گندم کشاورزان خوزستانی در شرایط غیر بهداشتی نگهداری می شود

هورنیوز – دبیر کمیته مبارزه باقاچاق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:تعداد سیلوهای ضابطه مند در استان تنها، ظرفیت نگهداری دو سوم گندم تولیدی را دارند و مقدار زیادی از گندم تولیدی کشاورزان در مراکزی نگهداری می شود که فاقد شرایط بهداشتی لازم است.

سیمین فقهی چهارشنبه در شورای سلامت خوزستان بیان کرد:گندم به عنوان قوت غالب مردم است و خوزستان رتبه خوبی در زمینه تولید محصول استراتژیک کشور دارد، ولی در خصوص نگهداری گندم با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی گفت:در بررسی های صورت گرفته از مراکز نگهداری گندم در استان خوزستان، در مراکز تعاونی های روستایی به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی وجوی مشکلاتی وجود دارد که از این موارد می توان به نگهداری گندم در یکی از شهرستان ها اشاره کرد که به دلیل آلودگی به سرب پرونده قضایی آن تشکیل شده است.
فقهی افزود:استان خوزستان هشت فقره سیلو دارد که ملزم به اخذ مجوزهای بهداشتی برای نگهداری گندم شدند که از این مجموع، چهار سیلو موفق به اخذ این مجوز شده اند.
وی با بیان اینکه باید توجه داشت گندمی که به درستی نگهداری نمی شود، منجر به تولید آرد و در نهایت نان نامرغوب می شود، گفت:از این رو باید نسبت به توسعه زیرساخت های لازم برای نگهداری این محصول اهتمام ورزید تا آماده شدن این زیرساخت ها نیز مراکز نگهداری گندم مورد تایید قرار گرفته و مدت زمان نگهداری نیز در آن ها کاهش یابد.
حسین برزگر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در ادامه این نشست گفت:صنایع استان نیازمند کمک است و در استانی که جمعیت کمتری نسبت به خوزستان داشته و تولیدات محصولات کشاروزی کمتری نیز دارد، دو هزار و ۷۰۰ کارخانه فعال واحد غذایی است، در حالی که خوزستان تنها ۷۹ کارخانه فعال در واحد غذایی دارد که بخشی از این کارخانه ها غیرفعال می باشند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ نیز در ادامه نشست عنوان کرد:سال ۹۴ با تولید پنج میلیون تن گندم وارد سال ۹۵ شدیم، در حالی که زیرساخت های نگهداری گندم در استان بسیار ضعیف می باشد.
سیاوش حسین پور بیان کرد:شرکت غله و خدمات بازرگانی متولی خرید گندم است و در دستورالعمل به صراحت عنوان شده تعاون روستایی باید این خریداری را انجام دهد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ گفت: برخی از مزارع تولید گندم با مراکز استاندارد ذخیره سازی فاصله داشته و استان نیز با ضعف زیرساختی مواجه است و در خصوص تشویق بخش خصوصی به احداث سیلو گامی برداشته نشده است.

https://hoorkhabar.ir/631208کپی شد!
53