کشاورزی حوزه مارون و زهره در خطر نابودی

به گزارش هورنیوز ؛ اگرچه در گذشته های نه چندان دور، همواره نام خوزستان را به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی می شناختند اما امروزه به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی، بی مهری های مسئولان نسبت به خوزستان، ساخت سدهای غیر کارشناسانه و از همه مهم تر طرح های ناپخته انتقال آب رودخانه های خوزستان، کشاورزان این استان با مشکلات بی شماری در این حوزه دست و پنجه نرم می کنند.

از مهم ترین حوزه هایی که هم اکنون دچار بحران تأمین آب کشاورزی شده اند مارون و زهره در شهرستان بهبهان هستند که روزگاری کشاورزان با دو یا گاها سه کشت در سال از اراضی این منطقه ارتزاق می کردند اما باوجود مشکلات پیش آمده نه تنها قادر به انجام کشت تابستانه نیستند بلکه در کشت پاییزه نیز با مشکل مواجه شده اند.

علیرضا شبه معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در همین خصوص به ایسنا گفت: ذخایر آبی در حوضه مارون مانند حوضه‌های کارون، دز و کرخه نیست و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر شروع با تأخیر بارش‌ها، افزایش نیم تا یک‌ونیم درجه‌ای دمای هوا و کاهش میزان بارش‌ها نسبت به حد نرمال در حوضه مارون و همچنین میزان ذخایر آبی این حوضه نسبت به سال‌های نرمال، حوضه مارون در وضعیت عادی و نرمالی قرار ندارد.

شبه با بیان این‌که در حال مذاکره با سازمان جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تخصیص آب برای کشت پاییزه در حوضه مارون هستیم، تصریح کرد: انتهای حوضه مارون یعنی شهرستان شادگان، آسیب‌پذیرترین ناحیه این حوضه است. جهاد کشاورزی خوزستان سعی بر کاهش سطوح کشت در این حوضه دارد و کشاورزان نباید فکر کنند که حوضه مارون در شرایطی عادی قرار دارد و آب کافی برای کشت پاییزه در این حوضه وجود دارد و ان‌شاءالله مذاکرات سازمان آب و برق با سازمان جهاد کشاورزی در خصوص شیوه رهاسازی آب در حوضه مارون در هفته جاری نهایی خواهد شد.

معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با مشکلات حوضه زهره و خیرآباد خاطرنشان کرد: در ۱۰ روز گذشته آخرین رهاسازی آب از سد کوثر در این حوضه صورت گرفت که البته این رهاسازی برای مسائل زیست‌محیطی و همچنین کیفیت آب رودخانه زهره انجام شد زیرا آب رودخانه زهره قبل از این رهاسازی با افزایش EC مواجه بود. در این حوضه هیچ‌گونه سازه و سدی برای ذخیره‌سازی وجود ندارد تا بر اساس میزان آب ذخیره شده، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی‌های ما در حوضه زهره و خیرآباد بر اساس میزان آورد رودخانه زهره صورت می‌گیرد و آورد رودخانه نیز تابع بارش‌ها و شرایط جوی است. بنابراین در این حوضه نمی‌توانیم برای کشت پاییزه برنامه‌ریزی کنیم و به علت این‌که آب موجود در این حوضه، آبی قابل برنامه‌ریزی نیست، متعهد به تأمین آب کشت پاییزه در حوضه زهره و خیرآباد نیستیم.

معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های حوضه زهره و خیرآباد بیان کرد: سد کوثر جهت ذخیره و تأمین آب شرب چند استان احداث شد. بنابراین رهاسازی‌هایی که از محل این سد صورت می‌گیرد برای تأمین آب شرب و دیگر مسائل زیست‌محیطی است و این آب جهت آبیاری اراضی کشاورزی، رهاسازی نمی‌شود.

شبه، در خصوص پروژه انتقال آب رودخانه زهره به بندر دیلم استان بوشهر، گفت: اگر سد انحرافی در این محل احداث شود، مشکلات حوضه زهره و خیرآباد تشدید خواهد شد و این پروژه می‌تواند تهدیدی برای این رودخانه باشد.

 

 

https://hoorkhabar.ir/629508کپی شد!
71