سینه خیز سرطان در خوزستان/ آبیاری ریشه های سرطان با خاک و ریزگرد

به گزارش هورنیوز پانزده سال پیش همه چیز برای خوزستانی ها از یک روز عجیب خاکی آغاز شد؛ روزی که آسمان شهر سرخ، مدارس تعطیل و مردم در خانه ها حبس شدند. پدیده ای که به زعم بسیاری در آن زمان گذرا و ناشی از تغییرات اقلیمی کشور همسایه بود اما ریزگردها نه تنها خیال گذر نداشتند بلکه تولید این مهمان ناخوانده حالا در درون استان هم بومی شده است!

نفس های به شماره افتاده، ریه های خاکی، چشمان سوزناک، تخریب گسترده زیرساخت ها، قطعی مداوم برق و آب از آثار فلج کننده زندگی مردم خوزستان توسط ریزگردها است اما در پسِ این مسائل، اتفاقات ناخوشایند دیگری همچون سرطان در تار و پود خوزستان ریشه دوانیده است.

امری که تا چندی پیش هیچکدام از مدیران زیر بار آن نمی رفتند اما اکنون رابطه افزایش چشمگیر آمار بیماران سرطانی در سالهای اخیر و ارتباط آن با آلودگی هوا مشهود است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز متاسفانه در حال حاضر در کشور ما، دومین علت مرگ و میر سرطانها هستند، همینطور در استان خوزستان نیز نزدیک به ۱۱ درصد از علت مرگ ها، سرطان ها است؛ پس از بیماری های قلبی عروقی، سرطانها دومین علت مرگ و میر در استان خوزستان نیز هستند.

دکتر عبدالحسن طلایی‌زاده رییس مرکز تحقیقات سرطان خوزستان بهمن ماه امسال در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان با انتقادات از کم کاری ها درخصوص بیماری سرطان اظهار داشت:  متاسفانه در خوزستان میزان ابتلا به سرطان در سنین پایین‌تر بسیار بالا است و شیوع زیادی دارد که این امر ناشی از عوامل ژنتیکی است.

رشد ۵۰۰درصدی سرطان در خوزستان

کاوه جاسب فوق تخصص خون و سرطان کودکان چندی پیش تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که مراجعات جدید بیماران سرطانی بیمارستان شفا در سالهای ۷۵ تا ۹۱ حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. به طوری که تعداد بیماران جدید از ۲۲۳ نفر در سال ۷۵ به ۹۹۸ نفر در سال ۹۱ رسیده. این در حالیست که جمعیت خوزستان در این مدت حداکثر ۲۵ درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعداد روزهایی که پدیده گرد و غبار در استان اتفاق افتاده نیز طی سال های ۸۰ تا ۹۱ (از زمان نصب دستگاه های سنجش آلودگی هوا) افزایش حدود ۸۰۰ درصدی آلودگی هوا را نشان می دهد. بنابراین در صورتی که آلودگی هوا به عنوان یک شاخص آلودگی محیط زیست (آب، هوا، غذا و…) در نظر گرفته شود، میان افزایش تعداد بیماران سرطانی و تعداد روزهای وقوع پدیده گرد و غبار می توان به یک ارتباط منطقی و مستقیم رسید.

جاسب با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و محیطی مهمترین علل ایجاد سرطان هستند، می افزاید: فاکتورهای (قومیت و ازدواج فامیلی) در این سال ها در استان تغییری نداشتند، بنابراین می توان احتمال داد که اثرات محیطی (آب، هوا، غذا و…) نقش زیادی در افزایش سرطان داشته باشد. گزارش ها از وجود اورانیوم در گرد و غبار خوزستان حکایت دارد که این مساله نیز بسیار حائز اهمیت است.

این فوق تخصص سرطان تاکید کرد: آمار مبتلایان جدید سرطان در خوزستان آنقدر بزرگ و خطرناک است که حتی اگر تمام مطالب ذکر شده در حد فرضیه باقی بماند باید بسیار جدی تر به آن توجه شود.

ابتلای سالانه ۵هزار و ۵۰۰نفر به سرطان در خوزستان

علی خدادادی مدیرکل جمعیت هلال احمر استان خوزستان با اشاره به اینکه سالانه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در خوزستان به سرطان مبتلا می شوند ، اظهار داشت: در زمینه مقابله با گرد و غبار راه اندازی دبیرخانه های خود مراقبتی و مبارزه با ریزگردها را با اهداف آموزش همگانی و تخصصی با ریزگرد ها است. اقدام به آموزش های خودمراقبتی هم انجام شده که کار مهمی در کاهش هزینه های درمانی است که اگر ترویج پیدا کند قطعا در پیشگیری از ۹۰ درصد دیابت نوع دو، ۸۰ درصت بیماری های قلبی و یک سوم سرطان ها موفق خواهیم بود.

سه سال پیش موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در گزارش جدید خود رسما آلودگی هوا و ذرات معلق در آن را در گروه نخست مواد سرطانزا قرار داد و آن را از عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد. همان زمان سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز برای دومین بار اهواز، مرکز تولید نفت ایران را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد که مانند دیگر شهر‌های لیست ۱۰ شهر آلوده WHO شهری به‌شدت صنعتی است.

در سالهای نخست که پدیده گردو غبار به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش سرطان ریه در خوزستان، این منطقه را در بر گرفت؛ صاحب نظران و کارشناسان منشاء آن را عربستان و شمال آفریقا می دانستند در حالی بر اساس آمارهای موجود علت بحران محیط زیستی در خوزستان کاملا منشا داخلی دارد. خشک کردن قسمت عظیمی از تالاب هورالعظیم در سالهای اخیر و سپردن هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از آن برای اکتشافات نفتی به وزارت نفت، ایجاد سدها و زهکش ها بر روی رودخانه های داخلی استان همچون کرخه و کارون همه و همه برای فراهم شدن این وضعیت تاثیرگذار بودند.

امکانات بیمارستان شفا متناسب با مراجعه کنندگان نیست

در این میان بیمارستان شفای اهواز مرکز درمان بیماران سرطانی در اهواز است؛ بیمارستانی که به هیچ وجه با شرایط استان همخوانی ندارد. کیخایی رئیس بیمارستان شفا در همین خصوص با اشاره به بزرگترین مشکل این بیمارستان گفت: یکی از مشکلات عمده این بیمارستان، قدیمی بودن ساختمان و عدم پاسخگو بودن تعداد تخت ها به نسبت مراجعه کنندگان است.

وی افزود: سالانه به صورت تقریبی ۱۰۰ نفر مبتلا به سرطان در خوزستان شناسایی می شوند.

به گزارش هورنیوز شاخص‌های آلودگی هوا در استان خوزستان، سال‌هاست که حد مجاز و استاندارد را زیر پا گذاشته و کلماتی مانند «هشدار» و «اضطرار» برای ساکنان خوزستان جایگاه مشخصی در زندگی روزمره پیدا کرده است. خوزستان امروز بیش از هر چیز دیگر از سوء مدیریت هایی رنج می برد که در نهایت سلامت مردم را تهدید می کند؛ مردمی که از زمان جنگ تاکنون در انتظار بهبود شرایط استان هستند.

https://hoorkhabar.ir/646909کپی شد!
476