کاهش سود بانکی از اول تیرماه

هورنیوز – کوروش پرویزیان در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: بانک‌ها متعهد هستند با توجه به قراردادهای خود نرخ سود تعیین شده را به مشتریان پرداخت کنند و این نرخ سود تا پایان زمان پرداخت ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نرخ سود ۱۵ درصد برای قراردادهای یک‌ساله از اول تیرماه اجرایی خواهد شد و این در حالی است که در مرحله اول کاهش نرخ سود سپرده بانکی نرخ تسهیلات از ۲۸ درصد به حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد کاهش یافت و امید است در گام‌های بعدی نرخ سود تسهیلات بانکی به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یابد.

مدیر عامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه نرخ منطقی سود سپرده بانکی ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم است، بیان کرد: روند کاهش نرخ سود سپرده بانکی تا زمانی که به محدوده نرخ تورم نزدیک شویم ادامه خواهد داشت و نرخ منطقی برای سود سپرده بانکی دو درصد بیشتر از نرخ تورم و برای تسهیلات سه تا چهار درصد بیشتر از نرخ تورم است.

وی در پاسخ به این سؤال که بانک‌های دولتی چه زمانی نرخ سود سپرده بانکی را کاهش خواهند داد، گفت: تمامی بانک‌ها به صورت داوطلبانه نرخ سود بانکی را کاهش داده‌اند و با اقدامات مناسبی که از سوی بانک مرکزی و دستگاه‌های عالی انجام شده سهم و نقش مؤسسات غیر مجاز مالی اعتباری کاهش یافته است.

پرویزیان با ابراز امیدواری برای کاهش نرخ سود بانکی در راستای فعال‌تر شدن تولید کشور خاطر نشان کرد: از سه سال گذشته بانک مرکزی قراردادهای سپرده گذاری بلند مدت را یک‌ساله تعیین کرده است و برای این قراردادها سود سپرده ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای عالی هماهنگی بانک‌های خصوصی در رابطه با نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت تأکید کرد: با تهیه مصوبه شورای پول و اعتبار برای سپرده گذاری‌های کوتاه مدت نرخ به صورت رقابتی از سوی بانک‌ها تعیین می‌شود که بانک‌های دولتی با توجه به منابع ارزان قیمت می‌توانند نرخ سود سپرده کوتاه مدت را متفاوت‌تر از بانک‌های خصوصی در نظر بگیرند.

میزان

https://hoorkhabar.ir/603396کپی شد!
73