نیروگاه رامین گازسوز شد

احمدرضا لاهیجان زاده اظهار کرد: پنج واحد از شش واحد نیروگاه رامین فعال است که از این تعداد سه واحد از سوخت فسیلی (مازوت) استفاده می کردند.

وی افزود: با هماهنگی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نفت قرار شد این وزارتخانه گاز نیروگاه رامین را تامین کند که از روز جمعه گذشته سه واحد این نیروگاه از گاز استفاده می کنند و چهارمین واحد نیز قرار است در یکی دو روز آینده گاز را جایگزین مازوت کند.

لاهیجان زاده اضافه کرد: روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز برای پنج واحد این نیروگاه مورد نیاز است.

وی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی برای نیروگاه رامین به دلیل استفاده از مازوت و آلودگی هوا گفت: این پرونده مفتوح خواهد ماند و در صورت تخلف نیروگاه رامین و استفاده دوباره از مازوت دوباره به جریان می افتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیروگاه رامین را یکی از عوامل آلودگی هوای شهر اهواز دانست و افزود:بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز این نیروگاه باید از گاز به عنوان سوخت استفاده کند.

بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان دی امسال خواستار توقف آلایندگی نیروگاه رامین اهواز شده و تاکید کرده بود: ضد نیروگاه رامین در مراجع قضایی طرح دعوی شده و این نیروگاه در صورت ادامه استفاده از سوخت مازوت تعطیل می شود.

از شش واحد این نیروگاه چهار واحد آن از مازوت به عنوان سوخت استفاده و حجم زیادی از آلودگی را وارد هوا و محیط زیست می کند.

آن طور که محیط زیست خوزستان گزارش داده نیروگاه رامین امسال در تابستان نیز از مازوت استفاده می کرد که افت فشار گاز را در این فصل غیرقابل توجیه می کند. همچنین طبق این گزارش گفته می شودبه دلیل اینکه وزارت نفت با مشکل فروش مازوت روبه روست، به ناچار مازاد تولید خود را به خورد نیروگاه رامین می دهد.

نیروگاه حرارتی رامین از بزرگترین نیروگاه های حرارتی (بخاری) کشور است که با هدف تامین برق خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است.

این نیروگاه در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز – مسجدسلیمان و در مجاورت رودخانه کارون در شهرستان باوی در شمال شرقی اهـواز قرار دارد. نیروگاه رامین با شش واحد دارای توان تولیدی یک هزار و ۸۵۰ مگاوات برق است.

بر اساس نخستین مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز که در زمستان ۸۳ تصویب شد، نیروگاه رامین از صنایع آلاینده شناخته شده است.

این نیروگاه توسعه دو واحد نیروگاهی را آغاز کرده، این در حالیست که طرح توسعه آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست رد شده است.
ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به خوزستان در دی امسال، گفته بود این نیروگاه بدون مجوز محیط زیست حق توسعه ندارد.

https://hoorkhabar.ir/597571کپی شد!
127