کلاه گشاد جاعلان اسکناس بر سر مردم

به گزارش هورنیوز با نزدیک شدن به نوروز در هیاهوی افزایش اسکناس و ایران چک های تقلبی در بازار آنهم در سکوت بانک مرکزی، فضا برای کاسبی برخی افراد نیز فراهم شده است.
ترویج ایران چک تقلبی درحالی در بازار روی داده که هنوز مدت زیادی از رونمایی چک پول های آبی رنگ ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی نگذشته است. این چک پول ها همزمان با ولادت امام رضا (ع) با حضور رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در پاستور رونمایی شده بود.
اما مردمی که اینروزها گرفتار ایران چک های ۵۰ هزار تومانی تقلبی شده اند می گویند که این چک پول ها را از بانک گرفته اند. برخی دیگر از وجود آنها در بین پول های خودپرداز می گویند.
البته این مصادیق منکر دست به دست شدن چک پول و اسکناس های تقلبی در خرید و فروش های مردم در سطح بازار نمی شود. چراکه همچنان فروشنده هایی هستند که نمونه ایران چک و اسکناس های تقلبی را مقابل صندوق خود قرار داده اند تا دیگر گرفتار این پول های تقلبی یا به قول بانک مرکزی “کپی های رنگی” نشوند.
افزایش اسکناس‌ها و ایران چک های جعلی تنها به شهر تهران مربوط نمی‌شود چراکه در سایر شهرها نیز گزارش‌هایی رسیده که بیانگر افزایش رد و بدل شدن این نوع اسکناس است
به طوری که اکنون بسیاری از فروشنده‌ها دیگر به‌راحتی اسکناس نقد را از مشتری دریافت نمی‌کنند و بعد از بررسی‌های دقیق حاضر به پذیرش  اسکناس می‌شوند.
برخی از فروشگاه‌ها نمونه اسکناس ۱۰ هزار تومانی، ایران چک ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی تقلبی را مقابل صندوق فروشگاه خود نصب کرده‌اند که هنگام دریافت پول نقد بعد از مطابقت با نمونه جعلی و اطمینان از اصلی بودن آن، پول را از مشتری دریافت کنند.
در همین ارتباط یکی از فروشندگان می گوید: لابه لای پول هایی که از مردم در شب عید گرفتیم متاسفانه چند مورد پول تقلبی هم وجود داشت. وی می گوید بخاطر دریافت این وجوه چند صد هزار تومان جریمه شده تا دیگر مراقب باشد فریب نخورد.
اما برخی دیگر از فروشنده‌ها نیز از روی بی‌اطلاعی هنگام بازگرداندن مابقی پول به مشتری به آنها اسکناس جعلی نیز می‌دهند؛ یکی از شهروندانی که هنگام خرید اسکناس جعلی دریافت کرده است، می‌گوید: بعد از اینکه کالای مورد نظرم را از فروشگاه دریافت کردم، فروشنده به بنده ۵ عدد اسکناس ۱۰ هزار تومانی داد که هنگام ارائه همین اسکناس‌ها به فروشنده دیگری متوجه شدم که سه اسکناس ۱۰ هزار تومانی موجود در آنها تقلبی بوده است.
در همین ارتباط معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا می گوید: جعل در دو صورت انجام می‌شود که یکی جعل در ارقام است و دیگری جعل در اصل اسکناس که از نمونه اصلی کپی گرفته می‌شود که در بخش کپی نوار امنیتی آن سیاه چاپ می‌شود و در مقایسه با اسکناس اصلی مشخص می‌شود تقلبی است. اکبری تصریح کرد: در بخش جعل ارقام برخی سودجویان در نمونه اصلی یک صفر اضافه می‌کنند و به افرادی که اطلاع کافی در این زمینه ندارند، پرداخت می‌کنند و ممکن است به اهداف شوم خود برسند.این مقام در پلیس آگاهی خاطرنشان کرد: قوانین برای مقابله با جعل اسناد رسمی کشور از بازدارندگی لازم برخوردار نیست و باید این قوانین اصلاح شود تا انگیزه این کار برای افراد از بین برود.
وی البته از دستگیری چند باند جعل و توزیع اسکناس و ایران‌چک‌های تقلبی در استان‌های کشور خبر داده و گفته بود: برخی افراد ایران‌چک تقلبی را از خارج کشور وارد کرده و برخی دیگر نیز در داخل با استفاده از تجهیزات و پرینترهای پیشرفته و همچنین کاغذ مرغوب برای چاپ اقدام می‌کردند که تعدادی از آنها شناسایی و دستگیر شدند و در بخش‌هایی به هسته اصلی رسیدیم.
البته باید یادآور شد که در ماه های گذشته ماموران پلیس به دنبال یک عملیات ویژه اطلاعاتی، موفق شدند یک کارگاه مجهز و مدرن چاپ اسکناس‌های جعلی در پاکدشت را شناسایی و اعضای این باند را دستگیر کنند. در جریان این عملیات، مقادیر فراوانی اسکناس‌های جعلی پنج، ده و ۵۰ هزار تومانی کشف شد. در بازرسی از این کارگاه مدرن، چند برگه از اسکناس‌های چاپ شده و برش نخورده و همچنین مقادیر زیادی اسکناس‌های تقلبی برش خورده کشف و ضبط شد که روی تعدادی از ایران‌چک‌های کشف شده، مهر یکی از شعب بانک خصوصی زده شده بود.
 شهریور سال گذشته ایران‌چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی روانه بازار شد و بانک مرکزی ضریب امنیتی این چک‌پول‌ها را بالا اعلام کرد اما همانطور که نیروی انتظامی هم اذعان دارد جعل ایران چک‌های جدید راحت‌تر از ایران‌چک قبلی است ولی بانک مرکزی در این زمینه سکوت کرده است.
https://hoorkhabar.ir/650239کپی شد!
433