از حضور پررنگ گاومیش ها در ساحل کارون تا وعده چند ساله آبادانی شاهرگ حیاتی اهواز

به گزارش هورنیوز نام شهرساحلی که به میان می آید در ذهن همه رودخانه زیبا و پرخروش، ساحل چمن کاری شده، فضایی برای بازی های آبی و رودخانه ای و… تصور می شود که موجی از مردم را به دور خود جمع کرده است.

شهر اهواز اما باوجود داشتن ۱۸ کیلومتر رودخانه و ۳۶ کیلومتر ساحل از ساده ترین امکانات در جهت ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان ناتوان مانده است.

ساحل کارون که روزگاری محلی برای گرفتن عکس های یادگاری مردمان بومی و مسافران بود امروز به واسطه سرریز شدن فاضلاب های صنعتی و شهری و بوی نامطبوع حاصل از آن و جولان حیوانات کمتر شاهد گردشگر است.

عبور رودخانه در میانه هر شهر ظرفیتی بی بدیل در زمینه مسائل گردشگری، اقتصادی و توسعه شهری ایجاد می کند. سواحل رودخانه کارون که روزگاری بعنوان تفرجگاه مورد استفاده قرار می گرفت امروز بیش از همه به یک کارگاه ساختمانی بزرگ تبدیل شده که بلدوزرها هرکدام در گوشه ای از شهر تن آن را زخمی و حریم آن را تنگ تر می کنند.

سال هاست مردم شهرستان اهواز از بوی تعفن برانگیز کارون که ناشی از ورود پساب و فاضلاب به درون آن است، گله می کنند اما در این مدت نه تنها راه حلی برای حل این معضل زیست محیطی اتخاذ نشده بلکه امروز شاهد کارون خواری برخی دستگاه ها و سکوت سازمان های مرتبط هستیم.

در این میان پروژه های گردشگری آبی با ویژگی های کم نظیر پشتوانه قابل اتکایی برای تحولی بزرگ در صنعت گردشگری کلانشهر اهواز است. ظرفیت کم نظیر نوار ساحلی این انتظار را در مردم و مسئولان ایجاد کرده که از چنین بستر مستعدی برای رونق صنعت گردشگری و ایجاد فضاهای تفریحی حداکثر استفاده شود اما بدون شک رونق گردشگری در گرو ایجاد زیرساخت های مناسب است.

به همین جهت مکان‌یابی مناسب و احداث مجتمع‌های گردشگری ساحلی در استان می‌تواند به ‌عنوان یک راهکار مناسب به منظور ایجاد شرایط استفاده عامه مردم و گردشگران از رودخانه‌ها و تالاب‌ها و سواحل باشد.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه رودخانه کارون مورد بی مهری قرار گرفته و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است ادامه داد: متاسفانه به اکوسیستم کارون توجهی نشده شاید دلیل این امر کمبود امکانات بوده است ولی آنچه مسلم است اکوسیستم کارون مورد بی مهریواقع شده است و ضرر آن را مردم خواهند دید.

وی تصریح کرد: وجود کارون کفایتی است که برای شهروندان تولید ثروت و اشتغال می کند, برای شهروندانی که کارون از شهر آنها می گذرد. ما نتوانستیم استفاده بهینه از این رودخانه انجام دهیم و به این رودخانه عظیم و محل حیات مردم کم توجهی شد.

نماینده ی عالی دولت در استان با بیان اینکه این اقدامات براساس مطالعات کارشناسی انجام شده است، گفت: برای طراحی حاشیه کارون از مشاوران برجسته استفاده شده است و کارها با مطالعه انجام خواهند شد.

پیش از این استاندار سابق خوزستان نیز دو سال پیش، با اشاره به پیشرفت مطلوب طرح های گردشگری آبی در استان و فعالیت گسترده سازمان عمران ساحل در این راستا، از بهره برداری و افتتاح طرح های حوزه رودخانه کارون حداکثر تا پایان آبان ماه سال ۹۴ خبر داده بود که تاکنون اما محقق نشده است.

گردشگری از اصول و مبانی توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شمرده می شود، بر این اساس توجه به این مقوله مهم و ضروری بوده و در استان خوزستان نیز با توجه به ظرفیت های موجود در این بخش، احیای فرصت های گردشگری لازم است که امیدواریم با توجه و حمایت متولیان، این بخش نیز در استان تقویت و گامی در راستای توسعه همه جانبه استان باشد. اما این امر تنها با منابع محدود استان میسر نمی شود و لازم است که نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان و شورای شهر در این خصوص همگام و برای جذب سرمایه گذار تلاش کنند.

 

https://hoorkhabar.ir/658569کپی شد!
162
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • علیرضا ای با خوزستان و سازندگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منتشر شده۱