جنگ اداره کل دامپزشکی با کشتارگاه تا ابد ادامه خواهد داشت/۱۳۱ اکیپ ناظر ثابت و سیار در روز عید قربان فعال هستند

به گزارش هورنیوز – دکتر مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه ۱۳۱ اکیپ نظارت ثابت و سیار در روز عید قربان فعال هستند، اظهار کرد: در سراسر استان خوزستان از ساعت ۷ صبح فعالت خود را آغاز خواهند کرد؛ این اکیپ‌ها شامل ۲۹ دامپزشک و ۱۲۸ بازرس ویژه گوشت هستند و همچنین امسال ۴۰ ناظر روحانی بر ذبح شرعی در روز عید قربان فعالیت خواهند داشت.

وی افزود: با هماهنگی شهرداری اهواز چندین نقطه شامل میدان نخلستان فاز ۲ پادادشهر، کوی آل‌صافی، خیابان ۲۲ بهمن، میدان دروازه، ‌کوروش و حمیدیه برای کشتار دام تعیین شده است.

کنارکوهی در بخشی دیگر به تلفات بیماری تب برفکی در گذشته در خوزستان اشاره و تصریح کرد: یکی از وظایف ما ایجاد ایمنی دام در برابر بیماری‌ها است. ارزش اقتصادی دام سبک و سنگین در خوزستان در حدود ۸ هزار میلیارد تومان است و برای ۱۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم فراهم می‌کند و به همین دلیل قشر دامدار باید حمایت شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی از بیماری‌های مشترک دام و انسان نیست، یادآور شد: این بیماری به شدت دام را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سنگین‌ترین بیماری دامی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عمده دلیل شیوع تب برفکی را عدم دسترسی به واکسن تب برفکی مورد نیاز استان خوزستان دانست و ادامه داد: در سال گذشته حدود۱۵۰۰ راس دام سبک جوان تلف شد؛ ‌البته آمار تلفات بیشتر از این بوده است و دامداران بسیاری به ادارات دامپزشکی مراجعه کردند.

وی خاطر نشان کرد: ‌در سال گذشته حجم زیادی از دام‌های سنگین کشور‌های همسایه وارد استان خوزستان شدند اما توانستیم به سرعت تمام دام‌های سنگین را ایمن‌سازی کنیم.

کنارکوهی با اشاره به اینکه امسال هزینه واکسن دام سنگین توسط دامداران پرداخت می‌شود، گفت: از آنجا که واکسن دام سنگین در گذشته رایگان بوده، امسال از واکسیناسیون دام که با پرداخت هزینه انجام می‌شود، استقبال خوبی نشده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته بیماری تب برفکی از طریق دام عشایری استان‌های همجوار به دام‌های خوزستان منتقل شد،‌ اظهار کرد:‌ نخستین مورد تب برفکی که تشخیص داده شد، در ایذه و پس از ورود دام سبک عشایر شهرکرد بود که بدون ایمن‌سازی وارد خوزستان شده بودند. بیشترین خسارت و دام‌های تلف شده به دلیل تب برفکی نیز در ایذه و اطراف اهواز بود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان درخصوص وضعیت کشتارگاه اهواز گفت: ‌ما به کشتارگاه اهواز پروانه بهداشتی نداده‌ایم؛ البته بازرسان در کشتارگاه حضور دارند و نظارت می‌کنند

وی افزود: کشتارگاه قبلی اهواز یکی از معضلات بسیار بد اهواز بود که روزانه ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۵۰ راس دام سنگین در آن کشتار می‌شد که شامل ۴۰ درصد کل کشتار استان خوزستان بود و با توجه به وضعیت بد آن، لازم بود که کشتارگاه صنعتی در اهواز ایجاد شود.

کنارکوهی با بیان اینکه اشکالاتی در کشتارگاه صنعتی اهواز وجود دارد ولی با همین حال نیز وضعیت نسبت به سابق بسیار بهبود پیدا کرده، اظهار کرد: از نظر ما کشتارگاه صنعتی اهواز ۸۰ درصد بهتر از وضعیت قبل است.

وی خاطر نشان کرد: هر لاشه پس از ذبح باید ۲۴ ساعت در دمای ۷ درجه سانتی‌گراد بماند و سپس عرضه شود. اکنون به دلیل نبود فضای نگهداری در کشتارگاه اهواز، این کار انجام نمی شود بلکه در قصابی‌ها بازرسی آن انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه جنگ ما با کشتارگاه تا ابد ادامه خواهد داشت، یادآور شد: کشتارگاه‌ها به دنبال کم کردن هزینه‌ها هستند و ما نیز وظیفه داریم از منافع مردم دفاع کنیم. اکنون نیز شکایت ما از کشتارگاه صنعتی اهواز در خصوص قالب‌های لاشه است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، به آلوده بودن تولیدات صیدی به فلزات سنگین تصریح کرد: ‌در ۲ سال گذشته ۲۵ درصد تولیدات صید خوزستان به فلزات سنگین آلوده شده‌اند؛ این موضوع ثابت شده است و مستندات آن نیز وجود دارد.

https://hoorkhabar.ir/622113کپی شد!
30