افزایش ۳۰ درصدی تایید صلاحیت شده ها

 بر اساس این توضیحات و با توجه به آمارهای اعلام شده مشخص می‌شود که آمار نامزدهای تایید صلاحیت شده از ۴۷۲۰ نفر با افزایش ۳۱ درصدی به حدود ۶۲۰۰ نفر می‌رسد.وزیر کشور نیز پنج شنبه گذشته «با اظهار رضایت از نتایج تعامل با شورای نگهبان» تصریح کرد:

«شورای نگهبان با ما خیلی همکاری کرد و ما هم با شورای نگهبان هماهنگی کردیم و نتیجه این تعامل خوب بود.» اما خبر جدید و داغ درباره آخرین تحولات مربوط به احراز صلاحیت های انتخابات مجلس شورای اسلامی، مربوط به نجات ا… ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان است.

وی شب گذشته ، در حاشیه هشتاد و پنجمین نشست بسیج اساتید تهران بزرگ اظهار داشت: تعداد تائید و یا رد صلاحیت شدگان به صورت کلی و دقیق هنوز مشخص نشده است ولی طبق برآوردها ۲۰ الی ۲۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در مرحله رسیدگی به اعتراضات تائید صلاحیت شدند.

ابراهیمیان ۱۱ بهمن ماه در مصاحبه‌ای با برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما، اعلام کرده بود: «حدود ۶ هزار نفر از نام‌نویسان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصمیمات هیأت نظارت اعتراض کرده‌اند و پرونده‌شان در حال بررسی است.»

اکنون با توجه به تایید صلاحیت حدود ۲۵ درصد این افراد، چیزی حدود ۱۵۰۰ نفر به تعداد نامزدهایی که قبلا تایید صلاحیت شده بودند، اضافه شده است.

در مرحله اول ۴ هزار و ۷۲۰ نفر تایید صلاحیت شده بودند. به این ترتیب با احتساب حدود ۱۵۰۰ نفری که شب گذشته خبر تایید صلاحیت آن ها اعلام شد، این تعداد به حدود ۶۲۰۰ نفر رسید. یعنی ۳۱ درصد به تعداد نامزدهایی که تایید صلاحیت شده بودند اضافه شد. همچنین با در نظر گرفتن ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفری که برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند، بیش از نیمی از داوطلبان تایید صلاحیت شده اند که جزئیات این موارد در جدول آمده است.

ابراهیمیان شب گذشته همچنین افزود: تا ساعت ۲۴ جمعه شب (شب گذشته) تائید و رد صلاحیت شدگان به صورت کامل و آماری مشخص می‌شوند. وی در عین حال توضیح داد: شورای نگهبان صلاحیت‌ها را تا جایی که قانون اجازه می‌دهد تایید می‌کند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کار بررسی اعتراضات به تایید صلاحیت‌های داوطلبان خبرگان رهبری به اتمام رسیده یا نه؟ گفت: شورای نگهبان تا سه‌شنبه هفته آینده ۲۰بهمن ماه فرصت دارد به اعتراضات داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات خبرگان رهبری رسیدگی کند. ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون داوطلبی از خبرگان رهبری که نسبت به رد صلاحیتش اعتراض کرده، در شورای نگهبان تایید شده یا نه؟ ابراز بی‌اطلاعی کرد.

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در همایش فصلی خانه احزاب در سالن الغدیر وزارت کشور با اشاره به مذاکرات و دیدارهای خود با دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: با آقای جنتی توافق کردیم که اگر به جایی رسیدیم که دیدیم حقی ضایع می شود، نماینده ای گذاشته و مساله را پیگیری کنیم و مقیدم قانون باید پیگیری شود.

وی افزود: از شروع انتخابات، مقدمات کارهای اداری، جاری و هماهنگی ها انجام شد و بنابر این بود که با شورای نگهبان، روی محور قانون و تعامل، کارها پیش رود.وزیر کشور گفت: شورای نگهبان با ما خیلی همکاری کرد و ما هم با شورای نگهبان هماهنگی کردیم و نتیجه این تعامل خوب بود.

وی گفت: با نتایجی که تاکنون به من گفتند و تا زمانی که شورای نگهبان اعلام نکند اجازه ندارم عدد آن را اعلام کنم و بر اساس اطلاعاتی که دارم عدد امیدوار کننده ای است و امیدوارم حداقل رقابت شکل گیرد.

داوطلبان باز هم فرصت اعتراض دارند

همچنین هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد «داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس که صلاحیت داوطلبی آن‌ها در مرحله قبلی مورد تأیید قرارگرفته و بر اساس نظر شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها رد شده» ۳ روز برای اعتراض به این نتایج فرصت دارند.

https://hoorkhabar.ir/595595کپی شد!
159