راه اندازی واحد زایمان بدون درد

هورنیوز – دکتر کامبیز معصومی رئیس بیمارستان در این باره گفت: شاید با این عبارت مواجه شده باشید “زایمان طبیعی بدون درد”. این در حالی است که برای بسیاری از ما زایمان طبیعی تداعی کننده ساعت ها درد کشیدن و در انتظار تولد فرزند ماندن است، قرن ها است که مادران نوزادان خود را به دو شکل طبیعی و سزارین به دنیا می آوردند.

وی ادامه داد: امروزه روشی برای انجام زایمان طبیعی ابداع شده است که طی آن سعی می شود مادر بدون تحمل درد زیاد، نوزاد خود را به دنیا بیاورد در این روش، زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال است، زایمان بدون درد با بی حسی اپیدورال و ورود داروی ضد درد از طریق لوله ای نازک به قسمتی از بدن مادر انجام می شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز گفت: این نوع بی حسی، درد مداوم در قسمت تحتانی بدن مادر را کاهش می دهد و این امکان را به فرد می دهد که در حالت هوشیاری درد خود را احساس نکند و شاهد تولد فرزند خود باشد.

معصومی عنوان کرد: اگر خانم بارداری بخواهد نوزاد خود را با بی حسی اپیدورال به دنیا بیاورد، داروهای ضد درد با تشخیص متخصص بیهوشی به مادر تزریق می شود. استفاده از این روش اگرچه ترس بسیاری از مادران را برای تحمل دردهای زایمان طبیعی از بین می برد، اما لازم است متخصص بیهوشی و متخصص زنان خبره ای برای این کار حین زایمان حضور داشته باشند.

وی افزود: داروهای بی حسی پیام دردی را که از نخاع به طرف مغز می روند را از بین می برند. استفاده از این روش برای کاهش درد زایمان طبیعی در کشورهای پیشرفته بسیار رایج است و بسیاری از زنان اقدام به زایمان طبیعی با این روش می کنند.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهارکرد: پس از تزریق دارو، مادر با تحمل کم ترین درد حاصل از انقباضات رحمی و خروج نوزاد از رحم می تواند خاطره خوبی از زایمان خود داشته باشد. البته لازم است در حین زایمان، مادر تنفس عمیق از طریق بینی داشته باشد و هر خانم بارداری می تواند در هر مرحله از مراحل زایمان، درخواست بی حسی اپیدورال داشته باشد.

معصومی عنوان کرد: از مزایای استفاده از بی حسی اپیدورال در زایمان طبیعی علاوه بر کاهش درد می توان به کاهش فشارخون به خصوص در مادران باردار دارای فشارخون بالا، هوشیار بودن مادر، احساس تولد نوزاد و ارتقای سلامت مادر و نوزاد با روی آوردن به زایمان طبیعی اشاره کرد.

وی در پایان افزود: در واقع بیشترین علت روی آوردن به سزارین علاوه بر موارد خاص که به تجویز پزشک می رسد، ترس مادر از تحمل درد زایمان طبیعی است. همانطور که می دانید عمل سزارین عوارض زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد و طبیعتاً مدت زمان ماندن مادر در رختخواب برای استراحت بعد از زایمان بیشتر خواهد بود، برای مادرانی که دارای فشار خون بالا هستند و معمولاً برای انجام زایمان طبیعی با مشکل رو به رو می شوند، استفاده از این روش می تواند به کاهش فشارخون او کمک کند.

https://hoorkhabar.ir/614088کپی شد!
101