آقایان در مذاکرات فکر می‌کردند همه فن حریف هستند

هورنیوز – محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودر‌آهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تعجیل در روند توافق هسته‌ای موجب بی‌توجهی به جزئیات آن و تحمیل خسارات به کشور شده است، گفت: اگرچه تیم مذاکره‌کننده با حسن نیت پا به میدان مذاکره گذاشت اما ما شاهد عجله در انجام توافق بودیم و همین باعث شد که همه جوانب کار ارزیابی نشود.

وی افزود: در مذاکرات صرفاً به حرف طرف مقابل و به ویژه آمریکا که قول شفاهی داده بود تحریم‌‌ها را برمی‌دارد و هیچ تحریمی اعمال نخواهد شد، اکتفا شد و تیم مذاکره کننده پذیرفت که ابتدا ایران به تعهداتش در برجام عمل کند و سپس آنها نسبت به این کار اقدام کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: ما امروز شاهدیم که بنابه تأیید سازمان‌های بین‌المللی و از جمله انرژی اتمی، ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما طرف مقابل به اکثریت تعهدات خود از جمله رفع تحریم‌های بانکی و امکان جابه‌جایی پول عمل نکرده‌ است.

پورمختار خاطرنشان کرد: اعضای تیم مذاکره کننده ما به لحاظ تعداد، اندک بودند و در مقابل تیم‌های آمریکایی و اروپایی از تعداد کثیری از کارشناسان بهره می‌بردند و این باعث می‌شد آنها به صورت جزئی موضوعات را مورد بررسی قرار دهند و طبیعتاً آنها برنده مذاکره بودند. جالب اینجا است که تیم مذاکره کننده ما افتخارش این بود که با ۸ یا ۹ نفر در مقابل ۱+۵ مذاکره کرده‌ است.

وی افزود:‌ آنچه امروز ما در اختیار داریم حرف‌ها و وعده‌های شفاهی و عمل نشده‌ از طرف مقابل است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: برجام تجربه‌ای است برای آینده که آقایان فکر نکنند همه فن‌حریف هستند و در واقع چراغ راهی برای آینده است.

پورمختار خاطرنشان کرد: من یک بار به آقای ظریف گفتم که چرا در تیم مذاکره‌کننده از حقوقدانان استفاده نمی‌کنید و وزیر امور خارجه در پاسخ گفت من خودم حقوقدان هستم و تا به این حد که نسبت به همه زوایا مطلع است، اطمینان داشت و اتفاقی که در برجام برای ما افتاد ناشی از همین نگاه‌ها بود.

وی در پایان گفت: امروز دولت و وزیر امور خارجه باید همه توان خود را برای فشار آوردن به طرف مقابل به کار گیرند تا طرف غربی را به انجام تعهداتش ملزم سازند و از ظرفیت سازمان ملل برای پیگیری این موضوع استفاده کنند.

 

https://hoorkhabar.ir/637127کپی شد!
168