آلودگی هوا بلای جان ورزشکاران

هورنیوز – هیئت فوتبال استان تهران با همکاری دو مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی و مرکز پیشگیری و سلامت قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به انجام معاینات قلبی پیش از فصل ۶۰۰۰ بازیکن شاغل در لیگ های مختلف رده سنی شهر تهران کرد که نتایج نگران کننده‌ای دارد.

دکتر ابارشی عضو مسئول کمیته پزشکی هیئت فوتبال استان تهران در این خصوص گفت:از زمان آغاز این طرح تا به امروز حدود ۳۵۰۰ بازیکن فوتبال در رده های سنی مختلف و بر اساس آخرین توصیه های انجمن قلب آمریکا و اروپا و فیفا مورد معاینه قرار گرفتند که بعضا نتایج عجیبی را برای بازیکنان حرفه ای در پی داشت.

وی افزود:تعداد ۴۸۲ نفر برای بررسی بیشتر تحت اکو کاردیوگرافی ، مطالعات الکتروفیزیولوژی، تست ورزش و مانیتورینگ هولتر قرار گرفته اند. نکته مهم و اساسی اینکه از مجموع این افراد ۶ بازیکن حرفه ای به علت وجود بیماری قلبی مخفی شناسایی شدند که ۴ نفر در مرکز قلب تهران بستری و تحت عمل قلبی (اینترونشن) قرار گرفته اند. این در حالیست که هنوز حدود ۲۵۰۰ بازیکن دیگر در صف انتظار معاینه قرار دارند و و عده ای هم که برای بررسی بیشتر ارجاع شده اند هنوز مراجعه مجددی نداشته اند!

دکتر ابارشی ادامه داد: با توجه به مواردی از بیماری های مختلف قلبی و عروقی که در بین بازیکنان حرفه ای فوتبال شاهد بودیم به نظر می رسد که در سایر رشته های ورزشی نیز باید این معاینات اجباری شود و معاینات توسط افراد مجرب و دارای صلاحیت این کار انجام شود. چراکه دیده شده برخی مسئولان مربوطه باشگاه ها که آشنایی در این حوزه دارند صرف گرفتن یک گواهی از همکاران پزشک را به عنوان سلامت قلبی ورزشکار تلقی می کنند در حالیکه این معاینات باید کاملا تخصصی و بر اساس استانداردهای تعریف شده انجام شود.

وی در پایان به برگزاری مسابقات ورزشی در هوای آلوده و خطراتی که در کمین ورزشکاران است اشاره کرد و گفت: در نظر بگیرید که یک ورزشکار و به طور اختصاصی در فوتبال ۱۰ تا ۲۰ برابر در هنگام فعالیت تنفس می کند و به همین اندازه هوای آلوده بیشتری را استنشاق می کند. اگر چه میزان خطر برای او ۲۰ برابر افرادی که تنفس عادی دارند، نیست اما به مراتب بیشتر از افراد عادی در معرض خطر قرار دارد. برگزاری مسابقات لیگ های مختلف رده های سنی برای ورزشکارانی که بعضا دچار مشکلاتت قلبی و تنفسی هستند، سلامت این افراد را به خطر می اندازد و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

https://hoorkhabar.ir/635984کپی شد!
46