روسیه رئیس دوره ای شورای امنیت شد

سرگئی لاوروف‌، وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ ۳۰ سپتامبر یک نشست وزیران را به منظور بحث درباره این مسائل و مسائل دیگر به عنوان بخشی از هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در ۱۵ سپتامبر افتتاح می‌شود، برگزار خواهد کرد.

پیش از این نشست چند کارگاه برای بحث درباره وضعیت لیبی که به دلیل صادرات غیرقانونی نفت از سوی مناطق تحت کنترل شورشیان تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته برگزار خواهد شد.

قرار است سازمان ملل حکم هیات حافظ صلح این سازمان در لیبی را که در تاریخ ۱۵ سپتامبر منقضی می‌شود، تمدید کند.

همچنین از جمله دیگر مسائل در دستور کار، جنگ داخلی سوریه و تحقیقات بین‌المللی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این کشور است.

از آن جا که گزارش شده تروریست‌های داعش در عراق اقدام به استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرده‌اند روسیه در نظر دارد تا تحقیقات مشابهی در این زمینه از سوی تیم کارشناسان سازمان ملل که اکنون در سوریه فعالیت دارند، انجام شود.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین در ماه سپتامبر به وضعیت خاورمیانه و همچنین تحولات اخیر در بلندی‌های جولان اشغالی رسیدگی کند.

قرار است اعضای شورای امنیت بر فعالیت‌های مرکز دیپلماسی بازدارنده منطقه‌ای سازمان ملل برای آسیای مرکزی نظارت کنند. این مرکز در سال ۲۰۰۷ توسط شورای امنیت سازمان ملل تاسیس شد تا به تهدید فزاینده تروریسم بین‌المللی و قاچاق مواد مخدر در کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان رسیدگی کند.

شورای امنیت سازمان ملل درماه سپتامبر به استماع گزارشی درباره پایبندی ایران به شرایط برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) که ماه ژوئیه در شهر وین امضا شد بپردازد.

در این ماه همچنین وضعیت افغانستان، لیبریا و سودان هم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ریاست شورای امنیت سازمان ملل به شکل چرخشی و ماهانه به ۱۵ کشور عضو این نهاد واگذار می‌شود و روسیه در تاریخ اول اکتبر ریاست دوره‌ای این شورا را به اسپانیا واگذار می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/580790کپی شد!
73