ایران نصف دوره تحریم درآمد نفتی دارد

هورنیوز – سید محمد علی خطیبی در آستانه برگزاری نشست غیر رسمی اوپک در الجزایر با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خام ایران دو برابر شد اما درآمدهای نفتی کشور عملا در مقایسه با دوره تحریم افزایشی دو برابری نداشته است، گفت: هر اقدامی که در بازار منجر به بهبود قیمت‌ها بشود می‌تواند به سود ایران و سایر کشورهای عضو اوپک باشد.

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک با اعلام اینکه قطعا یک حرکت دسته جمعی در بین کشورهای عضو اوپک منجر به بهبود و افزایش قیمت نفت در بازار خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین اقدامی که باید در اوپک انجام شود، احیای نظام سهمیه بندی و بازگشت سهمیه تولید و صادرات نفت کشورهای عضو این سازمان است.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه گام اول احیای نظام سهمیه بندی در اوپک، اجرای طرح فریز نفتی است، اظهار داشت: در شرایط فعلی امکان افزایش تولید و صادرات نفت خام عربستان سعودی وجود ندارد و این کشور آماده پذیرش فریز نفتی بوده و تولید و صادرات نفت خام ایران هم تقریبا به دوران پیش از اعمال تحریم‌ها بازگشته است.

این تحلیلگر بازار نفت با یادآوری اینکه در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها درآمد صادرات نفت ایران سالانه به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده بود، تاکید کرد: اما هم اکنون با وجود افزایش تولید و صادرات نفت، درآمد حاصل از صادرات نفت خام کشور به نصف سال‌های گذشته هم نمی‌رسد.

خطیبی با بیان اینکه هم اکنون مهمترین و کارسازترین تاکتیک برای افزایش درآمدهای نفتی نه افزایش تولید و صادرات بلکه افزایش قیمت‌ها در بازار است، تبیین کرد: قطعا در صورت افزایش قیمت‌ها به جای صادرات نفت خام، بیشتر می‌توان درآمدهای بالاتری کسب کرد.

نماینده سابق ایران با اشاره به وجود هرج و مرج در اوپک و افزایش بی‌سابقه تولید و صادرات نفت خام برخی از کشورهای عضو همچون عربستان سعودی، یادآور شد: نشانه‌هایی در بازار مبنی بر ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا به چشم می‌خورد و قطعا بازگشت نظام سهمیه بندی در اوپک می‌تواند زمینه ساز ثبات و افزایش قیمت‌ها در بازار شود.

https://hoorkhabar.ir/622879کپی شد!
51