورد نکردن شهرداری و مشکلات اقتصادی پیرامون زندگی کلان شهری این پدیده فراگیر شده و چهره شهر را نابسامان کرده است.
د‌ست‌ فروشان د‌ر اقصی‌ نقاط شهر تهران حتی د‌ر چند‌ین متر زیر زمین، هم قابل مشاهد‌ه است و به اصطلاح  از شیر مرغ تا جان آد‌میزاد‌ د‌ر این بازارها عرضه می ‌شود‌.
اما در این خصوص شهرداری تهران اعلام کرده برای حل مشکل دستفروشی، رفع مانع و سدمعبر در معابر پیاده و همچنین کاستن از تنش‌های موجود بین کسبه دارای مغازه و دستفروشان، دو روزبازار در شلوغ‌ترین محلات مرکز تهران راه‌اندازی خواهد شد.
جایگاه مصرف کنندگان کجاست؟
در کنار راه اندازی سامانه و یا ساماندهی دستفروشان، مصرف کنندگان مهره های گمشده ای هستند که حقوق آنان در این خصوص رعایت نمی شود. دستفروشان می توانند کالاهای مضر، یا قیمت های گاها سینوسی ارائه بدهند و بدون هیچ کنترلی تنها به ساماندهی آنان فکر می شود. فارغ از اینکه کالا و خدمات آنان ممکن است به قیمت زیر پا گذاشتن حقوق مصرف کنندگانی تمام شود که دلشان به نظارت و ساماندهی خوش است.
https://hoorkhabar.ir/660147کپی شد!
87