شیر مادر تغذیه ای بی نظیر

هورنیوز – دکتر آرش یلالی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با بیان اینکه همه ساله هفته اول آگوست که مصادف با ۱۰تا۱۶ مرداد ماه است بنام هفته جهانی شیرمادر نامگذاری شده است که شعار امسال آن با عنوان « ۱۰۰۰روز طلایی، مهرمادر، شیرمادر » انتخاب شد، گفت: ۱۰۰۰ روز طلایی شامل ۹ ماه زندگی داخل رحمی معادل ۲۷۰ روز و ۲ سال اول زندگی کودک معادل ۷۳۰ روز است که به عنوان ایامی حساس و طلایی در زندگی هر فرد شناخته شده و نقش بی نظیری در آینده فرد، اجتماع و کشور دارد.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی که در هر ثانیه از این ۱۰۰۰ روز برای جنین و کودک رخ می دهد اثری حیاتی دارد. در این ۱۰۰۰ روز تخمک لقاح یافته تبدیل به انسانی می شود که بیش از ۷۰% رشد مغزی، ۴۰ درصد رشد قدی و ۲۵ درصد رشد وزنی خود را نسبت به یک انسان بالغ بدست آورده است.

یلالی فرصت های این ۱۰۰۰ روز را در هیچ یک از مراحل دیگر زندگی تکرار نشدنی دانست و گفت: با سرمایه گذاری و حمایت برای گذر ایمن از ۱۰۰۰ روز اول، این اطمینان حاصل می شود که کودکان در همه جا شروع سالمی با تغذیه مطلوب داشته و زیر بنای مستحکمی برای آینده خواهند داشت.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهوز بیان داشت: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول بدون هیچگونه غذای دیگری، زیر بنای بقاء و سلامت کودک است. بدلیل اینکه تغذیه ای بی نظیر، ضروری و بدون جایگزین برای رشد و تکامل کودک فراهم می کند، تغذیه انحصاری با شیر مادر به عنوان اولین ایمن سازی کودک، حفاظت در برابر عفونت های تنفسی، بیماری اسهالی و سایر بیماریهای بالقوه تهدید کننده زندگی را فراهم می کند، همچنین دارای اثر حفاظتی در برابر چاقی و برخی بیماریهای غیرواگیر در مراحل بعدی زندگی است.

وی افزود: شیوه های ناقص تغذیه با شیر مادر (کمتر از حد مطلوب) از جمله تغذیه با شیر مادر بطور غیر انحصاری، عامل ۶/۱۱ درصد از مرگ و میر دوران کودکی معادل تقریباً ۶۵۰ هزار مرگ در سال است، علاوه بر این شیر مادر تا پایان یک سالگی غذای اصلی کودک و پس از آن تا ۲ سالگی نقش تغذیه مکمل و کمکی را برای شیرخوار دارد. شیر مادر مواد مغذی را دارا است که کودک با هیچ غذای دیگر نخواهد توانست این مواد مهم را دریافت کند.

یلالی با اشاره به اینکه ما معتقدیم همه کودکان سزاوار شروع عادلانه زندگی هستند که این امر با تغذیه مطلوب در ۱۰۰۰ روز اول امکان پذیر است، گفت: آموزش تغذیه با شیر مادر باید از قبل از دوران بارداری شروع تا پس از زایمان و در طی مراقبت های مادر و کودک ادامه یابد.

وی در خصوص نگرانی برخی مادران در خصوص ناکافی بودن شیرشان برای تغذیه کودک، بیان داشت: به این مادران باید توضیح داده شود که رشد و تکامل کودک و افزایش مطلوب وزن و قد او بهترین معیار جهت اطمینان از کفایت تغذیه ای شیر خوار است و اگر رشد ماهانه شیرخوار به اندازه کافی باشد نباید نگران عدم کفایت تغذیه شیرخوار باشند.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در پایان افزود: پایش منظم وزن کودک، رسم منحنی رشد او و مقایسه این منحنی با منحنی مرجع، مهمترین معیار بررسی وضعیت رشد فیزیکی کودک است، مراجعات دوره ای کودک برای ارزیابی سلامت و رشد او امکان پیشگیری، تشخیص مشکلات و مداخلات بموقع را فراهم می کند.

https://hoorkhabar.ir/614084کپی شد!
28