از رُند سازی کرایه تاکسی ها تا پدیدار شدن شغل خُرده فروشی

به گزارش هورنیوز شهروندان اهوازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی انتخاب زیادی ندارند؛ حال و روز اتوبوس های خطوط واحد برای همگان روشن است، از مترو نیز که سال هاست تنها چند تابلو درشهر، سهم اهوازی ها شده است.

تاکسی های شهری اگرچه در میان خیل عظیم تاکسی های جعلی و خودروهای شخصی کمتر به چشم می خورند اما همچنان اولویت نخست مردم برای عبور و مروز هستند. در این میان اما یکی از اصلی ترین دغدغه های شهروندان هنگام سوار شدن بر تاکسی ها نداشتن پول خرد برای کرایه تاکسی است.

نرخ کرایه ها با یک برچسب به شیشه جلو تاکسی نصب شده اما هیچ منطقی برای تعیین چنین نرخ های خارج از عرفی دیده نمی شود. به طور مثال کرایه تاکسی مسیر فلکه ساعت تا کیانپارس  ۱۱۵۰تومان تعیین شده است و همین امر مبنایی برای جدال بین راننده و مسافر است تا در پایان یا راننده از خیر پول خُرد بگذرد و یا مسافر مبلغی بیشتر پرداخت کند.

این خلأ مدیریتی سبب پیدایش شغل جدیدی به نام پول خرد فروشی در شهر اهواز شده است، افرادی که با دسته بندی پول های خُرد پنج، ده و بیست هزاری به مبلغی بالاتر برای خود کسب و کاری راه انداخته اند.

مدتی پیش مسئولان شهری درصدد برآمدند تا در تاکسی‌های اهواز هم کارتخوان نصب کنند، اما فراهم نبودن زیرساخت‌ها مانع اجرای این تصمیم شده است.

کوروش حسینی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز چندی پیش با اشاره به اینکه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی ها یکی از ضروریات است اظهار داشت:  زیرساخت‌های تحقق این موضوع فراهم نیست. در این رابطه با بانک‌ها و برخی شرکت‌های مرتبط با این موضوع جلساتی را برگزار کرده‌ایم و از این شرکت‌ها خواسته‌ایم برای نصب درگاه‌های الکترونیکی در تاکسی‌ها، بررسی‌های لازم را انجام دهند و موضوعاتی را که نیاز است با بانک‌ها هماهنگ شود، انجام دهند.

وی با بیان اینکه در اهواز ۳۰۰ هزار کارت شهروندی فعال وجود دارد، می‌افزاید: خواسته ما این است که درگاه‌های الکترونیکی‌ای که قرار است در تاکسی‌ها نصب شوند، علاوه بر کارت اعتباری، کارت‌های شهروندی را هم پشتیبانی کنند تا شهروندان با این کارت‌ها هم در اتوبوس و هم در تاکسی بتوانند کرایه خود را پرداخت کنند.

https://hoorkhabar.ir/647387کپی شد!
98