تناقض جاذبه های سرمایه گذاری و دافعه های سوء مدیریتی در خوزستان

به گزارش هورنیوز استان خوزستان با دارا بودن بیش از چهار و نیم نفر جمعیت، مرزهای آبی و خاکی مشترک با کشور عراق و دارا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان در بخش های کشاورزی، گردشگری، صنایع؛ ذخایر نفتی، معادن و… همواره مشکلات اقتصادی فراوانی داشته است.

اگرچه یکی از بزرگترین عوامل عقب ماندگی خوزستان به مسأله جنگ تحمیلی باز می گردد اما نمی توان از نقش سوء مدیریت های چند ساله وعدم دغدغه مندی مدیران ارشد استان غافل شد تا آنجا که امروز تعداد بالایی از کارخانجات و واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده اند.

از سویی دیگر بسیاری از مشاغل استان از پست های مهم مدیریتی تا پیمانکاری در اختیار غیربومی های قرار دارد که خوزستان را تنها به چشم یک پله صعود برای دستیابی به اهداف خود می نگرند همین امر باعث افزایش آمار بیکاری جوانان استان و قرار گرفتن در رتبه چهارم کشور از این منظر می باشد.

با این حال بنظر می رسد به دلیل محدودیت منابع مالی دولت، سرمایه گذاری بخش خصوصی بویژه سرمایه گذاری خارجی می تواند به رفع مشکلات اقتصادی آن کمک کند.

بی شک عواملی همچون بوروکراسی های بسیار پیچیده اداری، مالیات های سنگین، جا نیفتادن فرهنگ حضور سرمایه گذار خارجی و نگاه به سرمایه گذار خارجی به عنوان یک رقیب، قوانین و مقررات دست و پا گیری که راه را برای ورود سرمایه گذار خارجی تنگ می کند، نبود امکانات زیرساختی در استان، عدم وجود سیستم بانکی بین المللی و … از مشکلاتی است که سرمایه گذاران خارجی را جهت سرمایه گذاری در خوزستان با مشکل مواجه می کند.

اما در کنار آن نمی توان از نقش حوادث یک دهه اخیر استان مانند خشکسالی های پیاپی درنتیجه انتقال آب، هجوم ریزگردها و البته پیامدهای پس از آن مانند قطعی برق های طولانی مدت غافل شد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست با قطعه سازان خارجی که روز گذشته در اهواز برگزار شد، تصریح کرد: در استان خوزستان از هرگونه همکاری، سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاری یکطرفه از سوی شرکت های خارجی و هر کار اقتصادی که سرمایه گذاران آن را به سود شرکت خود بدانند، حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، فولاد و انرژی، سرمایه گذاری های زیادی در استان در بحث صنایع مادر از گذشته انجام گرفته و یا در حال انجام است و به همین علت از حضور سرمایه گذاران خارجی در صنایع متوسط و پایین دستی استقبال می کنیم. در عین حال هرگونه مشارکت در صنایع بزرگ را نیز به فال نیک می گیریم.

این نشست دقیقا در حالی برگزار می شود که استان خوزستان ماه گذشته را به دلیل برخی سوء مدیریت ها عمدتا در تاریکی سپری کرده است؛ امری که علاوه بر ایجاد نارضایتی های عمده در خانواده ها، عقب ماندگی دانش آموزان خوزستانی از تحصیل و آسیب رساندن به وسایل برقی، سبب ضربه اقتصادی عمده به صنایع بزرگی هچون نفت و حفاری شده است.

بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در همین خصوص گفت: ما با کاهش تولید ۷۶۸ هزار بشکه‌ای نفت در میادین مستقل داخلی مواجه بودیم اما تلاش کردیم با کاهش تولید در این بخش مانع کاهش تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت در میادین مشترک غرب کارون بشویم و این نفت را برای صادرات به تلمبه‌خانه‌ها ارسال کردیم.

وی با اشاره به قطع برق ۱۱ شهر استان خوزستان، گفت: مشکل اصلی ما قطع برق تأسیسات فرآورش بود. اگر تولید از میادین داخلی را کم نمی‌کردیم امکان دریافت نفت از میادین مشترک غرب کارون را نداشتیم.

به گزارش هورنیوز خوزستان و مردمانش امروز، بیش از هر زمان دیگر از ناکارآمدی برخی مدیران خسته هستند؛ مدیرانی که با خلق واژه های به نام شرایط غیر عادی، غیر قابل پیش بینی و فوق العاده سعی در رفع تکلیف از خود دارند. به همین جهت پیشنهاد می شود استاندار خوزستان در همین اندک فرصت باقی مانده ابتدا چاره ای برای موج عظیم مهاجرت سرمایه گذاران بومی استان برگزیند و پس از آن به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی باشد.

https://hoorkhabar.ir/646275کپی شد!
328
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.