سایه طلاق بر سر خانواده های خوزستانی/ازدواج سفید، لکه سیاهی در جامعه

به گزارش هورنیوز امروز به واسطه عوامل گوناگونی قبح طلاق در جامعه شکسته و بسیاری از زوج های جوان با بروز مشکلات اقتصادی، خانوادگی، اخلاقی و… ساده ترین راه یعنی طلاق را انتخاب می کنند.

زمانی ازدواج کردن در بین جوانان و در جامعه جلوه ای زیبا و ارزشمند و امری بسیار مهم از نظر معنوی و دینی بود اما امروزه ازدواج برای قشری بسیار سخت و برای تعدادی دیگر پذیرش مسوولیت دشوار شده است. آمارها نشان می دهد تمایل به ازدواج در جامعه کاهش، و سن ازدواج نیز بالا برود.

کاهش میزان ازدواج می تواند ناهنجارهای اجتماعی زیادی را در جامعه به دنبال داشته باشد؛ فراهم کردن شرایط ازدواج و آموزش جامعه جوان برای دوام ازدواج و زندگی مشترک و کاهش میزان طلاق دو مقوله بسیار مهم در امر ازدواج هستند که متاسفانه امروزه توجه کافی به آن نمی شود.

روند طلاق در خوزستان شدت گرفته است

طبق گفته مدیرکل ثبت احوال استان ؛ معمولاً تعداد ازدواج را مبنای طلاق قرار می‌دهند. در حال حاضر نُرم کشور ۵ است؛ یعنی به ازای هر ۵ ازدواج، یک طلاق در کشور رخ می‌دهد. نُرم خوزستان در حال حاضر ۷ است؛ یعنی به ازای هر ۷ ازدواج یک طلاق صورت می‌گیرد.

بهنام مریدی گفت: وضعیت خوزستان نسبت به نُرم کشوری خوب است و تعداد طلاق در استان کمتر از نُرم کشوری است ولی روند پیش روی طلاق در استان افزایش داشته است؛ چون نُرم خوزستان در چند سال گذشته ۱۲ بود یعنی به ازای هر ۱۲ ازدواج یک طلاق رخ می‌داد. لذا این نُرم به سرعت در حال کاهش است و اگر برای آن تفکری نکنیم و مسئولان مربوطه برای آن چاره‌اندیشی نکنند، احتمال اینکه به نُرم کشوری نزدیک شود یا پایین‌تر رود وجود دارد.

آمار طلاق در خوزستان قابل قبول نیست
فرهاد افشارنیا رئیس دادگستری استان خوزستان نیز چندی پیش اظهار داشت: طلاق در سطح خوزستان با وجود این همه ارزش‌های اخلاقی و انسانی از آمار قابل توجهی برخوردار است که قابل دفاع نیست.

افشارنیا عنوان کرد: در ۸ ماه امسال در اهواز ۲ هزار و ۶۰۰ فقره درخواست طلاق داشته‌ایم و در استان نیز ۷ هزار و ۷۰۰ فقره پرونده طلاق تشکیل شده است.

در سال های گذشته باوجود هشدارهای کارشناسان به مسئولان پیرامون بالا رفتن نگران کننده آمار طلاق و لزوم بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال جوانان، انجام مشاوره های متعدد در سطوح مختلف جامعه و آگهی بخشی به خانواده ها اما تاکنون اقدامی مؤثر در جهت کاهش شیب طلاق در استان صورت نگرفته است.

در کنار مسأله طلاق، شاید این روزها معضل ضد فرهنگی و ضد دینی ازدواج سفید نیز به یکی از دغدغه های مهم خانواده تبدیل شده است؛ ازدواجی که در آن نه تعهدی است و خانواده ای؛ بلکه روزمرگی های دختر و پسری که نتوانسته اند قانونی ازدواج کنند.با میل و رغبت آغاز می شود و در لوای زن و شوهر ادامه پیدا می کند اما در نهایت با میل پسر و یا دختر به اتمام می رسد.

امری که هیچ کدام از ارزشهای اخلاقی، فرهنگی و اسلامی استانی همچون خوزستان آن را بر نمی تابد اما در سایه برخی الگو پذیری های غربی و بی توجهی مسئولان در قشر خاصی از جامعه نفوذ کرده است. اگرچه تعداد این ازدواج ها در خوزستان زیاد نیست اما بی شک حتی یک نمونه از چنین ازدواج هایی نیز اثرات بسیار مخربی برجای خواهد گذاشت.

زهرا خدری استاد روانشناسی در همین خصوص با اشاره به پدیده نو ظهور ازدواج سفید در کشور و خوزستان بیان کرد: نباید به دنبال این رفت که چرا ازدواج سفید در حال شیوع است باید به دنبال فهمیدن این بود که چرا این پدیده در جامعه ایجاد شده است.
وی گفت: ازدواج سفید در واقع داشتن ارتباط نزدیک بین جوانان بدون رعایت شرع است و زمانی که افراد نمی توانند ازدواج کنند از ارتباط های نامشروع در قالب ازدواج سفید استفاده می کنند.
خدری اظهار کرد: در این روابط به دلیل اینکه افراد مسوولیتی در قبال یکدیگر ندارند و به شبه خانواده تبدیل می شوند به این کاردست می زنند؛ ارتباطات نامشروع (ازدواج سفید) در کاهش ازدواج جامعه بسیار تاثیر گذار است.
این استاد روان شناسی افزود: به دلیل به بن بست خوردن بحث ازدواج در جامعه ازدواج سفید بروز کرده است.

به گزارش هورنیوز استان خوزستان باوجود ظرفیت های و منابع مالی، فرهنگ غنی و پایبندی مردم به اعتقادات مذهبی امروز درگیر برخی پدیده ها مانند طلاق است. از سویی دیگر با بکارگیری روش های صحیح و کارشناسانه باید معضل ناشروعی مانند ازدواج سفید را در نطفه خفه کرد.

 

https://hoorkhabar.ir/645489کپی شد!
324
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.