راه آهن معضلی در مسیر عمران و آبادانی اهواز

هورنیوز – در روزگار قدیم که راه آهن قدم در اهواز گذارد، آخرین نقاط شهر را بعنوان ایستگاه و خطوط ریلی برای خود انتخاب کرد. جمعیت اهواز بسیار کم بود و خبری از تراکم جمعیت امروزی، افزایش شدید وسایل نقلیه و مشکلات پیچیده ترافیکی نبود. بتدریج شهر گسترده تر شد و خطوط ریلی شهر اهواز را به شهری چند تیکه تبدیل کرد.

امروزه عبور خطوط ریلی از محلات مسکونی و ایجاد تقاطع های متعدد با شبکه معابر شهری بعنوان یکی از موانع توسعه شهر اهواز قابل طرح است که در یک برنامه کلان نگر برای این معضل باید چاره جویی شود.

آینده شهر اهواز به مشکلات ترافیکی آن گره خورده و برنامه ریزان شهری باید پیگیر طرح انتقال خطوط ریلی و ایستگاه راه آهن به خارج از شهر باشند و در این راه که قطعا با مقاومت و عدم همراهی مدیران راه آهن همراه خواهد بود، باید از نمایندگان مجلس و شخصیتهای استان خوزستان در مرکز و نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری کمک خواست تا طرح خارج سازی تدریجی راه آهن از اهواز و آزاد سازی دهها هکتار زمین بکر و مفید عملی شود.

اساسا اداره راه آهن با فروش زمینهای خود قادر خواهد بود مدرنترین ایستگاه راه آهن کشور را جایگزین ایستگاه کهنه و قدیمی خود در اهواز بکند.

احداث راه آهن جدید در مسیر تصفیه قند و شکر ضمن توزیع آبادانی به نقاط پیرامونی، به حل مشکلات ترافیکی و کمبود فضای سبز اهواز، تا حدود زیادی کمک خواهد کرد.این موضوع برای آینده شهر اهواز بسیار مهم است و باید در دستور کار مدیران و برنامه ریزان شهری قرار بگیرد.

محمد لفیتی /کارشناس مهندسی عمران/کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل و مدرس دانشگاه

https://hoorkhabar.ir/647739کپی شد!
65