مصرف قلیان در زنان ۲/۵ برابر مردان است/ راه اندازی ۲۳ مرکز ترک سیگار

به گزارش هورنیوز ؛ شکرالله سلمان زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته عاری از دخانیات اظهار کرد: سیمای بیماری ها از بیماری های واگیردار به سمت بیماری های غیرواگیر تغییر یافته و مصرف دخانیات یکی از علل عمده مرگ و میر در کنار تحرک ناکافی و سوءتغذیه است.

وی افزود:  مصرف دخانیات در دنیا آمار خوبی ندارد و بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در جهان دخانیات مصرف می کنند که تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر می رسد و کشور سیگاری ها به پرجمعیت ترین کشور دنیا تبدیل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در جهان به مصرف دخانیات روی می آورند و یک سوم موارد مصرف دخانیات در کشورهای توسعه یافته و نیمی از این یک سوم در کشورهای آسیایی است.

سلمان زاده با بیان اینکه قلیان پدیده جدیدی است که به خاطر باورهای غلط مردم رایج شده، ادامه داد: رشد قلیان در زنان بیشتر از مردان و ۲٫۵ برابر آنها است و ۵۰۰ هزار نفر از مردم در کشور یکی از انواع دخانیات را مصرف می کنند که رقمی معادل ۱۱٫۷ درصد است.

وی عنوان کرد: ۶۵ درصد جمعیت کشور ما در سن نوجوانی هستند و  تولید کنندگان فرآورده های دخانی آنها را هدف قرار داده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه عوارض ورود دخانیات امسال تصویب شد،  اضافه کرد: امیدواریم قسمتی از این عوارض به حوزه سلامت اختصاص یابد تا هم برای جلوگیری از مصرف دخانیات و هم مرگ و میر ناشی از آن صرف شود.

سلمان زاده گفت: سیگار دومین عامل قابل پیشگیری از مرگ و میر در جهان است و ۶ میلیون نفر در سال به خاطر مصرف سیگار فوت می کنند که هر ۶ ثانیه ۱نفر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در صورت ادامه این روند مصرف بیش از ۱۰۰ میلیون مرگ را تا سال ۲۰۲۰ پیش بینی می کنیم، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این حوزه توسط وزارت بهداشت  انجام داده  شده و مهمترین کار ما آشنا کردن جامعه با سیگار است.

وی با اشاره به اینکه مصرف قلیان با سنت های ما مطابقت ندارد و باید به مردم یاد بدهیم هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف۸۰ نخ سیگار است، گفت: تنباکویی که الان رواج یافته از بدترین و نامرغوب ترین نوع تنباکوها تهیه می شود که ضررهای بیشتری دارد و آن موادی که  تنباکو را خوش طعم می کند حاوی مواد سمی هستند و بیش از ۷ هزار نوع ماده سمی در قلیان وجود دارد که ۷۰ نوع آن سرطان زا است

https://hoorkhabar.ir/600556کپی شد!
38
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.