هورالعظیم را با آب شیرین کرخه احیا کردیم/ چند قلپی هم از آب تالاب خوردم!!

به گزارش هورنیوز ؛ معصومه ابتکار در آخرین روزهای سال ۹۵ گفتگوی مفصلی با خبرآنلاین انجام داده است که در آن مسائل زیست محیطی خوزستان از هر چیز دیگری بیشتر به چشم می خورد.

وی در این گفتگو در خصوص گرد و خاک شدید روزهای پایانی سال گذشته در اهواز که منجر به خاموشی های گسترده برق نیز شد، تصریح کرد: ماجرای خوزستان قطعا موجی از تلاش و حساسیت را در دولت و حاکمیت به وجود آورد.

البته حادثه گرد و غبار خوزستان ۴۸ ساعت بیشتر طول نکشید ولی شدت آن بالا بود. اتفاقاتی که متعاقب آن رخ داد به دلیل باقی ماندن آثار این خاک بر روی تاسیسات برق بود که شرایط استثنایی را برای مردم خوزستان به بار آورد.

اما اتفاق خوبی که در آنجا افتاد این بود که مردم بیدار شدند و به خیابان‌ها آمدند و فضای امنیتی را احساس نکردند و آمدند و حرفهایشان را زدند. در دوره‌های دیگر نیز ریزگرد امان مردم را بریده بود اما چون دولت با این موضوع امنیتی برخورد می‌کرد جرات طرح این مسائل وجود نداشت.

با این حال اما این‌که عده‌ای آمدند و از فضا برای تخریب دولت استفاده کردند، نه برای ایران، انقلاب و نه برای خوزستان خوب بود، این کار سوء استفاده‌ از احساسات مردم برای مقاصد خاص سیاسی و کوبیدن دولت بود. چرا که معاند و ضد انقلاب و جدایی طلب نیز روی این موج سوار شدند. این موج لطمه شدید و جدی به روحیه، باور و انتظارات مردم وارد کرد. بنابراین این موضوع را نمی‌توان توجیه کرد.

* ابتکار در خصوص احیای تالاب بزرگ هورالعظیم گفت: احیای تالاب‌ها از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار قرار داشت و ما از ابتدا آن را فعال کردیم.

رئیس جمهور در اولین سفر خود به خوزستان از احیای این تالاب سخن گفت و خشکاندن هورالعظیم را برای کشاورزی مورد انتقاد قرار داد. ارزش هر تالاب ایران ۲۰۰ برابر یک زمین کشاورزی است و ما آن‌ها را به خاطر کشاورزی نابود می‌کنیم.

سال ۹۲ طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، متوجه شدیم که شرکت نفتی که برخلاف ارزیابی زیست محیطی ما برای اکتشاف و فعالیت‌های نفتی هورالعظیم را تحویل گرفته بود به طور کامل این تالاب را خشک کردن بودند، روی ورودی آب دایک زدن، جاده کشیدند و هورالعظیم را قطعه بندی کردند.

اعتراض کردیم و مکاتبات متعددی با وزارت نفت انجام دادیم و اعلام کردیم که هر چه زودتر به دایک‌هایی که روی هوالعظیم بسته شده و مانع ورود آب هستند، باز شود.

خوشبختانه آقای زنگنه همکاری خوبی کردند و دستور دادند تا دایک‌ها باز شود. با کش مکش‌ها و مقاومت‌هایی بسیاری از سوی برخی افراد روبه‌رو بودیم که با احیای تالاب مخالفت می‌کردند چرا که برای آنها راحت‌تر این بود که تالاب خشک شود تا آنها آسان‌تر کارشان را بکنند. بالاخره با همکاری وزارت نفت دایک باز شد.

همزمان با وزارت نیرو هماهنگی‌هایی صورت گرفت. وزارت نیرو در این دوره با تغییر نگرش همراه بود. تغییر نگرشی که به تعیین حق‌آبه رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دشت‌ها به خصوص تالاب هورالعظیم همراه بود.

در طول ۳ سال گذشته ۴ میلیارد متر مکعب آب از کرخه به هورالعظیم وارد شد تا ۷۰ درصد این تالاب احیا شود. گرچه همچنان ۳۰ درصد تالاب هورالعظیم خشک است اما ما توانسته‌ایم با وجود کاهش بارندگی‌ زندگی تالاب را از صفر به ۷۰ درصد برسانیم و در آینده نیز آن را به طور ۱۰۰ درصد احیا خواهیم کرد.

آمدند و گفتند که آبی که برای احیای تالاب استفاده شده زهاب کشاورزی است. باید بگویم که این آب زهاب کشاورزی نیست بلکه آب شیرین کرخه است. سال ۹۴ در پی شایعاتی درباره خشک بودن تالاب از سوی نمایندگان از آنجا بازدید کردیم. گشت هوایی زدیم و دیدیم که تالاب پر از آب است. به آن اکتفا نکردیم و سوار قایق شدیم و قایق در میانه هورالعظیم برگشت و ما در تالاب افتادیم. ۵ متر آب بود. اگر نی‌ها نبود برخی از دوستان ممکن بود در تالاب غرق شوند. آبش هم نه آب فاضلاب بود و نه زهاب کشاورزی. چند قلپی هم از آن خوردیم. هنوز هم آب دارد و تصاویر ماهواره‌ای نیز آن را ثابت می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه، اظهار داشت: در شادگان به دلیل سدسازی‌ها با این مشکل روبه‌رو هستیم. گرچه این تالاب سهمی از آب شیرین را دارد اما بیشتر زهاب کشاورزی آن را پر می‌کند. این موضوع هم حاصل فشار نمایندگانی است که زمانی کشت نیشکر برایشان مهم بود.

بخشی از فشارها برای توسعه کشت و صنعت از داخل استان خوزستان است. این استان هم‌اکنون بزرگ‌ترین مجتمع‌های کشت و صنعت را دارد. استان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی را دارد. این درست نیست که همه تقصیرها را به گردن دیگران بیاندازیم بعد خودمان بخواهیم روی طرح‌هایی که طبیعت را تخریب می‌کند و کارون را خسته‌تر می‌کند، پافشاری کنیم.

 

https://hoorkhabar.ir/652325کپی شد!
215
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.