تکمیل ظرفیت سدسازی در خوزستان

هورنیوز – محمدرضا شمسایی شنبه در افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی شبکه های آبیاری و زهکشی در گیت بوستان، خوزستان را دارای رتبه نخست کشور در سازه های آبی تاریخی عنوان کرد و افزود: قدمت این سازه های تاریخی در استان از سه هزار و ۳۰۰ سال تا چندصد سال است.

وی اضافه کرد: از مهم ترین آنها سازه های آبی شوشتر مربوط به ۲ هزار و ۵۰۰ سال و چغازنبیل با عمر بیش از سه هزار و ۲۰۰ سال (اولین تصفیه خانه و سیستم جمع آوری آب های سطحی جهان) در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شده اند.

*هشت میلیارد مترمکعب از سدها خالی است

شمسایی با اشاره به خشکسالی ۱۶ ساله در خوزستان گفت: متوسط آورد رودخانه های خوزستان ۲۵ میلیارد مترمکعب است که در ۱۰ سال اخیر به شدت کاهش یافته و به حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی اظهار کرد: ۹ سد در خوزستان با حجم مخزن ۲۳ میلیارد مترمکعب و ظرفیت منصوبه نیروگاهی ۹ هزار و ۸۰۰ مگاوات در دست بهره برداری است.

شمسایی اضافه کرد: ۱۳ سد تنظیمی و انحرافی در خوزستان در حال بهره برداری است و ۱۰۰ درصد ظرفیت سدسازی این بخش در خوزستان پر شده و دیگر جا و نیازی به سد انحرافی و تنظیمی در استان نداریم.

وی افزود: سازمان آب و برق ۲۲۷ ایستگاه در حوزه های آبریز دارد که ۱۲۰ ایستگاه هواشناسی و ۱۰۷ ایستگاه هیدرومتری است.

شمسایی همچنین اظهار کرد: مطالعات شبکه های آبیاری و زهکشی برای یک میلیون و ۱۶۰ هزار هکتار انجام شده و تاکنون شبکه های آبیاری و زهکشی در ۴۲۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۰ شبکه آبیاری و زهکشی در استان، افزود: مابقی زمینهای در حال مطالعه و یا اجرا هستند و در بعضی موارد به دلیل نبود اعتبار و یا نبود آب به اجرا درنیامده است.

به گفته وی، طول کانال های اصلی سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر و طول زهکش های اصلی ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر است و طرح های ساخت کانال ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

*تولید ۲ میلیارد مترمکعب زهاب

مدیرعامل سازمان آب و بر خوزستان در ادامه گفت: بیش از ۲ میلیارد مترمکعب زهاب کشاورزی در استان تولید می شود.

وی زهکشی در خوزستان را با توجه به شوری بالا زمین و بالا بودن سطح آب های تحت الارضی، ضروری دانست و گفت: مدیریت زهاب و حفاظت از محیط زیست یکی از چالش های مهم خوزستان است.

شمسایی مطالعات علاج بخشی برای زهاب ها، انتقال به محیط پذیرنده کم خطر، اصلاح روش های آبیاری و افزایش راندمان و کاهش حجم زهاب ها را از جمله راهکارهای مدیریت زهاب عنوان کرد.

بنا بر این گزارش، سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، ۱۴ اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز با حضور ۵۰ مهمان خارجی آغاز شده است.
این همایش تا ۱۷ اسفند ماه به مدت سه روز در اهواز ادامه دارد.

https://hoorkhabar.ir/649216کپی شد!
111
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.