دمای بالای هوا مانع توسعه آبیاری نوین در خوزستان است

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به مشوق هایی که برای توسعه روش های نوین آبیاری درنظرگرفته شده اظهار کرد: هم اکنون برای هر هکتار آبیاری بارانی ۵۰ میلیون ریال و برای آبیاری قطره ای ۶۵ میلیون ریال تسهیلات بدون عوض به کشاورزان پرداخت می شود.
وی افزود: بر اساس قانون، ۸۵ درصد هزینه اجرای آبیاری نوین را می توان به کشاورز پرداخت کرد اما اکنون دریافتی متقاضیان کمتر از این مقدار است و در حدود ۷۰ درصد هزینه ها را پوشش می دهد.
چنگلوایی گفت: هم اکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین در اراضی خوزستان در حال بررسی است.
وی همچنین درباره استقبال نشدن از طرح های آبیاری نوین در خوزستان اظهار کرد: یکی از عوامل محدود کننده توسعه طرح های آبیاری بارانی دمای بالا در خوزستان است که باعث تبخیر سریع می شود.
چنگلوایی افزود: نامناسب بودن خاک و زهکشی، بادهای موسمی و کیفیت نامناسب آب بویژه در اراضی انتهایی حوضه رودخانه ها ازدیگر موانع در این زمینه است.
وی گفت: همچنین بسیاری از کشاورزان شهرستان های استان با محدودیت سهمیه آبیاری و کشت تابستانه روبه رو هستند که باعث می شود تجهیزات و ادوات آبیاری آنها در فصل تابستان به سرقت برود.
به گفته وی، هزینه اجرای طرح های آبیاری در خوزستان گران تر از سایر استان هاست، این در حالیست که تسهیلات یکسانی برای آنها در نظر گرفته شده است.
حدود یک میلیون هکتار زمین در خوزستان زیر کشت می رود و این استان با تولید ۱۴ میلیون تن یکی از قطب های کشاورزی کشور است. طبق آمارها حدود ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. با وقوع خشکسالی کارشناسان بر ارتقای راندمان آب با اجرای روش های نوین آبیاری اصرار می کنند.
تاکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیرپوشش طرح های نوین آبیاری رفته اند.

https://hoorkhabar.ir/581156کپی شد!
93
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.