امسال تولید محصول برنج در خوزستان به حدود ۳۴۰ هزار تن می‌رسد

به گزارش هورنیوز؛ محمد قاسمی نژاد با بیان این‌که خوزستان بعد از استان‌های مازندران و گیلان، مقام سوم را در تولید برنج در کشور دارد، اظهار کرد: سطح زیرکشت این محصول در استان در سال جاری حدوداً ۵۰ هزار هکتار است که تاکنون ۴۰ درصد از شالیزارها با میانگین عملکرد ۴۳۰۰ تا ۴۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برداشت شده و عملیات برداشت تا حداقل یکماه آینده به پایان می‌رسد.

وی افزود: پیش‌بینی تولید امسال استان حدود ۳۴۰ هزار تن برنج و عمده ارقام شامل عنبر نجفی، آمل ۳ و ارقام محلی نظیر کادوس و شفق است. عمده تولید برنج خوزستان به شهرستان‌های شوشتر، شوش و اهواز اختصاص دارد که سطح شالیزارهای این شهرستان‌ها حدود ۲۵ هزار هکتار است.

قاسمی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که برنج جزو محصولات زراعی است که نیاز آبی بالایی دارد و به ویژه در کشت سنتی، آب زیادی مصرف می‌شود. هر ساله پروژه‌های جهت صرفه‌جویی در مصرف آب توسط ادارات جهاد کشاورزی شهرستانی انجام می‌شود که از این پروژه‌ها می‌توان به استفاده از ارقام پرمحصول به جای ارقام محلی، استفاده از ارقام زودرس، استفاده از روش‌های آبیاری به روش تناوبی و استفاده از روش خشکه‌کاری اشاره کرد.

وی عنوان کرد: در روش آبیاری تناوبی پس از غرقاب کردن زمین، آبیاری متوقف می‌شود و تا زمانی‌که زمین به مرحله ترک خوردن نرسد، آبیاری مجدد انجام نمی‌شود. صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش ۳۰ درصدی مشکلات ناشی از عدم زهکشی، تهویه خاک، خروج گازهای سمی از مزایای این روش هستند. استفاده از روش خشکه‌کاری نیز دارای مزایایی مانند ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب، ۵۰ درصد کاهش مصرف بذر و ۴۱ درصد کاهش هزینه‌های کشت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب نیز سالانه پروژه‌های بهبود مدیریت زراعی، کاهش آب در زمان آماده‌سازی زمین، تغییر در روش کشت و کار برنج، استفاده چرخه‌ای از آب در کشت‌های غرقابی، کاهش مصرف آب در طول دوره رشد گیاه، استفاده از روش‌های آبیاری متناوب به جای آبیاری غرقابی کامل توسط ادارات شهرستانی جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/634155کپی شد!
51