کمسیونهای فارغ از تخصص!

هورنیوز – در همه نظام های پارلمانی قابل قبول و کارآمد دنیا از کمسیونهای تخصصی مجلس بعنوان نبض کارشناسی و یگانه محل مباحث فنی یاد میشود.

بطور طبیعی امر تقنین و سلامت آن همچنین فرایند نظارت کارشناسانه بر دستگاههای اجرایی تنها با وجود کمسیونهایی برخوردار از افراد کار بلد و متخصص میسر و ممکن است. بعبارت دیگر میان کمسیونهای آشنا به موضوع و یک مجلس پیشرو و پویا رابطه ای مستقیم وجود دارد که در مانحن فیه (چینش اعضای بسیاری از کمسیونها) چنین ارتباط و رابطه ای دیده نمی شود.

بعنوان مثال در یکی از تخصصی ترین کمسیون های مجلس (انرژی) نمایندگانی با تخصص علوم سیاسی یا مددکاری و…حضور می یابند و اشخاص کاملا متخصص و برخوردار از پیشینه فعالیت مرتبط از چنین حضوری باز می مانند.

چنین وضعی نشان می دهد که کمسیونهای پانزده گانه بویژه جهت دهندگان برخی از آنها به ابتدایی ترین لازمه امر که همانا بیطرفی و عمل به سوگند است عمل نکرده و شروط استحقاقی ورود یا عدم ورود قانونمند نمایندگان به کمسیونهای مرتبط با هر کدام از آنها را زیر پا گذاشته اند.

تصور بکنید در چینش صورت گرفته افرادی با تخصص صنایع و برخوردار از سابقه اختراع و…از ورود به کمسیون صنعت منع شده و در فرایندی مبتنی بر سلیقه، انتفاع و… افرادی غیر مرتبط جواز ورود دریافت کرده اند.

از آنچه اتفاق افتاد این نتیجه حاصل میشود که سبقه و حتی صبقه انتفاع و عمل به فرامین جناحی از سوی بسیاری از نمایندگان بر منافع مردم و آن همه شعار خدمت و رفع محرومیت می چربد و چه زودهنگام خودخواهی های منفعت طلبانه جایگزین آرمانخواهی ها! و شعارهای حق طلبانه ایام انتخابات شد.

اما خوزستان و نمایندگان دوست داشتنیش:

هجوم غیر حکیمانه و عمدتا غیر مرتبط بیش از یک دوم از نمایندگان استان به کمسیون انرژی و خالی گذاردن بسیاری از کمسیونهای تاثیر گذار حکایت از چه چیزی جز حرکت بسیاری از آنها در راستای تمایلات اقتصادی و در نگاهی واقعی تر انتفاعی دارد؟

مگر نه آنکه خدمت به مردم در شکل و قالب توزیع متخصصانه نمایندگان در کمسیونهای مختلف تحقق پیدا میکند؟

مگر نه آنکه بحث انرژی بویژه نفت و گاز آن جزء مباحث کاملا فنی، پیچیده و تخصصی است و لازمه خدمت واقعی به مردم بهره مندی از توان کارشناسی نمایندگان متخصص است؟

مگر وجود تحصیلات و فعالیت شغلی مرتبط جزیی لاینفک از شرایط ورود نمایندگان به کمسیونهای تخصصی نیست؟

آیا اعضای راه یافته به کمسیون انرژی از چنین شروطی بهره می برند و اگر واجد حداقل شرایط و اوصاف نیستند، چرا و با کدامین توجیه و انگیزه جای متخصصان را به ناحق اشغال کرده اند؟

آنچه اتفاق افتاد خط بطلان زودهنگام بر همه ادعاهای خدمت و مردم دوستی نمایندگان است.

این اتفاق قرینه ای است بر اینکه رفع محرومیت از چهره استان و سامان بخشی به نابسامانیهای فراوان آن با وجود این رویکرد شخص محورانه نمایندگان روی تحقق بخود نخواهد دید مگر انکه اتفاقی اعجاز گونه منافع استان و مردم آن را بعنوان اولویت اول مجموعه نمایندگان تبدیل کند، و بتدریج جایگزین تفکرات انتفاعی که تجلی آن در چینش کمسیونها بر همگان هویدا گردید، شود.

حرکتهای انتفاعی با هر لفافه، شعار و توجیهی، سرنوشتی جز رسوایی برای منتفعان و فرصت طلبان در پی نخواهد داشت.
برای این سخن تتمه ای باقی می ماند…

https://hoorkhabar.ir/603817کپی شد!
67