نگاهی به صنعت پخش و تولید کالاهای داخلی

هورنیوز – همانطور که می دانیم رهبر انقلاب شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» عنوان کردند و یقینا برای تحقق این مهم و شکوفایی اقتصاد کشور می بایست مردم به این باور برسند که نقش تولید ملی در افزایش اشتغال، کاهش تورم، رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است .

بر این اساس باید گفت که مقوله حمایت از تولید ملّی با تمام مولفه های مربوط به اقتصاد ملی در ارتباط است و  کارکرد و نوع فعالیت تمام مولفه های اقتصادی در حمایت از تولید داخلی نقش اساسی دارد، اما در این میان جایگاه صنایع و فعالیت های صنعتی، نقشی حساس را به خود اختصاص داده است.

همچنین باید تصریح کرد که درحال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، صنعت و تولیدات صنعتی، نقش مهمی در تولید ملی و رشد اقتصادی جامعه دارد.

ناگفته نماند که ایجاد فرصت های شغلی و اشتغالزایی، رفع بیکاری و به کارگیری همه جانبه نیروی کار در عرصه های صنعت، از دیگر نتایج مثبت رشد فعالیت های صنعتی است.

همچنین بخش صنعت از آنجایی که نیاز به نیروی متخصص و نیروی کارگر دارد،  باعث اشتغال اقشار و طبقات مختلف جامعه می شود. اشتغال این افراد در عرصه صنعت فرصت های شغلی جامعه را بهبود بخشیده و باعث کاهش و حل بحران بیکاری در کشور می شود.

با این مقدمه مسوولان و مدیران با همفکری کارشناسان با تجربه به این نتیجه رسیدن که برای شکوفایی اقتصاد ملی و رونق کسب و کار که در نهایت منجر به رفاه حال مصرف کنندگان و شهروندان خواهد شد، همه ساله از لحاظ علمی با دعوت از نخبگان و اساتید داخلی و خارجی، همایش، سمینار، کنفرانس و جلسات متعدد با همفکری و مشورت کارشناسان حوزه های مرتبط ضمن تبادل نظر برای رفع چالش ها و بحران های چرخه ملی و بهبود، توسعه فناوری و بهره وری لازم  برگزار کنند.

به همین منظور نگاهی اجمالی به سومین کنفرانس سراسری شرکت های پخش ایران  انداخته که قرار است ۳ و ۴ مهرماه امسال در کشور برگزار شود و در این خصوص با مسوولان و  کارشناسان برگزاری این سمینار گفت و گویی انجام داده است.

ترغیب تولید کنندگان به استفاده از شیوه کارآمد توزیع، مهمترین هدف برگزاری سمینار صنعت پخش کشور

دبیر علمی سومین کنفرانس سراسری شرکت های پخش ایران در این زمینه گفت: ترغیب تولید کنندگان به استفاده از شیوه کارآمد توزیع، مهمترین هدف برگزاری سومین سمینار صنعت پخش کشور است.

دکتر احسان عباسی ابیانه، اظهار کرد: انجمن شرکت های صنعت پخش ایران به همت جمعی از فعالین صنعت در سال ۱۳۷۸ به منظور حفظ حقوق و منافع قانونی شرکت های پخش و ساماندهی نظام توزیع کشور که متضمن حفظ منافع جامعه می باشد تشکیل شده است.

وی افزود: در حال حاضر پس از گذشت شانزده سال از تاسیس این انجمن بیش از ۷۰۰ شرکت پخش عضو انجمن می باشد که تقریبا ۳۰ درصد این تعداد، شرکتهای معظم پخش سراسری است، فعالیت اکثر شرکت های پخش کشور در حوزه توزیع اقلام مصرفی و دارو است.

دبیر علمی سومین کنفرانس سراسری شرکت های پخش ایران تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف سومین سمینار صنعت پخش ترغیب تولید کنندگان گروه های مختلف کالایی به استفاده از این شیوه کارآمد توزیع است.

دکتر عباسی بیان کرد: روش توزیع مویرگی مورد استفاده در شرکت های پخش دارای مزایای بسیاری برای تولید کننده، خرده فروش و مصرف کننده نهایی است.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این روش تولید کننده امکان توزیع گسترده محصولات خود در کل مناطق جغرافیایی را خواهد داشت.

دبیر علمی سومین کنفرانس سراسری شرکت های پخش ایران همچنین اضافه کرد: ابزار مناسبی برای معرفی محصولات جدید خود و عرضه کل سبد محصولات تولیدی خود به مصرف کننده نهایی را در اختیار خواهد داشت.

وی گفت: از مزایای خرید از شبکه گسترده شرکت های پخش برای خرده فروشان اصناف مختلف می توان به بهره مندی از حمل رایگان، امکان مدیریت موجودی انبار فروشگاه در حداقل میزان ممکن و دریافت کالای مورد نیاز در کمترین زمان ممکن اشاره نمود.

دکتر عباسی ابیانه در ادامه  اظهار کرد: پس از برگزاری موفق اولین و دومین سمینار صنعت پخش، انجمن شرکت های پخش ایران با مشارکت وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و فعالین صنعت در نظر دارد سومین همایش سراسری شرکت های پخش را در تاریخ ۳ و ۴ مهر ماه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار نماید.

وی در پایان برخی از اهداف برگزاری این سمینار را شامل  شناخت ماهیت روش توزیع مویرگی مورد استفاده در شرکتهای پخش در مقایسه با نظام توزیع کیفی، اطلاع از مزایای استفاده از این روش برای تولید کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان انواع کالاها، معرفی روش های نوین پخش و توزیع کالا در جهان،معرفی گلوگاه های اجرایی توسعه صنعت پخش، بررسی راهبردها و چالش ها در توسعه کمی و کیفی شرکت های پخش عنوان کرد.

نقش بی بدیل صنعت پخش در اقتصاد ملی/ ضرورت التزام دولت، صنعت و دانشگاه در بهبود فرآیندها و کاهش هزینه ها

دبیر سومین کنفرانس صنعت پخش ایران نیز با اشاره به نقش بی بدیل صنعت پخش در اقتصاد ملی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد داروی کشور و ۷۰ در صد غذا، آرایشی و بهداشتی، شوینده ها و غیره توسط شرکت های پخش در سرتاسر ایران توزیع می شود.

دکتر سهراب کارگر اظهار کرد: سومین کنفرانس صنعت پخش به منظور بهبود ساختار نظام توزیع، سوم و چهارم مهرماه جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای سومین کنفرانس صنعت پخش گفت: مدیریت و رهبری، رویکردهای نوین پخش و فروش مجازی، مدیریت سرمایه های انسانی، مدیریت فرآیندهای مالی و اقتصادی، مدیریت سیستم ها و روش ها و فن آوری اطلاعات، از جمله محورهای مورد بحث در این کنفرانس است.

دبیر سومین کنفرانس صنعت پخش ایران ادامه داد: مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی، محیط کلان و نقش آن در نظام پخش و توزیع و مقایسه نظام توزیع سنتی و نظام توزیع نوین از جنبه های مختلف، از دیگر محورهای مورد اشاره در سومین کنفرانس صنعت پخش خواهد بود.

دکتر کارگر به ضرورت التزام دولت، صنعت و دانشگاه در بهبود فرآیندها و کاهش هزینه ها اشاره  و تاکید کرد: این سه مهم نقش ارزنده ای در سرعت بخشیدن و ارائه کیفی خدمات به شهروندان و  رفع مشکلات اساسی مردم دارند.

وی با تاکید بر مدیریت مبتنی‌بر فرایند، مدل‌سازی و استانداردسازی فرایندهای کلیدی صنعت پخش، گفت: استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته سازمانی در صنعت پخش در افزایش سرعت سفارش گیری، سیستم های انبارش، توزیع و نقطه یابی بسیار حائز اهمیت است.

دبیر سومین کنفرانس صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه انجمن صنعت پخش ایران ۱۸ سال قدمت دارد، عنوان کرد: شرکت های صنعت پخش ایران نقش مهمی در زنجیره کاهش هزینه ها و افرایش بهره وری در سطح عرضه داشته و دارد.

دکتر کارگر ادامه داد: از آنجا که یکی از بخش های فعال جامعه ما بخش غیر دولتی یا بخش خصوصی تلقی می شود، اولین راهکار دولت با توجه به ساختار اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشورمان به باور گرفتن این بخش است که نماد هر یک از آنها را تشکل های آنها می توان دانست .

وی با بیان اینکه نظام مندی کار توزیع شرکت های صنعت ایران با شفافیت و عدالتی که در خود دارد بی بدیل است، بیان کرد: با توجه به استقبال فعالان صنعت پخش از دو کنفرانس گذشته صنعت پخش، سومین کنفرانس بین المللی صنعت پخش، روزهای سوم و چهارم مهر ماه ۹۵ در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

دکتر کارگر در پایان توسعه، توانمند سازی و بهره وری سیستم های صنعت پخش با استفاده از تجریبات و مشورت اساتید و صاحب نظران خارجی و داخلی را از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس عنوان کرد.

عدم قانون مستقل برای صنعت و نظام توزیع در کشور/ دولت برای این مشکل چاره اندیشی کند

دبیر انجمن شرکت های صنعت پخش ایران هم در این زمینه عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما قانون مستقل برای صنعت و نظام توزیع در کشور و جود ندارد و این امر صنعت گران ما را دچار مشکل کرده است.

سعید جارودی با بیان اینکه دولت برای رفع مشکل صنعتگران کشور چاره اندیشی کند، به برگزاری سومین کنفرانس صنعت پخش در روزهای سوم و چهارم مهر ماه امسال اشاره و اظهار کرد: این کنفرانس پس از برگزاری دو کنفراس قبلی که نتایج موفقیت آمیزی داشتن در کشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این کنفرانس در راستای بهبود ساختار نظام توزیع و تبادل نظر در خصوص چگونگی رفع مسکل صنعتگران کشور  تشکیل می شود، گفت: جایگاه صنعت پخش ایران نسبت به جهان در جایگاه خوبی قرار دارد.

دبیر انجمن شرکت های صنعت پخش ایران با اشاره به اینکه شرکت های پخش ایران در حوزه های مختلف دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و غیره  در سرتاسر کشور به مردم خدمات ارائه می دهد، افزود: در این زمینه شرکت های پخش کمک های زیادی به دولت کرده و خواهد کرد تا کشور دچار مشکلی در این زمینه نشود.

جارودی گفت: قیمت کالاها که توسط شرکت های پخش توزیع می شود در سرتاسر کشور ثابت است و با این به دولت در تنظیم بازار کمک می کنیم.

وی گفت: متاسفانه بدهی بیمارستان ها و مراکز دولتی به شرکت های پخش بسیار زیاد است و حقیقتا کمر شکن است که می بایست دولت در این زمینه راهکار مناسبی پیدا کند.

البته در مسئله دارو سازمان غذا و دارو دارد تلاش می کند که امیدواریم این تلاش ها مثمر ثمر باشد تا کشور با کمبود دارو مواجه نشود.

جارودی ادامه داد: چشم انداز صنعت پخش در حوزه فراورده های سلامت محور از جمله دارو مطلوب است و کلیه سیستم های پخش و توزیع به صورت مکانیزه و الکترونیکی شده است.

دبیر انجمن شرکت های صنعت پخش ایران گفت: برای نمونه ویزیتور که برای بازایابی و فروش به داروخانه یا فروشگاه مراجعه میکند بهراحتی با دستگاه الکترونیکی که به همراه دارد به راحتی موجودی انبار را می گیرد و به صورت آنلاین کارش را انجام می دهد.

جارودی عنوان کرد: خوشبختانه در خصوص نوآوری های انجام شده تحولات شگرفی در حوزه صنعت انجام شده به طوریکه در زمینه های مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی  و غیره صنعت کم کم از روش سنتی خارج و به سمت صنعتی درحال پیشرفت است.

وی تاکید کرد: سفارش کالا در کل کشور به صورت الکترونیکی شده و  پس از سفارس  تحویل آن ظرف ۲۴ ساعت طول می کشد  تا کالا به دست مشتری سفارش دهنده در هر کجای کشور که باشد میرسد.

جارودی همچنین با اشاره به محورهای سومین کنفرانس صنعت پخش گفت: مدیریت و رهبری، رویکردهای نوین پخش و فروش مجازی، مدیریت سرمابه های انسانی، مدیریت فرآیندهای مالی و اقتصادی، مدیریت سیستم ها و روش ها و فن آوری اطلاعات، از جمله محورهای مورد بحث در این کنفرانس خواهند بود.

وی در پایان افزود: همچنین، مدیریت تامین و لجستیک، مدیریت فروش و ارزیابی، محیط کلان و نقش آن در نظام پخش و توزیع و مقایسه نظام توزیع سنتی و نظام توزیع نوین از جنبه های مختلف، از دیگر محورهای مورد اشاره در سومین کنفرانس صنعت پخش است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای حمایت از صنایع و افزایش تولید داخلی آنها می توان اقدامات و راهکارهای متنوعی را انجام داد و به همین منظور می بایست ارتباط میان صنایع، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی را افزایش داده و تکنولوژی و فناوری مورد نیاز صنایع از طریق موسسات علمی و پژوهشی فراهم کرد و ثانیا موسسات و نهادهای دولتی نیز باید با تصویب قوانین مناسب و تعرفه های مالیاتی از تولیدات صنایعی که در راستای حمایت از تولید داخلی است، حمایت کنند تا این صنایع قدرت رقابت با دیگر صنایع را داشته باشند.

https://hoorkhabar.ir/616818کپی شد!
190