اختصاص ۴۲ پست برق مقاوم مقابل گرد و خاک و رطوبت به خوزستان

هورنیوز – ستار محمودی در نشست خبری مشترک با مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان که عصر امروز، ۲۵ بهمن ماه در محل این شرکت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پدیده گرد و غبار و توام شدن آن با رطوبت یا مه غلیظ باعث ظهور یک پدیده جدید در کشور شد و تبعاتی را برای خوزستان در بحث برق و آب به وجود آورده که باید برای آن چاره جویی کرد.

وی افزود: شبکه برق کشور و به خصوص خوزستان به گونه ای طراحی شده اند که برای شرایط مختلف به بهترین نحو پاسخگو هستند اما بروز همزمان ریزگردها و مه غلیظ و رطوبت، باری را به سیستم ها تحمیل می کند و شرایطی را به وجود آورد که در طراحی های این شبکه ها اصلا منظور نشده است.

محمودی تصریح کرد: تغییرات شرایط جوی در کشور در این چند سال اخیر بیشتر شده است، به شکلی که از ۱۵ سال گذشته تاکنون شاهد تغییرات آب و هوایی در کشور بوده ایم.

وی ادامه داد: تا ۱۵ سال پیش میزان آب تجدید شونده در کشور ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بود اما با تغییرات آب و هوایی که از ۱۵سال گذشته تا ۶ سال قبل به وجود آمد، میزان آب تجدید شونده به حدود ۱۲۰میلیارد متر مکعب رسید و اکنون این میزان به کمتر از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. این مساله برای سرزمین گسترده کشور ما به خصوص برای مناطق خشک تبعات بسیاری دارد.

محمودی ادامه داد: این مساله بیشترین تاثیر را بر روی مناطق خشک و کویری مانند خوزستان می گذارد و همراه شدن آن با مه و رطوبت مشکلاتی را برای شبکه برق به وجود می آورد و از این به بعد باید در طراحی ها این مساله مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: حوزه برق یک حوزه گسترده است و پدیده هایی مانند ریزگردها و رطوبت توام با آن، پدیده طبیعی است که از دست حوزه برق خارج است اما وقتی این مسائل مانند کلاف به یکدیگر ارتباط پیدا می کنند، حوزه برق باید نسبت به مشکلات به وجود آمده پاسخگو باشد.

محمودی عنوان کرد: وزارت نیرو برای حل مشکلات خوزستان با سازماندهی بهتر و کوتاه کردن فاصله زمانی به دنبال اتخاذ تصمیماتی است تا مشکلات استان را کاهش دهد که این تصمیمات در کوتاه مدت شامل بحث تامین ۱۵ دستگاه مقره شوی و کارهایی از این دست است.

وی بیان کرد: در سطح ملی باید با مشکلات به وجود امده در خوزستان به عنوان یک پدیده دوام دار برخورد کنیم و تصور ما این نباشد که امروز این پدیده است و چند وقت آینده دیگر نخواهد بود. این پدیده دست ما نیست اما باید اکنون هرچه که می توانیم اثرات این پدیده را کاهش دهیم و از اتفاقات این چنینی در خوزستان جلوگیری کنیم.

محمودی عنوان کرد: شست و شوی مقره ها جز کارهای کوتاه مدت هستند و در طول زمان ۶ماهه تا یک ساله تاثیرگذار هستند اما برای بلند مدت باید تاسیسات در مقابل گرد و غبار به شکلی باشند تا در صورت توام شدن پدیده گرد و خاک و رطوبت دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه پست های برق جزو مهمترین تجهیزات به شمار می آیند، گفت: در قراردادهای جدیدی که داریم ۴۲ پست برای خوزستان در نظر گرفته شد که باید در مقابل گرد و غبار مقاوم باشند. این پست ها حالت پوششی دارند و در مقابل گرد وخاک مقاوم هستند.

محمودی عنوان کرد: مشکلات به وجود آمده در بحث برق و آب در استان پدیده ای است که بسیار گسترده است و امیدواریم با کمک هم بتوانیم مشکلات به وجود آمده را حل کنیم.

وی در خصوص بحث انتقال آب اظهار کرد: وزارت نیرو در جمهوری اسلامی ایران کار سلیقه ای نمی کند و طبیعتا طبق برنامه ریزی به فعالیت می پردازد. در کشور حدود ۱۸ حوضه آبی داریم که برخی از این حوضه ها از چند استان عبور می کنند. دو حوضه کرخه و کارون در خوزستان قرار دارند که استان های مختلفی در آنها دخیل هستند.

محمودی تصریح کرد: در بحث انتقال آب به حوزه های کویری، از حدود ۳۰ سال قبل تاکنون طرح هایی بوده است تا از حوضه کارون بزرگ آب هایی به مناطق مختلف انتقال داده شود اما به دلیل تغییرات اقلیمی میزان انتقال آب پیش بینی شده، دیگر با پتانسیل این حوضه متناسب نیست که آبی از کارون بزرگ به مناطق کویری برود.

وی ادامه داد: در قانون و شرایط اجتماعی آب شرب در اولویت اول قرار دارد، بنابراین آن سهمیه هایی که برای انتقال مد نظر بود به یک ششم و یک پنجم کاهش پیدا کرد و آن سهمیه هایی که تصویب شده بود، کاهش پیدا کرد، هرچند که هنوز این میزان انتقال آب نیز اجرا نشده است.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: اصلا این امکان وجود ندارد که برای مثال آبی از خوزستان کم شود و برای کشاورزی به استان دیگری داده شود. این بحث اصلا امکان پذیر نیست و بحث آب مساله ای نیست که کسی از انتقال آن بی خبر بماند. وزارت نیرو تنها به دلیل نبود آب در منطقه ای، آب را از اقلیم دیگری به این منطقه انتقال می دهد و آنهم به این شرط که به منطقه ای که از آن آب انتقال داده شده است، لطمه ای وارد نشود.

محمودی عنوان کرد: وزارت نیرو این مسائل را مو به مو اجرا می کند و تضمین و ضمانت اجرایی این امر نیز سازمان محیط زیست کشور است که بر روی این مسائل نظارت می کند. بنابراین زمانی انتقال آب انجام می شود که منطقه مورد نظر منبع آبی برای تامین نداشته باشد و آب تامین شده نیز فقط برای شرب خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/646415کپی شد!
67