زنان خوزستانی در هاله ای از دود!

به گزارش هورنیوز – عرضه قلیان و تمایل به مصرف آن در بین مردم استان خوزستان به ویژه زنان در سال های گذشته با سرعت غیرقابل تصوری درحال افزایش است.

امروزه موج تکان دهنده ای از مصرف قلیان در بین جوانان خوزستانی به راه افتاده و روز به روز هم در حال افزایش است که در این بین سهم دختران و زنان استان در مصرف این نوع ماده بیشتر از گذشته است.

کافیست سری به پارک های اهواز به ویژه پارک ساحلی بزنید در آن صورت آنچه بیش از فضای سبز خودنمایی می کند دختران قلیان به دستی است که به نوبت از قلیان کام می گیرند و به هم تعارف می کنند.

قلیان کشیدن دختران

نکته تأسف بارتر باز شدن پای زنان و دختران خوزستانی به سفره خانه و قهوه خانه هایی است که هیچ گونه امنیتی برای آنان در پی ندارد و زمینه ساز مشکلات بی شماری برای آنان خواهد شد.

از سویی دیگر قرار گرفتن تعدادی قهوه خانه با شرایط نه چندان مناسب در کنار بزرگترین دانشگاه شهر زنگ خطری برای مسئولان است که تهدیدی برای به دام افتادن دانشجویان در این کام است.

کارشناسان از جمله دلایل گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان را تبلیغات سوء شرکت های ذی نفع، قبح زدایی در جامعه، ژست استقلال و بزرگ شدن، تاثیر دوستان و اطرافیان می دانند.

اظهارات و بخشنامه های مسئولان برای ممنوعیت قلیان هر از چند گاهی مطرح می شود و دامنه بحث ها داغ می شود. اما آنچه که می ماند، داغی ذغال های قلیان ها در سطح شهر است. چرا که ممنوعیت عرضه قلیان به سریالی تبدیل شده است که روزی ممنوع می شود و روز دیگر خبری از بخش نامه ها و اظهارات برخورد آمیز ناجا نیست.

چند سال پیش بود که طرح ممنوعیت قلیان در قهوه خانه ها تصویب و ابلاغ شد اما در مدت کمی پای قلیان از معدود اماکن عرضه قلیان به خانه ها و پارک ها باز شد از همین رو بار دیگر عرضه قلیان در قهوه خانه ها مجاز اعلام شد تا دست کم مصرف آن زیرنظر اماکن مجاز صورت گیرد.

استنشاق ۲۰۰ لیتر دود با هربار استفاده، ضرری ۱۰۰برابر دود سیگار، مشکلات نازایی، ریوی و سرطان دهان تنها گوشه ای از مشکلاتی است که با مصرف سیگار برای بانوان ایجاد می شود از همین رو بنظر می رسد نخستین راه برای کاهش این ماده سمی توسط بانوان، آگاهی بخشی توسط نهادهای مربوطه مانند دانشگاه علوم پزشکی، بهداشت و معاونت خدمات شهری است.

۱۹

به گزارش هورنیوز – ضرور و زیان های این ماده شبه مخدر بر سلامتی، تغییر ارزش های جامعه و تمایل جوانان به مصرف سایر مواد مخدر بر هیچ کس پوشیده نیست اما نمی توان انکار کرد که یکی از دلایل گرایش جوانان استان به ویژه زنان به مصرف قلیان کمبود اماکن تفریحی و ورزشی برای آنان است.

از سویی دیگر در سال های گذشته و در خواب غفلت مسئولان سن مصرف قلیان در زنان به شدت کاهش یافته و امروزه شاهد مصرف این ماده حتی توسط دختران نوجوان و دبیرستانی هستیم.

درحال حاضر نیز بار دیگرصحبت از ممنوعیت ورود زنان به قهوه خانه و ممنوعیت ارائه سرویس به آنها داغ شده است اما باید دید که این طرح نیز مانند سایر موارد پس از گذشت چند ماه به دست فراموشی سپرده می شود یا این بار عزم مسئولان برای ساماندهی این امر جزم است؟

 

 

https://hoorkhabar.ir/625970کپی شد!
127
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.