تشریح نحوه تقسیمات جدید استان

محسن اورکی مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان نشست خبری با خبرنگاران در خصوص انتخابات پیش رو که امروز، ۷ اردیبهشت در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: به گفته استاندار بخش اعظمی از پیشبرد اهداف استان مرهون همیاری رسانه‌ها بوده است و از این بابت می‌توان گفت رسانه‌ها و مطبوعات مشوق و موتور محرک مدیران بوده‌اند و با خبرهای شفاف خود، مردم استان و کشور را در جریان رخدادهای مختلف قرار داده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری سمینار مدیران سیاسی کل کشور در اهواز خاطرنشان کرد: ۳۰ نفر از مسئولان ۳۰ استان مختلف در استان ما حضور پیدا کردند و با حضور مجدد این عزیزان در اینجا می‌توان گفت پیوند مجدد مجموعه استان‌ها با خوزستان برقرار شد. دستاورد و رهاورد این سمینار این بود که علاقه تمام استان‌های کشور به استان خوزستان ایجاد شد و در این سمینار به نحوی همه متقاعد شدند که مشکلات این استان جداناپذیر از کشور است و اگر قرار است که استاندار خوزستان برای خوزستان کاری کند، گویی ماموریتی کشوری و ملی دارد که همه به این اذعان داشتند و همه پس از برگشت به استان‌ خود وابستگی و دلبستگی‌شان به خوزستان را به صورت کتبی اعلام کردند. جا دارد از تمام خبرنگاران جهت پوشش این گردهمایی تشکر کنم؛ به هر حال پیوند مردم کشور با خوزستان یک نوع امنیت ملی را برای کشور در پی خواهد داشت.

مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان در ادامه بیان‌کرد: طی چند روز گذشته سوالاتی در خصوص حوزه کاری اداره سیاسی استان و انتخابات و همچنین انتصابات مطرح شد که ما ترجیح دادیم با برگزاری این نشست به صورت یکجا به تمامی سوالات پاسخ دهیم و باید بگویم حوزه این اداره‌کل، سیاسی و انتخاباتی و تقسیمات کشور است؛ یعنی در دل خود سه محور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری را دارد.

وی افزود: یکی از متولیان توسعه سیاسی در استان حوزه معاونت سیاسی – اجتماعی است که اداره‌کل سیاسی زیر مجموعه آن و متولی توسعه سیاسی در استان است. همه فکر می‌کنیم دولت و مشخصا وزارت کشور متولی توسعه سیاسی هستند، در حالی که توسعه سیاسی این است که هرگاه یک نظام از حالت سادگی به پیچیدگی، از وابستگی به استقلال، از اجتناب‌ناپذیری و اجتناب‌پذیری و از پراکندگی به وحدت و یگانگی برسد در این حالت گفته می‌شود آن نظام و آن کشور در مسیر توسعه سیاسی قرار دارد.

اورکی خاطرنشان‌کرد: اگر از پراکندگی به یگانگی یاد می‌شود برای این است که اجزای یک کشور به سوی یگانگی پیش برود؛ در اینجا می‌توان گفت که نقش صدا و سیما در انسجام و وحدت ملی و تبدیل یک جامعه چند پارچه به یگانگی نقش برجسته‌ای دارد؛ همچنین ائمه جمعه ما نیز نقش برجسته‌ای و کم نظیری در این حوزه دارند.

وی ادامه داد: اگر یک جریان یا یک دسته بخواهد در تمام دوران فقط خودش را میدان‌دار توسعه سیاسی بداند، دقیقا با روح توسعه سیاسی مخالفت کرده است؛ به هر حال اگر از پراکندگی به یگانگی برسیم خود به خود در مسیر انسجام قرار گرفته‌ایم و این امر قطعا از عوامل توسعه سیاسی استان است. در ایجاد رفاه برای مردم استان نیز یک قدم می‌تواند کل مردم استان را نسبت به این سرزمین دلگرم و در کنار یکدیگر قرار دهد.

مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان گفت: در بحث پیوندی که استاندار با آحاد مردم استان دارد می‌توانید ریشه‌یابی کنید که به چه دلایلی این پیوند به وجود آمده است. این رابطه با اقوام و شخصیت‌های بزرگ استان، روحانیت، مدیران و کارگزاران استان و گروه‌های سیاسی رابطه‌ای بسیار عالی است. در طول حداقل یک سال گذشته نزدیک به ۱۶ نفر از شخصیت‌های مهم سیاسی کشور در استان حضور پیدا کردند که هم در طیف اصلاح‌طلب و هم در طیف اصول‌گرا بودند. بنابراین در بعد توسعه سیاسی استان نگاه و سمت و سوی ما و استاندار حرکت از تفرقه به سمت یگانگی تمام اقوام، احزاب و گروه‌ها است و در این راستا برنامه‌هایی نیز مدون و اجرایی شده و امید داریم که از این به بعد نیز به پیش برود.

وی بیان کرد: وظیفه دیگر اداره‌کل سیاسی استان جریان انتخابات است. ما انتخابات مجلس شورای اسلامی را در تاریخ هفتم اسفندماه پیش رو داریم که در استان خوزستان هم همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود و ما در حال آماده شدن برای برگزاری انتخابات در یک فضای سالم و با نشاط و رقابتی هستیم. هر عده‌ای ممکن است از کاندیدا و یا کاندیداهای خاصی حمایت کنند و به آن‌هایی که بنا دارند تحت نام یک حزب از گروه یا افرادی حمایت کنند، توصیه می‌کنم که نسبت به ثبت و شناسنامه‌دار کردن تشکل خود اقدام کنند. ما نیز این آمادگی را داریم که در اسرع وقت زمینه ثبت و صدور مجوز را انجام دهیم. تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین استاندار خوزستان مجموعه تشکل‌های ما در حدی نبود که بتوانیم خانه احزاب را تشکیل دهیم ولی اکنون شاید تا یکی دو روز آینده احزاب ما به ۲۵ تا ۲۷ گروه در استان برسد.

اورکی خاطرنشان کرد: بنابراین در این راستا آمادگی داریم که با توجه به اینکه گروه‌های ما به بیش از ۱۵ حزب رسیدند، خانه احزاب را تشکیل دهیم و می‌توان گفت تعداد احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار استان صددرصد رشد داشتند و زمینه برای کسانی که در انتخابات می‌خواهند حمایت کننده باشند فراهم است تا در قالب قانون به تشکیل حزب و تشکل اقدام کنند تا در آینده مطالباتی را که از کاندیدای خود داشته‌اند را طلب کنند.

وی درباره بخش تقسیمات کشوری گفت: هرگاه قرار باشد واحد جدید تقسیماتی در استان تشکیل شود که عموما بخش، شهرستان و یا شهر است، در واقع متولی این بخش از کار نیز اداره‌کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری است. ما ۱۵ طرح در وزارت کشور و کمیسیون سیاسی – دفاعی دولت داریم که منتظر هستیم تا لایحه جدید تقسیمات کشوری در دولت و مجلس به تصویب برسد تا بتوانیم در خصوص آن‌ها نیز تعیین تکلیف کنیم.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان درباره بحث استانی شدن انتخابات نیز عنوان‌کرد: این یک طرح است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده‌اند و فوریت آن نیز با ۱۶۵ رای در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و کلیات آن نیز در هفته گذشته توسط نمایندگان به تصویب رسید. از جمله مواد این طرح انتخاب نمایندگان به صورت شهرستانی است. البته الزاماتی هم وجود دارد که حتما باید داوطلبان در شهرستان‌هایی که حوزه انتخابی مستقل هستند ثبت‌نام کنند. دوم این‌که داوطلب باید حتما متولد آن شهرستان باشد و یا این‌که ۵ سال سابقه سکونت در آن شهرستان را داشته باشد و یا این‌که یک دوره نماینده آن حوزه بوده باشد. از دیگر الزامات این است که حداقل ۱۵ درصد از آرای ماخوذه آن شهرستان را بیاورد.

وی در ادامه در خصوص زمان ثبت‌نام احزاب گفت: به طور کلی احزاب ماهیت سیاسی دارند که عموما در سطح استان پراکنده‌اند ولی مرکزیت بیشتر آن‌ها در اهواز است؛ البته تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویی هم داریم که اخیرا توانسته‌اند سه تشکل دانشگاهی به تشکل‌های سیاسی خود اضافه کنند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان درباره زمان ثبت‌نام کاندیدای دو انتخابات پیش رو نیز خاطرنشان‌کرد: زمان ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذرماه به مدت یک هفته و ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۶ آذرماه به مدت یک هفته تعیین شده است.

اورکی درباره افزایش نمایندگان خبرگان رهبری نیز گفت: تاکنون مبنا برای ما تعداد قبلی است و چیزی در این خصوص به ما اعلام نشده است.

وی در خصوص تغییر محدوده ماهشهر و بندرامام(ره) نیز خاطرنشان‌‌کرد: تغییر جدیدی در این راستا رخ نداده است و فقط بحثی در خصوص اصلاح حریم این دو شهرستان بود که پیشنهاداتی هم بود که هیچ‌کدام قطعی نیست و بنا است که به صورت کارشناسی، مورد بررسی قرار بگیرند و بنا بر مصلحت دو شهرستان تصمیم درستی گرفته شود. تا این لحظه ۴ گزینه برای تعیین حریم این دو شهرستان بوده که قرار است نتایج بررسی مجدد در استان به وزارت کشور فرستاده شود.

اورکی درباره محدوده شهرستان کارون اهواز نیز عنوان کرد: این محدوده مشخص است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ ملاک به طور کلی نقشه مرز سیاسی است که در حوزه دولت مشخص شده است.

مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان درباره تعیین فرماندار ایذه گفت: ۲۷ فرماندار در سطح استان داریم که تقریبا ۲۳ نفر مشخص شده‌اند و ۴ نفر دیگر باقی مانده است که در شرف تعیین تکلیف هستند و تعیین فرماندار برای شهرستان ایذه با توجه به اینکه فرماندار قبلی آن جهت شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا داده، برای ما اولویت داشت که تعیین هم شده و منتظر ارزیابی و تصمیمات وزارت کشور هستیم.

وی در ادامه بیان‌کرد: بنای ما بر این است که در راستای وحدت نظر در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای توسعه استان که جزو اولویت‌های کاری استاندار است، در استان به وحدت نظر برسیم؛ یعنی نیروها به یکدیگر یاری برسانند تا قطار توسعه استان پیش برود و به دنبال این هستیم که اقوام و احزاب ضمن حفظ هویت خودشان در مسیر توسعه و رشد استان نیز به یکدیگر کمک کنند. هدف ما از نشست با تمام احزاب، اقوام و گروه‌ها نیز در این چارچوب است و برآیند ما این است که تاکنون به نحوی پیش رفته است که براساس برنامه‌ای که داشته‌ایم به اهدافمان نزدیک و نزدیک‌تر شویم.

اورکی درباره اینکه برخی شهرستان‌ها متولد می‌شوند ولی امکانات ندارند، گفت: برخی واحدهای تقسیماتی ایجاد شده‌اند ولی امکانات در خور شهرستان ندارند. قاعدتا تشکیل یک واحد جدید نیازمند تمام امکاناتی است که در اهواز وجود دارد ولی ضعفی که ما در قانون تقسیمات کشور می‌بینیم این است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید قبل از این‌که طرح تقسیماتی جدید مصوب شود، تقبل کند که تمام تشکیلات اداری آن را هم ایجاد کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در خوزستان دو فرمانداری ویژه داریم که خدمات آن‌ها به سایر نقاط استان هم می‌رسد. یک ایده این است که دولت‌ها به احزاب یارانه بدهند اما واقعیت حزب در نظام سیاسی دنیا معمولا این است که آن‌ها باید بتوانند خودگردان و خودکفا باشد و اگر احزاب وابسته به دولت باشند با پایان آن دولت، عمر آن حزب هم تمام می‌شود.

مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: کمیته احزاب یک شاخصه توسعه سیاسی است؛ به شخصه اعتقاد دارم که اگر تعداد احزاب از نظر کمی برنامه‌ریزی شده باشد، در اثر تعامل به مرور زمان می‌توانند ادغام شوند. همین که افراد پراکنده را دور هم جمع کنیم و دارای یک ایده مشترک شوند کار پسندیده‌ای است و البته آنها باید هم در وحدت و هم در عمل، عمل‌شان به وحدت و یگانگی منتهی شود.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان مطالبات اقوام را در راستای هم قرار داد، گفت: این موضوع به نشست‌ها، گفت‌وگوها و رفع دغدغه‌های مشترک بستگی دارد که اگر بزرگان و دلسوزان اقوام در راستای گفت وگو و همدلی در خصوص مسایل استان بیشتر وقت بگذارند این مطالبات نیز محقق می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/568840کپی شد!
78
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.