خانه دار شدن گروه های کم درآمد اولویت مسکن اجتماعی

احمد بیگدلی شاملو در حاشیه‌ی پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح مسکن اجتماعی طرحی است که مورد تفاهم میان وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و تفاهمنامه‌ای است که بر دو اصل استوار شده است؛ اول پرداختن به گروه‌های کم درآمد که نمی‌توانند مسکن خود را در شرایط کنونی تامین کنند و دوم ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و ساماندهی آنها به لحاظ فنی تا از تبعات بافت‌های فرسوده پیشگیری کنند.

به گفته وی در حال حاضر قیمت مسکن در حدی است که برخی گروه‌های درآمدی نمیتوانند صاحب مسکن شوند لذا رویکرد دولت در مسکن اجتماعی پرداختن به این دو هدف اساسی است.

مدیر کل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه از مسکن مهر به عنوان نوعی مسکن اجتماعی یاد کرد و افزود: تفاوت مسکن مهر با مسکن اجتماعی در بحث وضعیت زمین است. اساسا هر پروژه یا طرحی که مبتنی بر ارائه خدمات ویژه از طرف دولت و متضمن پرداخت یارانه برای ساخت مسکن باشد،‌ به آن اجتماعی می‌گویند.

وی گفت: امروز مسکن از دو طریق قابل تامین است‌ یا اینکه همراه با یارانه و کمک باشد‌، یا اینکه براساس نظام عرضه و تقاضا و از طریق بازار تامین شود.

بیگدلی شاملو تاکید کرد: در حال حاضر با سه نوع قیمت گذاری یا سه نوع مسکن با پارادایم متفاوت روبرو هستیم. یکی مسکن اجتماعی است که در واقع همراه یارانه است و میتواند زمین ، تسهیلات ارزان قیمت یا کمک‌های مالی و اعتباری را شامل شود.

وی افزود: نوع دیگر مسکن براساس قیمت تمام شده است که مثل تعاونی‌های مسکن واحدهای مسکونی را بر مبنای عدم دریافت سود و با قیمت تمام شده ساخته و تحویل اعضا می‌دهند و نوع سوم تامین مسکن در چارچوب پارادایم بازار و نظام عرضه و تقاضای حاکم است.

به گفته وی نوع دیگری از مسکن که بر مبنای پرداخت یارانه یا قیمت بازار نیست وجود دارد که در آن تعاونیهای مسکن متعارف وارد عمل می‌شوند و هرگونه ساخت وساز توسط این تعاونی‌ها به این نحو است که بر مبنای قیمت تمام شده‌، زمین را خریداری کرده ولی براساس قیمت بازار با اعضا حساب نمی‌کنند.

وی در پایان رویکرد دولت درطرح مسکن اجتماعی را ساماندهی بافت‌های فرسوده و در اولویت قراردادن تامین مسکن گروه‌های کم درآمد نظیر کارگران و معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی عنوان کرد.

https://hoorkhabar.ir/578544کپی شد!
61