عمرکوتاه مسئولیت شهرداران، مانع از انتخاب شدن آنها توسط مردم می شود

همایش سه روزه بازبینی انتخابات شوراهای اسلامی که با حضور دبیران هیات های عالی نظارت بر انتخابات شوراهای سراسر کشور از نوزدهم فرودین ماه جاری در شیراز آغاز شده بود امروز جمعه به کار خود خاتمه داد .

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در آیین اختتامیه این همایش گفت :در این همایش که با هدف رفع پاره ای از نواقص اجرایی ، قانونی و نظارتی انتخابات شوراها تشکیل شده بود به نقطه نظرات خوبی دست یافتیم .

محمدجواد کولی وند افزود:نظر به اینکه اجرای بحث نظارت انتخابات شوراها را دبیران انجام می دهند تصمیم گرفته شد که با استفاده از تجربیات این افراد در استانهای مختلف در قالب یک گردهمایی تخصصی با گرفتن دیدگاههای این افراد برای اصلاح امور شوراها به یک جمع بندی مطلوبی برسیم .

وی اضافه کرد: پیشنهادات طرح شده در این همایش که در قالب سه کارگروه در زمینه های نحوه بررسی صلاحیت ها ، تخلف های صورت گرفته حین و بعد از انتخابات و نظارت بر جریان انتخابات ارایه داده شد قرار است در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز طرح و برای ارایه در صحن علنی مجلس اماده شود.

وی همچنین پیرامون انتخاب شهردار توسط مردم هم گفت : گرچه انتخاب شهردار بوسیله مردم هر شهر دارای نقاط مثبتی می باشد ولی به علت پیش بینی های هزینه ای ساز و کار این اقدام هنوز در جامعه فراهم نشده است .

وی ادامه داد: از انجا که گاها شهرداران ما دستخوش حوادث هستند و عمدتا میانگین عمر زمان مسوولیت اغلب انان به یکسال و کمتر از آن می رسد لذا اگر شوراها نتوانند شهردار را انتخاب کنند مردم باید چند بار این کار را در قالب برگزاری یک انتخابات انجام بدهند.

کولی وند بیان داشت: چهارمین دوره انتخابات شوراها اولین دوره ای بود که با دوره ریاست جمهوری برگزار می شد نظارت ریاست جمهوری با شورای نگهبان و شوراها با مجلس بود و دو نظارت برانتخابات همزمان در این مسیر خلل هایی ایجاد کرد لذا آسیب شناسی را شروع کردیم.

وی اضافه کرد:با دبیران شوراهای نظارت تصمیم گرفته شد قانون شوراها کاربردی نوشته شودو توسط عملکرد دبیران غنای علمی و محتوای این قانون داده شود.

در ادامه این همایش نماینده مردم شیراز و رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه ما باید به سمت کیفیت در انتخابات برویم گفت:رعایت یا عدم رعایت اصول اسلامی در انتخابات می تواند نتایج منفی یا مثبتی به دنبال داشته باشد.

حسین ذوالنوار افزود:شوراها مانند انقلاب که جوان است چهار دوره از آن می گذرد و کار شهر را انجام می دهند و تنها شهرداری را انتخاب نمی کند و لذا باید کم کم استعداد های آنها شناسایی شده تا بتوانند مسوولیت دیگر را برعهده بگیرند.

ذوالنوار با اشاره به اینکه یک شورای عالی نظارت بر شوراهای شهر و روستا داشتیم که وظیفه اش برعهده مجلس بود تصریح کرد: برای اینکه قانونش کامل تر باشد دبیران ناظر بر انتخابات شوراهای ۳۱ استان دور هم جمع شده تا قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا را بازبینی کنند.

وی بیان داشت:از مدت ها قبل نظرات مبادله شده و در این همایش نظرات کارشناسی عرضه شده تا با جمع بندی بتوانیم دبیر خانه دائمی نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و روستا داشته باشیم .

وی از فقدان ناظر دایمی بر شوراها به عنوان یک خلا نام برد که باید برای سامان بخشی و تسهیل امور شوراها این نقیصه نیز برطرف گردد.

دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی فارس هم گفت : با برگزاری این همایش سه روزه در واقع استارت اصلاح قانون انتخابات شوراها برای نخستین باردر شیراز زده شده است که اقدام مبارکی است .

امیر فتح پور افزود: در این همایش سه روزه که از نقطه نظرات کارشناسان مرتبط بهره فراوان گرفته شد در حقیقت پیرامون ساز و کارهای برگزار انتخابات شورا به پیشنهادات خوبی دست پیدا کردیم که در صورت عملیاتی شدن ان می توان در آینده شاهد برگزاری انتخاباتی سالم تر و در عین حال کم هزینه تر در حوزه شوراها باشیم .

در حال حاضر ۲۰۵ هزار عضو شورای شهر و روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۰ هزار تا شهری و مابقی روستایی می باشد.

همایش دبیران هیات های عالی نظارت در انتخابات شوراهای اسلامی سراسر کشوراز ۱۹ تا ۲۱ فروردین ماه در شیراز بمنظور بحث و تبادل نظر پیرامون رفع نارسایی ها و خلاهای قانونی موجود در این نهادهای مردمی برگزار شد.

https://hoorkhabar.ir/567680کپی شد!
109
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.