درآمد پایدار، نه تراکم فروشی

هورنیوز – یکی از موانع اصلی توسعه شهرهای بزرگ تراکم فروشی است که دلیل آن کسب درآمد راحت برای شهرداریها است.

برخی صاحبنظران تراکم فروشی را چوب حراج زدن به مقررات شهر سازی با هدف کسب در آمد می دانند.

در جهان پیشرفته مقررات شهرسازی جهت حفظ حقوق مالکانه مردم شهر تدوین می شود اما متاسفانه این قوانین و حقوق در اکثر شهرهای بزرگ ما رعایت نمی شوند که همین امر باعث آشفتگی شهروندان و سختی زندگی در شهرها شده است.

با کمال تاسف باید گفت که قوانین شهرسازی در مقابل دریافت پول به فروش گذاشته شده اند و این موضوع هم اکنون به عنوان یک معضل در مقابل اداره برخی شهرها قد علم کرده است، لذا چنانچه در دولت مسئولانی هستند که دلشان برای شهرهای بزرگ و مردم بسوزد، باید منع زیر پا گذاشتن مقررات شهرسازی را در دستور کار خود قرار دهند و شهر فروشی بی رحمانه موجود را متوقف کنند.

نا گفته پیداست که اساس شهر فروشی از تهران آغاز و دامنگیر سایر شهرهای بزرگ و کلانشهرها شد، لذا مرکز کشور باید الگوی احترام به قوانین و مقررات شهر سازی باشد و نه برعکس.

شوراهای اسلامی شهر با درک خطر بزرگ تراکم فروشی باید برنامه عملی و ایده های قابل اجرای مربوط به درآمد پایدار را تهیه کنند و خلاء ناشی از شهر فروشی را با درآمدهای جدید پر کنند.

همچنین شوراهای اسلامی شهر بعنوان نمایندگان مردم مانع از تضییع حقوق شهروندان و الزام شهرداری به رعایت همه موازین شهرسازی و منع شهر فروشی افسار گسیخته شوند.

 

محمد لفیتی/کارشناس مهندسی عمران/کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل

https://hoorkhabar.ir/646718کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.