امام آمد / آغاز سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

به گزارش هورنیوز؛ دقایقی پیش همزمان با لحظه تاریخی ورود امام خمینی (ره) به میهن، سی و هشتیمن سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران آغاز شد.

مفهوم انقلاب

مطالعه نظام‌مند مفهوم جدید انقلاب، از قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. در فرهنگ‌های سیاسی و علوم سیاسی، انقلاب را چنین تعریف می‌کنند: «سرنگونی یک نظام اجتماعی کهنه و فرسوده و جای‌گزین کردن آن با نظام اجتماعی نو و مترقی» یا «سرنگونی حکومت طبقه یا طبقات رو به زوال و جای‌گزین کردن آن با نظام اجتماعی جدید». در برخی موارد هم برای تعریف عام انقلاب که هر نوع تحول اساسی را در بربگیرد، آن را چنین تعریف می‌کنند: «هر نوع تحول کلی و اساسی».

انقلاب از دیدگاه اسلام

دیدگاه اسلام در مورد انقلاب، با تفسیر و تحلیل غربی و مارکسیستی آن کاملاً تفاوت دارد. در تحلیل اسلامی، مهم‌ترین عامل انقلاب، آرمان‌خواهی و عقیده به مکتبی است که نخست گروه پیشرو و مجاهدان را وارد میدان مبارزه انقلابی می‌کند و سپس با بسیج توده‌های گسترده مردم، انقلاب را به درون جامعه کشانده، از طریق توده‌های مردم به پیروزی می‌رساند. از دیدگاه اسلام، انقلابْ نوعی جهاد داخلی است که در آن گروهی برای خدا می‌جنگند و گروه دیگر مانع راه خدایند.

انقلاب اسلامی

در انقلاب اسلامی، عناصر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر کدام به گونه‌ای تأثیر گذارند. نیز در کنار این عناصر، بر خشم قهرآمیز مردم تکیه می‌شود. البته می‌توان ویژگی‌های اصلی انقلاب اسلامی را در تعریف زیر مطالعه کرد: «انقلاب اسلامی، دگرگونی بنیادی در ساختار کلی جامعه و نظام سیاسی آن، منطبق بر جهان‌بینی و موازین و ارزش‌های اسلامی و نظام امامت و بر اساس آگاهی و ایمان مردم، و نیز حرکت پیشگام صالحان و قیام قهرآمیز توده‌های مردم است».

فرایند انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۷ چنین می‌فرماید: «امام بزرگوار ما با تکیه به تعالیم اسلام ناب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ، و با اعتماد به ایمان دینی مردم، و با شجاعت و اخلاص و توکل کم‌نظیر خود، راه مبارزه را در میان سختی‌ها و مصائب طاقت‌فرسا گشود و پیش رفت و صبورانه و پیامبرگونه ذهن و دل مردم را با واقعیت‌های تلخ و راه علاج آن آشنا کرد. ملت ایران که از اولین قدم‌ها به ندای این مرد الهی و روحانی گوش فرا داده و به منطق حق و درس روشنگر او دل بسته بودند، با انگیزه نیرومند ایمان و عشق به اسلام، فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌های فراموش‌ناشدنی کردند. امام بزرگوار ما در این مدت، در عین هدایت مردم و گستردن دامنه آگاهی همگانی و کشاندن توده میلیونی به مبارزه، اندیشه حکومت اسلامی را نضج و قوام بخشید و در مقابل دو مکتب رایج سیاسی عالم… راه اسلامی را مطرح کرد که در آن بر دو عنصر دین و انسان به طور اساسی تکیه شده و ایمان دینی و اراده مردمی بزرگ‌ترین شاخصه آن است».

بزرگ‌ترین تحول قرن بیستم

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگ‌ترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. بنیان گذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملت‌های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند. او نه تنها سرنوشت کشورش را تغییر داد، بلکه میلیون‌ها انسان گم‌گشته در برهوت جاهلیت عصر مدرن را به بازگشتی دوباره به معنویت و یکتاپرستی فراخواند.

پیروزی انقلاب اسلامی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، ناظران را با پدیده‌ای تازه در صحنه سیاسی جهان روبه‌رو ساخت. این پدیده بنا به ماهیت، اهداف و سرنوشت خود، در هیچ‌یک از معیارهای سیاسی جهان نمی‌گنجد.

دوازدهم بهمن در آینه تاریخ معاصر

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱۲ بهمن ۱۳۹۱
حسن ابراهیم حبیبی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد ایران شناسی در ۷۵ سالگی درگذشت. وی از جمله حقوقدانانی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیش نویس متن قانون اساسی را با استفاده از نقاط قوت قانون اساسی دیگر کشورها تهیه کرد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۱
محمدرضا بابامخیر چهره ماندگار و پدر علم دامپزشکی ایران و صاحب کتاب بیماری های ماهیان پرورشی در ۷۱ سالگی درگذشت.

۱۲ بهمن ۱۳۵۷
امام خمینی معمار بزرگ انقلاب پس از ۱۴ سال دوری از وطن در میان استقبال میلیونی مردم به ایران بازگشت، روزنامه کیهان طول جمعیت استقبال کننده را ۳۳ کیلومتر اعلام کرد.

۱۲ بهمن ۱۳۵۷
امام خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد در سخنانی فرمودند: من از عواطف طبقات مختلف مردم تشکر می کنم و بار ملت بر دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم. ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم. پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت کلمه مسلمین بوده است، وحدت کلمه اقلیت های مذهبی با مسلمین وحدت طبقه روحانی و سیاسی همه باید این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است. آن را از دست ندهیم و خدای نخواسته شیاطین میان صفوف شما تفرقه بیاندازند.

۱۲ بهمن ۱۳۵۷
امام خمینی(ره) پس از ورود به تهران در میان جمعیت استقبال کننده به طرف قطعه شهدا در بهشت زهرا رفتند و در آنجا درباره محمدرضا پهلوی، دولت، مجلسیان، ارتش و برنامه های آینده انقلاب، سخنانی را بیان فرمودند.

۱۲ بهمن ۱۳۵۷
در حالی که مراسم ورود امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن جلوگیری کردند. این امر چنان مردم را خشمگین کرد که برخی از آنها تلویزیون های خود را شکستند.

۱۲ بهمن ۱۳۵۷
به دنبال قطع پخش مستقیم مراسم ورود امام(ره) به ایران از تلویزیون و برانگیخته شدن خشم مردم، شاپور بختیار گفت: من دستور قطع برنامه زنده تلویزیون را ندادم.

۱۲ بهمن ۱۳۴۳
سفیر کبیر آمریکا در تهران هنگام تحویل جت های جنگی تازه آمریکا به ایران گفت: کمک های نظامی آمریکا در ایران در ۱۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

۱۲ بهمن ۱۳۳۷
موافقت نامه همکاری میان دولت های ایران و آمریکا درباره استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی به تصویب مجلس شورای ملی رسید، این موافقت نامه در یک مقدمه و ۱۱ ماده در ۱۴ اسفند ۱۳۳۵ خورشیدی امضا شده بود.

۱۲ بهمن ۱۳۳۶
هنری کیت لاج نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل با هدف تسلیم پیام آیزنهاور رئیس جمهوری این کشور به محمدرضا پهلوی وارد تهران شد، متن پیام فاش نشد.

۱۲ بهمن ۱۳۳۲
آیت الله کاشانی در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که دولت در انتخابات دخالت دارد و از تمامی حوزه ها تنها اسم های کاندیداهای دولتی، با نفوذ و دخالت دولت از صندوق ها بیرون می آیند.

۱۲ بهمن ۱۳۳۱
شیلات دریای خزر ملی اعلام شد و امور ماهی ‏گیری و بهره ‏برداری در کرانه های شمالی ایران به دولت ایران واگذار و شرکت سهامی شیلات ایران، مامور صید و بهره برداری ماهی شد.

۱۲ بهمن ۱۳۲۴
مظفر فیروز مدیر روزنامه رعد، معاون سیاسی قوام السلطنه نخست وزیر وقت شد. او مدیر روزنامه ای بود که به وسیله سید ضیاء الدین طباطبایی در آذر ۱۲۹۲ خورشیدی و با کمک مالی سفارت انگلیس منتشر می شد.

۱۲ بهمن ۱۳۰۳
وزارت پست و تلگراف تصمیم گرفت برای گسترش مهارت تلگرافچیان خود، تعدادی را برای تحصیل این علم به اروپا بفرستد.

۱۲ بهمن ۱۳۰۳
روزنامه شفق سرخ در شماره امروز خود نوشت، دولت افغانستان از ایران تقاضا کرد که تعدادی رایزن برای گسترش پست و تلگراف به این کشور اعزام دارد.

۱۲ بهمن ۱۳۰۰
احمدشاه قاجار که برای سفر به اروپا از ایران خارج شده بود، وارد بغداد شد.

۱۲ بهمن ۱۲۹۱
گروه افسران سوئدی که برای اداره امور نظمیه استخدام شده بودند، وارد تهران شدند.

https://hoorkhabar.ir/595123کپی شد!
163