رابطه بین نیمکره غالب مغز در انسان و گرایش انسان به احساسی یا منطقی بودن (شهره حسن پور)

افراد احساسی افرادی هستند که بر پایه احساسات و عواطف خود تصمیمات زندگی شان را می گیرند اما افراد منطقی افرادی هستند که براساس عقل و مممنطق و استدلال خود تصمیم گیری می کنند. افراد احساسی نیمکره راست مغزشان فعال تر است در صورتی که افراد منطقی نیم کره چپ مغزشان فعال تر است. افراد احساسی دارای خصوصیاتی همچون خلاقیت، احساسی بودن، کلی نگر بودن، بلند پروازی و رؤیایی بودن و دل رحم بودن و … می باشند و نیز افراد منطقی خصوصیاتی همچون: نظم، منطقی بودن، پرداختن به جزئیات، واقع گرا بودن تحلیل و استنتاج را دارا می باشند. افراد منطقی یا احساسی هر کدام به نوبه خود عالی هستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد در واقع این دو گروه مکمل یکدیگر در روابط اجتماعی سالم هستند.
ویژگی  نیمکره های راست و چپ ؛
ویژگیهای نیمکره راست مغز :

۱-   سمت چپ بدن را کنترل می کند

۲-   مرکز درک تصاویر و مقررات است

۳-   قدرت تشخیص چهره‌ها را دارد

۴-   قدرت حل معما را دارد

۵-   درک رنگ و لحن صدا در این قسمت است

۶-   تخیل و خواب در این ناحیه است

۷-   قدرت خلاقیت و کشف کردن دارد

۸-   ورزش و حرکات موزون بدن در این ناحیه است

۹-   استعداد موسیقی در این قسمت است
۱۰-                       حس لامسه و درک اشیا سه بعدی در این قسمت است

۱۱-                       جهت یابی توسط این قسمت مغز صورت می گیرد

۱۲-                       با هنرهای نقاشی و طراحی سر و کار دارد

۱۳-                       مرکز احساسات و عشق و دوست داشتن است

۱۴-                       ادراکات آن کل نگر است.

۱۵-                        قدرت نظم و طبقه بندی ندارد.

۱۶-                        قدرت درک ریاضیات و فلسفه را ندارد.

۱۷-                        مهارت مدیریت را بلد نیست.

۱۸-            خلاقیت و ذوق هنری دارد. نقاشان، طراحان، نویسندگان و هنرمندان بزرگ از این قسمت مغز بیشترین استفاده را می‌برند.

۱۹-                        ویژگی های زنانه در این قسمت است

ویژگیهای نیمکره چپ مغز:

۱-   مرکز محاسبه و تحلیل است

۲-  قسمت راست بدن را کنترل میکند.

۳-   ریاضیات و فلسفه را دوست دارد.

۴-   نظم و طبقه بندی کردن را دوست دارد.

۵-   همیشه منطقی و تحلیل‌گر با کارها برخورد می‌کند.

۶-   با تنوع در زندگی مخالف است و زندگی منظم و از قبل تعیین شده را می پسندد.

۷-   از انتقاد دیگران می هراسد.

۸-   با جزئیات سرو کار دارد.

۹-   پردازش اطلاعات و طبقه بندی را برعهده دارد.

۱۰-                      عجول است و حوصله ندارد.

۱۱-          همه چیز را فقط با حرف زدن صرف توضیح می‌دهد. قدرت توضیح دادن مطالب را با مثال و شکل کشیدن ندارد.

۱۲-                      قدرت تخیل ندارد.

۱۳-                      استعداد موسیقی و نقاشی را ندارد.

۱۴-                      قدرت خلاقیت و کشف را ندارد.

۱۵-                      مرکز به خاطر سپردن کلمات و اعداد است.

۱۶-                      ویژگی های مردانه در این قسمت است

نحوه فعالسازی نیمکره‌های مغز:

لازم به ذکر است که هر دوی نیمکره مغز در حال فعالیت و انجام وظایف خود می‌باشند ولی پژوهش‌ها نشان داده که فعالیت یکی از دو نیمکره از نیمکره دیگر بیشتر شده و این باعث می‌شود که افراد راست مغز افراد احساسی و افراد چپ مغز افرادی منطقی باشند. در زندگی اجتماعی وجود این  دو عنصر در تعامل با هم ترکیب زندگی کنونی ما را حاصل نموده و پیشرفت جامعه از هر دو جهت رو به رشد است. اگر در زندگی دو زوج یکی احساسی و دیگر منطقی باشد و این دو از یکدیگر تبعیت کنند و بدون مخالفت با هم به عقاید و رفتارهای یکدیگر احترام بگذارند نتیجه حاصل یک زندگی کامل و مطلوب خواهد بود. حتی در جوامع کاری و کارهای گروهی بهتر است دو همکار در یک بخش کاری از دو گرایش احساسی و منطقی انتخاب شوند و اگر هر دو بدانند که مکمل یکدیگرند تعامل میان این دو نتیجهء کاری کاملی را در برخواهد داشت یکی با احساسات و خلاق خواهد بود و دیگری با برنامه‌ریزی و تحلیل مناسب، یک مجموعه کاری را رشد خواهند داد.

یک خبر مهم اینست که بدانید که افراد نابغه و کسانی که در جهان تحولات بزرگی را ایجاد نموده‌اند هم احساسی بوده‌اند و هم منطقی، یعنی اینکه هر دو نیمکره مغزشان دارای فعالیت فراوان بوده و به همین خاطر می‌توانند به جهان هستی نگاه کاملی داشته باشند و نتیجه اعمالشان نیز بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود و این موضوع مهم به ما این نکته ظریف را هدیه می‌دهد که: « ما بایست هر دو نیمکره مغزمان را فعال کنیم» اگر خواهان این هستیم که به فرد بسیار موفق و صاحب کمالاتی تبدیل شویم لازم است برای فعالسازی نیمکره کم کار مغزمان تلاش کنیم. یعنی اینکه اگر فردی احساسی هستیم و نیمکره راستمان فعال است از این پس می‌بایست بر نیمکره چپ مغزمان تمرکز بیشتری کنیم و تفکر منطقی و رفتارهای تحلیلی گرایانه‌ای داشته باشیم و اگر فرد منطقی و چپ مغز باشیم می‌بایست از این پس نیمکره راست مغزمان را با تمرکز بر آن و انجام رفتارهای احساسی و خلاقانه فعالتر نماییم.
به یاد داشته باشیم که قصد ما از فعالسازی نیمکره دیگر مغزمان، افزایش توانایی‌ها و شکوفایی استعدادهای بالقوه وجودمان می‌باشد و در نتیجه رسیدن به کمال لازم برای موجودی که در این عالم اشرف مخلوقات نامیده شده و مقام جانشینی خداوند را بر روی زمین داراست. پس برای رسیدن به کمال مطلوب الهی از هر اقدام لازم کوتاهی نکرده و با جدیت فراوان در جستجوی راهی جدید برای کاملتر شدن خود و افزایش توانایی‌های انسانی خود باشیم. فعالسازی نیمکره دیگر مغز برای افرادی که یکی از نیمکره‌های مغزشان فعالتر است یک امر بسیار حیاتی در راستای تکامل انسانی و رسیدن به موفقیت واقعی می‌باشد. داشتن احساس و منطق همراه با هم در زندگی لازم و ملزوم هم می‌باشد و این نیست که حتماً یکی بهتر از دیگری باشد. برای بررسی این مهم به این مثال توجه کنید: چرا افراد بسیار ثروتمندی وجود دارند که بسیار خسیس می‌باشند؟ و چرا افراد بسیار دل‌ رحم و بخشنده‌ای وجود دارند که آه در بساط ندارند؟ به نظر شما چرا اینگونه است ؟
آیا شما هم با این واقعیت در جامعه‌مان روبرو شده‌اید. افراد ثروتمندی که هرگز بخششی نمی‌کنند هیچگاه لذت‌ بخشش و آرامش ثروت خود را در زندگی در نمی‌یابند و این به دلیل آنست که این افراد مطلقاً منطقی و حسابگرانه به زندگی می‌نگرند و اگر بخواهند طعم خوشبختی را بچشند می‌بایست نیمکره راست مغز خود را فعال نموده و با احساس محبت به دیگران و بخشش در زندگی خود تحول ایجاد نموده و احساس تکامل و آرامش را بدین گونه در زندگی خود جاری کنند. و حال فردی که بسیار احساسی و همواره در حال بخشش بوده و هرگز هیچ مالی را پس‌انداز نکرده و ثروتی اندوخته نکرده، لازم است که نیمکره چپ مغزش را فعالتر نماید و رفتارهای منطقی و حسابگرانه را در زندگی خویش جاری سازد تا بتواند با برنامه‌ریزی و نظم در اوضاع زندگی خود ، نقصان زندگی خود را کامل کند تا بتواند انسان صاحب ثروت و کسب و کار موفقی شود و اینجاست که در می‌یابیم که ما باید بطور متعادل از دو نیمکره مغزمان استفاده نماییم یعنی اینکه در موقع لازم احساسی باشیم و به موقع منطقی و اینگونه به یک فرد نابغه در زندگی خود تبدیل می شویم .

راه‌های فعال‌سازی نیمکره‌های مغز: راه رسیدن به کمال انسانی و در نتیجه موفقیت فراوان اینست که نیمکره کم کار مغزمان را فعال کنیم و این موضوع اگر بدرستی پیگیری شود به این نتیجه خواهیم رسید که ما هم همچون نوابغ هر دو نیمکره مغزمان فعال خواهد شد و ما هم نقش‌آفرینان بزرگی در این جهان هستی باشیم راه آن ساده است و آن اینست که اگر فردی احساسی و راست مغز هستیم سعی کنیم که رفتارهای و خصوصیات افراد منطقی را در خود تداعی کنیم و بالعکس اگر منطقی و چپ مغز هستیم سعی کنیم رفتارها و منش افراد احساسی را در خود تمرین کنیم و تکرار کنیم. برای این کار بهتر است یک فرد دیگر که مکمل ما می‌باشد را الگو قرار دهیم و اگر مثلاً ما احساسی هستیم سعی کنیم یک دوست، همسر و یا همکار منطقی که فرد نسبتاً کاملی هم باشد بعنوان الگوی رفتار تکاملی خویش قرار دهیم و بهتراست ایشان را هم در جریان این الگوبرداری تکاملی قرار دهیم تا او هم از شخص ما و روحیات و خصوصیات ما در جهت فعالسازی نیمکره دیگر مغزش الگو بردارد. نکته مهم کنار گذاشتن تعصب‌های بیجا و حاشیه‌های بی‌مورد که ممکن است حاصل تفکر زائد ذهن باشد است. در یک جمله ساده ما می‌خواهیم یک انسان کامل باشیم و یک انسان کامل دارای احساسات فراوان و رفتارهای منطقی هر دو با هم به میزان فراوان در کنار هم می‌باشد.
آیا در زمان خاصی باید اقدام به فعالسازی نیمکره دیگر مغزمان نماییم؟
پاسخ اینست که اگر بخواهیم به نتیجه مطلوب دست یابیم و بتوانیم هر دو نیمکره مغزمان را فعال کنیم بهتر است در زمان مخصوص به خود این کار را انجام دهیم تا نتیجه بهتری حاصل شود. مثال: اگر کشاورز بداند که در چه فصلی باید بکارد و چه زمانهای از چهارفصل سال عمل کاشت داشت و برداشت را انجام دهد، محصول فراوانی حاصل وی خواهد شد. پس اگر ما بخواهیم رفتارهای تکاملی ما در راستای فعال شدن نیمکره‌های مغزمان نتیجه بخش باشد می‌بایست همچون کشاورز ، فصل مناسب آن را بدانیم. و خبر خوش اینکه ما بصورت کاملاً دقیق و حرفه‌ای روزهایی که شما باید تلاش لازم در جهت فعال کردن رفتار احساسی یا منطقی را داشته باشید به شما اعلام می‌کنیم و این مهم با استفاده از کاربرد علم بیوریتم در حوزه رفتارهای انسانی میسر شده در نرم‌افزار راز بیوریتم ۴ فصل در فصل اول در قسمت گزارش روزانه و همچنین در قسمت‌ روزهایی خاص بهترین روزها برای فعالسازی نیمکره راست مخصوص افراد منطقی و عکس آنرا به کاربر آن اعلام می‌کند. و شیوه گزارش این روزها بدین گونه است که زمانی قدرت احساسات در منحنی بیوریتم پایین می‌باشد و بالعکس در همان روز منحنی تفکر و منطق فرد بالا می‌باشد این روز برای افراد احساسی که می‌خواهند دارای رفتار منطقی باشند بسیار مناسب است زیرا این دسته افراد بر پایه احساس عمل می‌کنند و حالا قدرت احساساتشان بر حسب بیوریتم کاهش یافته و در عوض میزان تفکرشان برحسب بیوریتم بالاست پس در نتیجه این روزها بسیار مناسب برای فعالسازی نیمکره چپ مغز  و ایجاد رفتارهای منطقی در وجود فرد می‌باشد و به عکس زمانی که منحنی بیوریتم احساس بالا و منحنی بیوریتم تفکر پایین است این روز مناسب برای افراد منطقی برای فعالسازی نیمکره راست مغزشان و ایجاد روحیه احساسی در آنها می‌باشد. لازم به ذکر است که بهترین راه فعالسازی دو نیمکره انجام رفتارهای مکمل در زمان و وقت مناسب که اثربخش باشد و این زمان مناسب در فصل اول نرم‌افزار از بیوریتم ۴ فصل بطور دقیق برای کاربران آن مشخص گردیده است.لطفا در زمان مخصوص فعالسازی هر یک از نیمکره های مغزتان به توصیه های زیر توجه نمائید
توصیه به افراد منطقی :

موانع پرورش نیمکره راست

افکاری که مانع رشد و تکامل نیمکره راست مغز می شوند عبارتند از:

* من باید همیشه جدی باشم.

* حق اشتباه کردن ندارم.

* اگر از نتیجه کاری مطمئن نیستم نباید انجام دهم.

* کاری که انجام می‌دهم باید خوشایند دیگران باشد.

* من باید عاقلانه عمل کنم و گرنه. . . .

* همیشه دنباله رو آدم‌های موفق باشم و شیوه عمل آنها را تقلید کنم.

* بر این باور باشم که آدم موفق کسی است که همیشه ساده‌ترین و کوتاه‌ترین راه را برود چون راحت‌تر یا سریعتر به موفقیت می‌رسد.

● راه‌های تقویت نیمکره راست

* به مسائل به صورت کلی نگاه کنید نه جزئی.

* به خود مجال فکرهای تخیلی و خیال‌بافی بدهید.

* از گردش در طبیعت لذت ببرید و به اصوات و رایحه‌ها توجه کنید.

* رمان بخوانید و داستان را به شکل تصویر در ذهن مرور کنید.

* بازی‌های فکری داشته باشید.

* یادگیری را همیشه با کشیدن شکل و طرح انجام بدهید.

* نقاشی و طراحی را بیاموزید.

* بیشتر نگاه و مشاهده کنید تا اینکه گوش فرا بدهید.

* تصویر آرزوهای خود را در آینده بکشید.

* بدنبال ارتباطات بین افراد و اشیا و موضوعات باشید.

* بچه‌گانه فکر کنید وحس زیبای شناسی خود را تقویت کنید.  (تقویت کودک درون)

* در تحقیقات و کارها قدرت ریسک داشته باشید.

* دیگران را دوست بدارید، احترام بگذارید و تشکر کنید
توصیه به افراد احساسی :

موانع پرورش نیمکره چپ

داشتن عقاید و باورهای زیر مانع از پرورش نیمکره چپ می شوند:

* نظم داشتن در زندگی به معنای محدودیت است

* ریاضیات یا اینگونه دروس خسته کننده هستند و من به هر زحمتی شده نباید با آنها روبرو شوم.

* توجه به جزئیات، تلف کردن وقت است.

* نوشتن مطالب، هنگام مطالعه وقت‌گیر است و مرا خسته می‌کند.

●  راه های تقویت نیمکره چپ

* جدول حل کنید.

* کارهای هر روز را با جزئیات مشخص یادداشت کنید و برنامه ریزی داشته باشید.

* سعی کنید زمان گوش دادن، مطالب را به حافظه بسپارید.

* افکار منطقی را تقویت کنید.

* زمان مطالعه و درس خواندن خلاصه برداری کنید.

* برای انجام کارها آنها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و مرحله به مرحله کارها را انجام دهید.

* بازی شطرنج و پازل را تمرین کنید.

* مطالعات ریاضیات و فلسفه را جزو برنامه های خود قرار دهید.

* مهارتهای مدیریتی را بیاموزید.

* در طبیعت برای لذت بردن بیشتر از حس شنوایی استفاده کنید.

* سخنوری وکنفرانس دادن را تمرین کنید.

https://hoorkhabar.ir/573264کپی شد!
99
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • میلاد باسلام و تشکر از سایت خوبتون من برای این مطلب خوب نهایت تشکر را دارم ولی چرا دیگه از ایشون مطلبی چاپ نمی کنید؟؟؟ خانم حسن پور یکی از بهترینها هستند لطفا مطالب بیشتری از ایشون منتشر کنید با تشکر
منتشر شده۱