مشخص نیست در فست فودها از چه گوشتی استفاده می شود؟

به گزارش هورنیوز: امروزه تعدد فست فودها و افزایش تمایل مردم به استفاده از آنها با وجود نظارت های بهداشتی مشکلات زیادی را به وجود آورده کی طی تحقیق و بررسی این پایگاه خبری و مصاحبه با مرکز بهداشت، دامپزشکی و اتحادیه اغذیه فروشان از دلیل افزایش آنها و همچنین ایجاد بیماری ها آگاه شدیم.
در همین زمینه جعفری رئیس اتحادیه اغذیه استان خوزستان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: تعدد فست فودها از هنگامی که سازمان صنعت و معدن حدود صنفی را برداشت آغاز شد که پیش از آن در صورت ایجاد فست فود در یک مکان تا چند کیلومتر بعد از آن مجوز برای فست فود دیگر داده نمی شد اما بعد از حذف حدود صنفی توسط سازمان صنعت و معدن تعداد زیادی فست فود و رستوران در فواصل کم در کنار هم قرار گرفتند.
وی افزود: تاکنون چندین کلاس آموزشی باهمکاری مرکز بهداشت اهواز برگزار شد که بسیار تأثیر گذار بوده است.
وی افزود: مشکل صدور مجوز بدون شرط حدود نه تنها در فست فودها بلکه در تمام رسته ها و سراسر کشور وجود دارد.
رئیس صنف اغذیه افزود: بنده پیشنهاد می دهم وزارت صنعت و معدن حدود صنفی را برگرداند و تعداد فست فودها کنترل شود تابتوان بازار را کنترل کرد.
در همین زمینه مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت اهواز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از وظایف حوزه سلامت بحث نظارت بر تهیه و توضیع مواد غذایی است که مانیز برنامه هایمان را در راستای این اولویت پیش خواهیم برد.

وی ادامه داد: در غذا های صنعتی مانند فست فود ها کیفیت و کمیت قابل قبول نیست و مواد غذایی ارزش غذایی مورد نیاز را ندارند.

شریفی ادامه داد: این غذاها از ادویه جات و چربی های زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که برای سلامتی ضرر دارد و قطعا در شورای سلامت اهواز با ریاست جناب ارزانی فرماندار اهواز و به دبیری اینجانب مطرح خواهیم کرد.

رئیس بهداشت شرق اهواز گفت:۷۵ درصد سلامتی در قالب همکاری بین بخشی و ارتباط مستقیم اتحادیه ها و اتاق اصناف با مراکز بهداشت است.

۲۰۱۵-۱۰-۰۶_۲۰-۴۸-۴۰

شریفی در رابطه با بازرسی های بهداشتی گفت: تمام مراکز زیر نظر بهداشت از جمله فست فود ها توسط کارشناسات بهداشت محیط که با تجربه و تحصیل کرده در این زمینه هستند هر۳۰ الی ۴۵ روز یکبار مورد بازدید قرار می گیرند و نقطه ضعف آنها گوش زد می شود.

وی افزود: این مراکز دوره های بهداشت عمومی را به مدّت  ۴۰ساعت در ۴ آموزشگاه مربوطه در سطح اهواز فرا می گیرند که در کنار این آموزش ها در بازدید اول صنف یا واحد مواد غذایی مشکلی دیده شود ۱ماه فرصت برای رفع مشکل به آنها داده می شود و در بازدید دوم در صورت تخلف به استناد ماده ۱۳ آیین نامه مواد خراکی و آشامیدنی از طریق مجامع قضایی آنها را تعطیل می کنیم.

شریفی توضیح داد: مشکلات بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی و عمومی، ابزارکار و کارت سلامت بهداشت عمومی است.

وی گفت: بازرسی هرگونه گوشت و فراورده های گوشتی در مراکز مختلف برعهده مرکز دامپزشکی می باشد که رابطه خوبی نیز بین این مرکز با بهداشت برقرار است و در صورت مشاهده تخلف کارشناسان مابه اطلاع این مرکز می رسانند.

در همین خصوص مهرداد دلیلی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی درمور نظارت بر رستوران ها و فست فود ها گفت: نظارت مرکز دام پزشکی از قسمت تولید گوشت در دام داری ها و انتقال به کشتارگاه ها سپس توضیع به نقاط مختلف است.

وی گفت: بازرسی های دامپزشکی از قصابی، مرغ فروشی و ماهی فروشی ها ۳ بار در ماه و از رستوران و کشتارگاه ها ۲ بار در ماه به صورت سرزده و بدون تاریخ مشخص توسط کارشناسان بهداشت موادغذایی با منشع دامی دکتر دامپزشک و یاکارشناس دامپزشک انجام می شود.

وی افزود: در کنار این بخش از این فراورده های گوشی در رستوران ها، آشپزخانه ها و بعضی فست فودها طبخ می شود که می بایست با مهر دامپزشکی از مراکز مجاز خریداری شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر فراتر از کار خود وارد می شویم و در هتل، رستوران و تالارها نیز نظارت می کنیم اما قسمت فست فود ها جزء وظایف دامپزشکی نیست و نظارتی بر گوشت چرخ شده موجود در پیتزا ها یا فراورده های دیگر دامی در این فست فودها نداریم و نمی دانیم این گوشت ها از کجا آمده زیرا این نظارت درچرخه کار ما نیست.

مهرداد دلیلی ادامه داد: در کارخانه ها بر فرآوردهای گوشی نظارت می شود اما ممکن است این فست فودها از مکانی غیرمجاز گوشت رو تهیه کند.

۲۰۱۵-۱۰-۰۶_۲۰-۴۵-۱۲

وی افزود:با توجه به اینکه فست فودها مصرف زیادی در جامعه ما دارند بنظر می رسد یا باید نظارتی از سوی مأمور بهداشت بر روی فراوردهای گوشتی هم انجام شود و یا این وظیفه به دامپزشکی در سطح کلان افزوده شود.

وی ادامه داد:اینکه در فست فودها از چه گوشتی استفاده می شود نقطه کوری است که باید در سطح کلان فکری برای آن بشود.

https://hoorkhabar.ir/584252کپی شد!
69
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.