مشکلات ناتمام بیمه ای کارگران ساختمانی

هورنیوز – سیدتقی نوربخش به تشریح فعالیت‌های بیمه کارگران ساختمانی تحت پوشش این سازمان پرداخت و افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده نیز تعداد دیگری از کارگران ساختمانی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای تعهدات و تحت پوشش قراردادن کارگران ساختمانی با همکاری انجمن صنفی کارگران ساختمانی اقدام به طراحی یک سامانه برای شناسایی این کارگران کرده است.

نوربخش تصریح کرد: همه افرادی که درخواست داشته و در این سامانه ثبت نام کرده اند، از این خدمت بهره مند می شوند البته داشتن گواهی فنی و حرفه ای و اشتغال به کار ساختمانی برای استفاده از خدمات سازمان تأمین اجتماعی ضروری است و افرادی که استحقاق نداشته باشند از این سامانه حذف می شوند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی با برقراری سهمیه، در هفته جاری١٠٠ هزار نفر از کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار می دهد و امیدواریم در سال آینده به این تعداد اضافه شود.

نوربخش افزود: منابع بیمه کارگران ساختمانی از هفت درصد سهم کارگر و ١۵ درصد از محل عوارض پروژه های ساختمانی با معرفی شهرداری ها تامین می شود. بخشی از منابع که مربوط به پروژه های ساختمانی است متناسب با رونق ساخت و ساز است و وقتی رونق نداشته باشد این ١۵ درصد هم با مشکل روبه رو می شود.

وی به هزینه‌های این سازمان در بخش بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: تامین اجتماعی به تعهدات خود در قبال کارگران ساختمانی عمل کرده و ٨٠٠ میلیارد تومان بیش از منابع بدست آمده در این بخش برای ارائه خدمات به کارگران ساختمانی هزینه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سامانه طراحی شده برای بیمه کارگران ساختمانی ٢۴٠ هزار نفر ثبت نام کردند که ١٠٠ هزار نفر از آنها در هفته جاری تحت پوشش قرار می گیرند و تلاش برای تحت پوشش قراردادن دیگر کارگران ساختمانی در سال آینده انجام می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امسال حدود ١٠٠ هزار نفر به دلیل نداشتن استحقاق استفاده از این خدمت و مراجعه نکردن خود کارگران و دلایل دیگری، از شمول بیمه کارگران ساختمانی خارج شده اند.

گوش شنوایی برای شنیدن مشکل کارگران ساختمانی نیست

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید از آنجا که هیچ گوش شنوایی برای شنیدن و درک مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی وجود ندارد، انجمن های صنفی کارگران ساختمانی قصد دارند در این خصوص با نمایندگان مجلس گفتگو کنند.

«اکبر شوکت» اظهار داشت: بیش از ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی منتظر هستند که تامین اجتماعی آنها را بیمه کند اما بی توجهی سازمان تامین اجتماعی و در کنار آن تعیین سهمیه بندی برای بیمه کارگران ساختمانی موجب شده که نارضایتی کارگران ساختمانی افزایش یابد.

شوکت، سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی را یک روند ناصواب دانست و افزود: دولت امسال وعده داده که ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کند اما تاکنون به وعده‌ اش عمل نکرده و همین موضوع موجب شده است تا فشار روانی زیادی به کارگران وارد شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت کار در گذشته به تعهدات خود در این خصوص پایبند نبوده است، تصریح کرد: مسئولان این وزارتخانه قبلا تعهد داده بود که امورات بیمه‌ای کارگران ساختمانی را به انجمن‌های صنفی واگذار کند اما علی رغم تلاش‌هایی که از سوی انجمن صنفی شد این تلاش‌ها عقیم ماند.

شوکت افزود: دولت، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید در خصوص بیمه کارگران ساختمانی تکلیف خود را روشن کنند. از این رو ضرورت دارد که تصمیم واحدی در جهت منافع کارگران ساختمانی که از آسیپ پذیرترین اقشار کارگری هستند اتخاذ شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان افزود: انجمن‌های صنفی قصد دارند از طریق نمایندگان مجلس اعتراضات خود را پیگیری کنند چرا که به خوبی متوجه شده‌اند هیچ گوش شنوایی برای شنیدن و درک مشکلات بیمه‌ای آنان وجود ندارد.

https://hoorkhabar.ir/650420کپی شد!
71