توسعه شهرک صنعتی ۵ اهواز تصویب شد

هورنیوز- مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان چهارشنبه در شورای برنامه ریزی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: شهرک صنعتی شماره ۵ با مساحت فعلی هیچگونه مجوز زیست محیطی ندارد.

احمدرضا لاهیجان زاده تصریح کرد: به دلیل جانمایی نامناسب، این شهرک هنوز نتوانسته مجوزهای لازم را اخذ کند، این در حالیست که یک واحد آن دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هکتار از این شهرک در حریم شهر اهواز قرار دارد افزود: این شهرک با مساحت حدود دو هزار هکتار و صدها واحد صنعتی، در کنار تاسیسات نفتی آلاینده و فرودگاه جدید اهواز قرار می گیرد که اثر تجمعی آلایندگی روی اهواز خواهد داشت.

لاهیجان زاده خواستار تصمیم گیری درباره طرح توسعه این شهرک در کارگروه آمایش خوزستان شد و اظهار کرد: باید مشخص شود چه صنایعی قرار است در آینده در این شهرک مستقر شوند.

شهرک صنعتی شماره ۵ اهواز با وسعت ۵۲۴ هکتار در کیلومتر ۸ محور اهواز – بندر ماهشهر قرار دارد که نیمی از وسعت آن در حریم شهر اهواز است.

*ابهامات بی پاسخ شهرک صنعتی ۵

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین در این باره گفت: شهرک صنعتی شماره ۵ اهواز دارای مصوبه دولت است.

امید حاجتی افزود: واگذاری کارخانه فولاد ممکن است با ضوابط شهرک مغایر باشد که با توجه به اینکه در آن زمان حضور نداشتم این موضوع باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه اختصاص زمین به این شهرک در سال های گذشته انجام شده است اظهار کرد: اگر در روند واگذاری زمین و تصویب شهرک اشتباهی صورت گرفته، باید مسئولان وقت پاسخگو باشند.

حاجتی همچنین تصریح کرد: ساخت کارخانه فولاد از چند سال پیش آغاز شده است، بنابراین این سوال مطرح است که در این سال ها اداره کل محیط زیست کجا بود و اگر اداره کل محیط زیست با آن مخالف بوده چرا

در همان زمان از احداث کارخانه جلوگیری نکرد؟

وی تاکید کرد: این اداره کل می توانست از ابزارهای قانونی خود استفاده کرده و اقدام قضایی علیه متخلفان انجام دهد.

به گفته وی اکنون که کارخانه در آستانه بهره برداری است و جلوگیری از فعالیت آن چالش برانگیز است و می توان با ایجاد ضوابط زیست محیطی مانع آلودگی شد.

حاجتی افزود: برای کاهش مشکلات زیست محیطی این شهرک قرار است اصلاحاتی انجام گیرد که حذف بخشی از مساحت که در حریم شهر اهواز قرار دارد از آن جمله است.

وی اضافه کرد: صنایعی که قرار است در این شهرک مستقر شوند نیز بعد از طرح در کارگروه آمایش و حصول اطمینان از نداشتن اثرات زیست محیطی، مجوز فعالیت خواهند گرفت.

* خوزستان در راه توسعه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در این جلسه گفت: بخش استانی برنامه ششم توسعه همگام با کشور تا یک ماه آینده تدوین خواهد شد.

وی افزود: اعضای شورای برنامه ریزی کلیات طرح را تصویب کرده و قرار است این برنامه با توجه به اسناد بالادستی، مزیت ها و ظرفیت های استان و میزان عقب افتادگی با متوسط کشور تدوین شده و به عنوان نقشه راه برای پنج سال آینده باشد.

حاجتی درباره آسیب شناسی و ارزیابی برنامه های قبلی توسعه اظهار کرد: برای تدوین برنامه توسعه باید عدم تحقق پذیری اهداف برنامه های گذشته ارزیابی شود اما متاسفانه به جز در برنامه سوم توسعه برای

برنامه ها بخش منطقه ای و استانی در نظر گرفته نشده بود به همین دلیل ارزیابی برنامه های ۴ و ۵ توسط استان ها ممکن نیست.

به گفته وی، برنامه ششم توسعه با پیش بینی ۲۰ درصد رشد سالانه تدوین خواهد شد.

*موافقت کارگروه آمایش الزامی شد

رئیس سازمان برنامه ریزی در ادامه با اشاره به تدوین و تصویب طرح آمایش خوزستان، پیشنهاد کرد: طرح های بزرگ مقیاس استان قبل از جانمایی، اختصاص زمین و اجرا در کارگروه آمایش سرزمین استان به تصویب برسند.

حاجتی افزود: آمایش سرزمین به معنی بهترین توزیع فعالیت و جمعیت با توجه به موقعیت اکولوژیکی منطقه و محدودیت منابع آب است و برای جلوگیری از تبعات زیست محیطی طرح ها، بررسی مکان استقرار آنها ضروری است.

بر همین اساس در این جلسه مصوب شد اجرای طرح های بزرگ مقیاس استان مشروط به موافقت کارگروه آمایش خوزستان باشد.

همچنین در این جلسه ۳۵ مورد از مصوبات کارگروه زیربنایی مطرح شد که سه مورد از آنها به دلیل استعلام نگرفتن از سازمان جهاد کشاورزی و شرکت نفت از دستورکار خارج شد.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/601160کپی شد!
72