مرگ تدریجی رودخانه مارون!

به گزارش هورنیوز ؛ خوزستان با داشتن بیش از ۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی به‌دلیل کمبود آب، کمتر از یک میلیون هکتار را زیرکشت می‌برد. این استان با تولید ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی از قطب‌های اصلی کشور در این بخش است. رودخانه‌های کرخه، جراحی و زهره در سال زراعی گذشته بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند.

رودخانه مارون نیز که از رشته کوه های زاگرس  سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان، در استان خوزستان جریان می‌یابد ، به نام رود جراحی به تالاب شادگان  و در فصل‌های پرآب، به خلیج فارس می‌ریزد، همواره نقش مهمی در کشاورزی استان داشته است.

حجت الاسلام ناصری نژاد نماینده شادگان در مجلس می‌گوید: انتقال آب از سرچشمه‏ های رودخانه زهره و مارون به بوشهر، کشاورزی خوزستان را نابود می‏کند.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان مناطق جنوبی استان به‌دلیل کمبود شدید آب، اظهار می‌کند: بیشتر کشاورزان در سال‏های اخیر بخشی از مزارع خود را زیر کشت بردند و این موضوع اقتصاد خانواده‏های روستایی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

هوشنگ حسونی‌زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز در گفتگو با ایسنا با ابراز نگرانی از وضعیت رودخانه مارون گفت: حال رودخانه مارون خوب نیست و باید جهت هرگونه مصرف از این رودخانه احتیاط کرد.

وی با بیان اینکه حجم مفید سد مارون اکنون ۲۵۰ میلیون مترمکعب است، افزود: تنها ۲۴ درصد حجم مفید این سد پر شده است و این امر نشانگر وضعیت نگران‌کننده رودخانه مارون است.

حسونی‌زاده با اشاره به اولین رهاسازی آب از سد مارون جهت کشت پاییزه در چند روز گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به حجم کنونی آب در مخزن این سد باید به صورتی عمل کنیم که اولین آب آبیاری برای اراضی کشاورزی حوضه مارون تأمین شود. بنابراین کشاورزان باید نوبت‌بندی‌ها را رعایت کنند.

وی گفت: حوضه مارون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را پوشش می‌دهد و از این نظر مثال است. حوضه مارون حوضه تک سدی است و هیچ سد دیگری در این حوضه وجود ندارد که بتوان از طریق آن کسری ذخیره سد مارون را تأمین کرد. کاهش بارش‌ها هم مشکل محدودیت منابع آبی را در حوضه مارون تشدید می‌کند و این دلیل حال بد حوضه مارون از ابتدای سال تاکنون است.

کمبود آب پشت سد مارون در طی سالهای اخیر بیشتر مردم و کشاورزان بهبهان را مجاب به پذیرفتن شرایط حاکم بر کشت اراضی کشاورزی کرده بود چراکه مردم کم و بیش شرایط موجود را پذیرفته بودند.حال نه تنها تدبیری از سوی دولت در این خصوص صورت نگرفته بلکه بار دیگر زمزمه انتقال آب از سد مارون به گوش می رسد که این امر معنایی جزء نابودی کشاورزی در پی نخواهد داشت.

https://hoorkhabar.ir/633557کپی شد!
47
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.