هشدار نسبت به کاهش دبی رودخانه دز

هورنیوز – کاهش دبی رودخانه دز در روزهای اخیر به منظور انجام عملیات لایروبی بستر رودخانه همچنین موجب نگرانی شهروندان و دوستداران محیط زیست شده است.

حجم آب این رودخانه در چند روز گذشته به حدی کاهش یافته که برخی شهروندان برای عبور از عرض رودخانه به راحتی از بستر رودخانه و از روی صخره ها تردد می کنند.

فرهاد قلی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کم آبی موجب کمبود اکسیژن آب شده و ممکن است خسارات جبران ناپذیری به آبزیان رودخانه دز وارد کند.

وی افزود:کاهش دبی رودخانه دز به کاهش حقابه منجر می شود و همین امر به میکروتالابها در پائین دست رودخانه دز خسارت می زند که تاثیر منفی برروی آبزیان دارد.

قلی نژاد با اشاره به اینکه گل آلود شدن آب نیز به آبزیان رودخانه خسارت وارد خواهد کرد گفت:محیط زیست مخالف شدید کاهش دبی رودخانه دز می باشد و در حال حاضر نیز محیط زیست درخواست تامین حقابه کرده است تا حداقل دبی این رودخانه به ۱۲۰ مترمکعب بر ثانیه برسد.

به گزارش ایرنا روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی های اخیر و بی نیازی مزارع کشاورزی به آب،در روزهای اخیر عملیات لایروبی بستر رودخانه دز جهت بهبود آبرسانی به منطقه شرق دز توسط ماشین آلات سنگین در دست اجراست لذا به منظور سهولت لایروبی ،آب خروجی از سد تنظیمی دز کاهش یافته است.

همچنین بنا به این اطلاعیه:کاهش آب رودخانه دز و تعمیرات سالانه همه ساله در ایام بارندگی و کاهش نیاز آبی زمینهای کشاورزی انجام می شود که تاثیر بسزایی در بهبود آبرسانی در تابستان دارد.

گفته می شود به علت نیاز مناطق پائین دست رودخانه دز به آب از روز شنبه عملیات لایروبی متوقف شده و با بارندگی مجدد دوباره عملیات لایروبی از سر گرفته خواهد شد.

رودخانه دز محل زیست گونه های مختلفی از آبزیان از جمله انواع ماهیان بومی است.

https://hoorkhabar.ir/646963کپی شد!
93