سرمایه ای که در آتش بی مسئولیتی مدیران سوخت/مهر سکوت بر لبان نمایندگان مجلس

به گزارش هورنیوز استان خوزستان در یک سال گذشته اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را پشت سر گذاشت از همین رو سایت خبری تحلیلی هورنیوز بر آن شده تا گزیده برخی از رویدادهای شاخص سال تحت عنوان ” خوزستان در سالی که گذشت” را بازگو کند.

روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه سال جاری شروع آتش سوزی در منطقه ویژه پتروشیمی از برج ۸۰۰۱ مجتمع بوعلی که با ۱۲۱ متر ارتفاع یکی از مرتفع ترین برج های پتروشیمی کشور است، کلید خورد.

برای اولین آتش سوزی در برج ۸۰۰۱ یک فروند بالگرد آب پاش از استان بوشهر به خوزستان عزیمت کرد و این مسئله انتقاد نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی را در پی داشت که تشکیلات گسترده منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر حتی یک فروند بالگرد امداد و نجات ندارد و این از بی تدبیری مسئولان است.

صبح روز پنجشنبه حریق خاموش شد ولی هنوز خستگی مهار آتش سوزی از تن مسئولان بیرون نرفته بود که آتش سوزی در مخزن ۲۰۰۱ که قبلا هم یک بار مهار شده بود، دوباره جان گرفت.

 آیا نباید کمترین امکانات بهداشتی و درمانی در این منطقه وجود داشته باشد؟

گلمرادی نماینده مردم ماهشهر با انتقاد از کمبود امکانات اظهار داشت: بندر ماهشهر و بندر امام به دلیل بروز آتش‌سوزی پتروشیمی تحت شرایط اضطرار و بحرانی قرار داشت و مردم لحظه به لحظه این شرایط را تحمل کردند و ما باید از تحمل و همت بالای مردمان منطقه که به شدت تحت فشار بودند تقدیر کنیم.

وی در اخطاری مستند به اصول ۵۰ و ۲۲ قانون اساسی نیز گفت: آتش‌نشانانی که برای مهار آتش پتروشیمی در منطقه حضور داشتند جانشان را در معرض خطر قرار داده بودند و ما از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که به خوبی این موضوع را مورد توجه قرار دادند و تشکر کردند.

این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت تذکر به مدیران پتروشیمی، یادآور شد: آیا نباید کمترین امکانات بهداشتی و درمانی در این منطقه وجود داشته باشد؟ و با وجود این همه سرمایه یک بیمارستان سوانح و سوختگی در آنجا وجود داشته باشد؟

گلمرادی در پایان اضافه کرد: آیا نباید فرودگاه ماهشهر که اختصاصی مدیران پروازی است نسبت به امداد و نجات در این حادثه اقدام می‌کرد؟ و آیا نباید توجهی مبذول می‌شد تا از این فرودگاه به این منظور استفاده شود؟

خسارت آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است

فریدون حسنوند با بیان اینکه آتش سوزی پتروشیمی ها یک اتفاق نیست،بلکه می تواند ادامه داشته باشد و از این قبیل اتفاقات زنجیره ای در سایر مجموعه ها و تاسیسات کشور رخ دهد،یادآور شد:موضوع ایمنی و اطفاء حریق تنها به بخش پتروشیمی بر نمی گردد، بلکه موضوعی عمومی است که در بحث آموزش، پیشگیری، اطفاء حریق به موقع، مدیریت واحد، استقرار مدیریت ها در صنایع و هماهنگی دستگاه های معین منطقه ای و محلی برای مباحث آتش سوزی در گزارش اعلام شده است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برآورد خسارت در گزارش حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده و تعطیلی ۲۰ ماهه پروژه بر این خسارت افزوده می شود،افزود:عدم حضور مدیران،بی انگیزگی کارکنان، نحوه واگذاری و بلاتکلیفی مدیریتی در خصوص اینکه مجموعه خصوصی یا دولتی بوده، عدم آموزش به موقع،عدم تعمیر به موقع،نظارت نکردن،نبودن تجهیزات اطفاء حریق و نبود مدیریت واحد در اجرای اطفاء حریق ازجمله دلایل وقوع حادثه بوده که در گزارش ذکر شده است.

آتش سوزی ماهشهر، بزرگترین خسارت بیمه ای کشور بود

همچنین مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران، میزان خسارت واردشده به پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر را ۶۰میلیون یورو تخمین زده و گفت: این میزان خسارت درصنعت پتروشیمی کشور بی‌سابقه بوده است و بزرگترین خسارت در نوع خود به شمار می‌رود.

رئیس اداره محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز درباره آلودگی محیط زیستی این حادثه از به دادگاه رفتن پرونده زیست‌محیطی آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی خبر داد و گفت که پتروشیمی بوعلی سینا به دلیل آلودگی محیط‌زیست و آلودگی دریا و هوا به مراجع قضایی معرفی‌شده است.

بیش از هشت ماه از بروز حادثه پتروشیمی ماهشهر می گذرد اما تاکنون کمیسیون انرژی درخصوص جزئیات این حادثه گزارشی ارائه نکرده این درحالیست که حداکثر نمایندگان استان خوزستان در این کمیسیون عضو هستند.

از همین رو باید دید تعلل وزارت نفت در ارائه گزارش جامع و سکوت کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه به چه دلایلی بوده است؟چراکه این حادثه خسارات مالی، زیست محیطی و زیربنایی فراوانی به استان وارد کرد.

https://hoorkhabar.ir/650365کپی شد!
122