نقش کمرنگ حمل و نقل ریلی، زیر سایه بی توجهی صنایع خوزستان

به گزارش هورنیوز امروزه وسعت بخشیدن به شبکه حمل و نقل ریلی بدون تردید در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار، نقشی اساسی داشته و دارای اولویت بالایی است. همچنین سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش آن در توسعه بخش های اقتصادی ، تجارت، صنعت، کشاورزی و دیگر زیربخش های اقتصادی واجتماعی و به ویژه اشتغال زایی بالای آن قابل انکار نیست.

اگرچه لزوم توسعه شبکه ریلی امری مهم و در برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه نیز بدان اشاره شده اما متأسفانه در مقام عمل این مسأله متناسب با اهداف کمی و کیفی رشد نکرده است.

این امر در استانی صنعتی مانند خوزستان بیش از پیش مهم جلوه می کند چراکه جاده های خوزستان روزانه شاهد تردد تعداد بالایی کامیون حامل سوخت، مواد خام پتروشیمی، صنایع بزرگ، محصولات کشاورزی، خودروهای حامل مسافر و … است.

باوجود آنکه خوزستان در بحث راه های ترانزیتی مقام اول را دارد، اما غیر استاندارد بودن جاده ها، کمبود آزاد راه و بزرگراه، فرسوده بودن آنها و چندین عامل دیگر سبب بالا رفتن آمار تصادفات شده است.

از سویی دیگر بالا بودن هزینه های سوخت، استهلاک جاده و خودرو ضرورت جایگزین کردن راهی برای حمل و نقل کالا و مسافر در استان را ضروری می کند.

بی شک یکی از بهترین راه های جاگزین حمل و نقل درون جاده ای، استفاده از خطوط ریلی است چراکه به لحاظ ایمنی، کاهش استهلاک، کاهش ترافیک درون جاده ای و کاهش هزینه ها رقیبی قوی برای حمل بار در جاده ها خواهد بود.

ghata2rbari

اما نکته قابل تأمل بی رغبتی مدیران صنایع استان در استفاده از شیوه حمل و نقل ریلی است.علی رغم آنکه به گفته مدیرکل راه آهن جنوب با صنایع استان رایزنی و تسهیلاتی نیز برای حمل بار به قیمت ارزان در اختیار آنها قرار داده شده اما صاحبان کالا و بار همچنان به شیوه سنتی حمل بار توجه دارند.

عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب در جلسه شورای حمل و نقل اظهار داشت: متأسفانه در خوزستان با وجود ظرفیت بالا در بخش حمل و نقل ریلی، در این بخش با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. برای مثال بیش از ۲ سال است که پیگیر جابجایی بار گروه ملی و فولاد کاویان هستیم که اگر این اقدام انجام شود، از ورود ۸۰ هزار دستگاه کامیون و تریلر به داخل شهر جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به بحث حمل و نقل بار از طریق خطوط ریلی، بیان کرد: نرخ حمل و نقل بار از طریق راه آهن را کمتر از هزینه حمل و نقل جاده‌ای تعیین کرده‌ایم و سال گذشته موفق شدیم که بیش از یک میلیون تن از محصولات صادراتی استان را از طریق خطوط ریلی جابجا کنیم و امسال در نظر داریم این رقم را به ۱٫۵ میلیون تن برسانیم.

روز گذشته وزیر راه و شهرسازی نیز در اهواز پیرامون اهمیت توجه به نقش خطوط ریلی یادآور شد: حجم ترافیک در اهواز و اطراف آن به علت تردد بالای خودروها بسیار بالا است به همین دلیل راه اندازی خطوط آهن می تواند این ترافیک را کاهش دهد.

آخوندی بیان کرد: حتی از استاندار خوزستان خواسته‌ایم برخی ماموریت‌های دولتی را نیز از طریق راه آهن اهواز – بندرامام خمینی انجام دهند تا بتوان در هزینه صرفه جویی کرد.

به گزارش هورنیوز امروزه نگاه سنتی به خطوط ریلی تغییر و با افزایش سرعت قطارها به دنبال جذب بیشتر مسافر و ترغیب صاحبارن بار به استفاده از این وسیله هستند. در استان خوزستان نیز سرعت قطار در برخی خطوط تا ۱۶۰ کیلومتر گسترش یافته و این به معنای آنست که حتی ایمن ترین و بروز ترین خودورها نیز توان رقابت با قطارهای پیشرفته را ندارند.

راه‌آهن با مزایایی همچون ظرفیت‌ بسیار بالا، مصرف‌ انرژی‌ و آلودگی‌ کم، نرخ‌ کرایهِ‌ پایین‌ و ایمنی‌ نسبت‌ به‌ سایر وسیله‌های‌ حمل‌ و نقل‌ ‌استفاده‌ از آن‌ به منظور ‌حمل‌ و نقل‌ بار و مسافر را در مسافت‌های‌ زیاد توجیه‌ کرده و موجب شده تا به عنوان یک وسیله ایمن و با صرفه ارتباطی شناخته شود از همین رو بنظر می رود در کنار ضرورت اصلاح جاده های استان، استفاده بیشتر از خطوط ریلی به کاهش تصادفات جاده ای کمک شایانی خواهد کرد..

https://hoorkhabar.ir/635065کپی شد!
147
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.